Z núdze cnosť?

Dovoz jazdených vozidiel do SR medziročne stúpa. Aká je ich štruktúra a treba mu klásť prekážky?

Úprimne povedané, keď si porovnám priemernú mzdu v SR (944 € v hrubom), cenu najlacnejšieho nového rodinného osobného auta na trhu (Dacia Logan od 6 590 €) a uvedomím si, že cca 70 % zamestnancov zarába menej a aké sú u nás životné náklady, je takmer zázrak, že si na Slovensku niekto vôbec kúpi nové auto súkromne. Nečudo teda, že z celkového počtu registrácií nových vozidiel v r. 2017 v SR (96 085) takmer dve tretiny (62 022) pripadli na právnické osoby.

Staré vs. nové

Nikoho preto neodsudzujme, ak sa rozhodne nevyhodiť šialenú sumu za vozidlo, ktoré už na druhý deň stratí pár tisíc na predajnej cene a rozhodne sa pre „jazdenku“, resp. individuálny dovoz nového auta za lepšiu cenu zo zahraničia. Pokiaľ ide o registrácie, už niekoľko rokov tvorí táto kategória vyše 40 % podiel, vlani to bolo 42 %. Nejde pritom len o ľudí, zháňajúcich lacné približovadlo, ale mnoho je aj takých, čo si za cenu nového auta nižšej kategórie dovezú veľmi zachovalú jazdenku podstatne vyššej triedy za rovnakú či nižšiu cenu (mám jedného takého v rodine). Iste, kúpa takéhoto auta je vždy lotéria, no ak si ju spojíte s romantickým výletom do (povedzme) Bavorska, viete približne, čo chcete a zrazu v akejsi dedine narazíte na svoj sen (v našom prípade Mercedes-Benz SLK, vo výbornom stave,11- ročný s najazdenými naozaj 160-tisíc km za 4 500 € a slúži u nás už 4 roky bez problémov), nedáte potom na tento spôsob dopustiť.

Aké dovážame?

Podľa štatistiky sa na Slovensko vlani individuálne doviezlo najviac osobných automobilov v kategórii 5 – 10 rokov (20 046 vozidiel) a 10 – 15 rokov (19 364). Celkovo sa vlani k nám individuálne doviezlo 69 573 vozidiel, z toho bolo 1 644 nových.

Doviezť znamená…

Doviezť si auto na vlastnú päsť a najmä prihlásiť ho u nás nie je žiadna zábava. Začína sa už v zahraničí: pôvodný majiteľ ho musí odhlásiť a kupujúci si tam zároveň musí vybaviť prevozné značky s príslušným poistením. Tu treba rátať v horšom prípade so sumou až 50 €. Pri dovoze k nám (optimisticky predpokladajme dovoz už prihláseného vozidla z členskej krajiny EÚ fyzickou osobou) potrebujete mať niekoľko dokladov. V prvom rade doklad o nadobudnutí vozidla (kúpno-predajnú zmluvu, faktúru alebo darovaciu zmluvu k vozidlu), doklad o odhlásení vozidla v krajine, kde ste ho kúpili, (veľký) technický preukaz vozidla a prevozné značky. Okrem toho by ste mali mať aj protokoly o vykonaní technickej a emisnej kontroly vozidla s výsledkom spôsobilý na prevádzku po pozemných komunikáciách. Ak totiž máte platnú TK a EK z členského štátu EÚ, nemusíte na ňu chodiť doma znova. Po príchode na Slovensko musíte všetky tieto doklady dať úradne preložiť, čo nie je lacné. Agentúry berú  cca 20 € za stranu.

Následne je nutné u nás absolvovať kontrolu originality vozidla s výsledkom Spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Od 1. 1. 2008 sa kontroly originality vykonávajú povinne v zásade pri všetkých motorových vozidlách dovezených zo zahraničia. Zoznam pracovísk ľahko nájdete na webe.

Ďalším potvrdením, ktoré musíte získať, je Potvrdenie o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z vozidla – cez web na adrese www.idovoz.sk.

Okresný úrad

Do 15 dní musíte ísť so všetkými týmito dokumentmi na okresný úrad, kde si musíte podať Žiadosť o uznanie typového schválenia ES jednotlivo dovezeného vozidla. Pozor však, keď to nestihnete do spomínaných 15 dní, budete musieť absolvovať kontrolu originality znova a bude vás to stáť zhruba 80 eur navyše – v závislosti od konkrétneho vozidla. Obvodný úrad na základe vašej žiadosti vydá Rozhodnutie o uznaní typového schválenia a Osvedčenie o evidencii časť II (papierový doklad formátu A4). Rátajte s tým, že vás to vyjde vyše 100 €. Na úrade teda musíte k žiadosti pripojiť doklad o nadobudnutí vozidla (faktúra, kúpna alebo darovacia zmluva), osvedčenie o evidencii (všetky časti), doklad o vyradení vozidla z evidencie v členskom štáte (ak ho vydáva), protokol z kontroly originality s výsledkom „spôsobilé“ mladší 15 dní, platný protokol o technickej a emisnej kontrole (môže byť aj zo štátu EÚ), protokol o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z vozidla.

Ďalšie kroky

Po úspešnom konaní na okresnom úrade musíte ísť do poisťovne, aby ste uzavreli povinné zmluvné poistenie. Vaše kroky ďalej musia viesť na Dopravný inšpektorát (DI). Tam treba dať pozor na zaplatenie DPH. Ak ste vozidlo v zahraničí kúpili od súkromníka, neplatíte nič, ak v bazáre, musíte na daňovom úrade zaplatiť DPH. Na dopravnom inšpektoráte vyplníte Žiadosť o zapísanie vozidla do evidencie. K tej budete potrebovať Osvedčenie o evidencii časť II (z Okresného úradu), rozhodnutie okresného úradu o uznaní typového schválenia, potvrdenie o uzavretí PZP, doklad totožnosti, potvrdenie o zaplatení registračného poplatku (šekom z DI). Tu by mala byť vaša snaha o legálne prihlásenie individuálne dovezeného vozidla u nás na konci. Blahoželáme!

A čo COC?

„Zábava“ s COC sa vás týka len v prípade, že ste si doviezli nové, ešte nikde neregistrované vozidlo. Azda jediná dobrá správa je, že ho nemusíte dávať prekladať do slovenského jazyka, je totiž medzinárodne harmonizovaný. COC potom predkladáte spolu s vyššie popísanými dokladmi (okrem niektorých, týkajúcich sa jazdeného vozidla) na okresnom úrade a neskôr tiež na dopravnom inšpektoráte.

Ak pred dovozom vozidla, pri ktorom sa u nás COC vyžaduje, nie ste schopní tento dokument od predajcu získať, počúvnite našu dobrú radu: vykašlite sa na to alebo zverte dovoz špecializovanej firme, ak ste presvedčení, že musíte mať práve toto auto a žiadne iné. Pravdepodobne by vás čakalo vykonávanie skúšok v poverených inštitúciách a o túto „zábavu“ určite nestojíte, ak nie ste (napr.) bohatý a nudiaci sa dôchodca. Mimochodom, ak nie ste si istí svojimi schopnosťami alebo nemáte čas behať po úradoch, môžete celý dovoz auta zo zahraničia zveriť niektorej z firiem alebo ľudí , ktorí sa „tento šport“ špecializujú.

Doviezť či nedoviezť?

Áno, hamletovská otázka. Odpoveď na ňu komplikuje doteraz nespomínaná možnosť kúpiť si jazdené auto v niektorom z domácich autobazárov. Ušetrí vám to čas a nervy, no pocit stopercentnej dôvery, že kupujete to, čo vám ponúkajú (napr. najazdené km, nehavarované auto a pod.), asi nezískate. Samozrejme, platíte aj maržu predajcu. No napriek tomu je táto možnosť, ak nie ste fanúšikom, fajnšmekrom, zanietencom či človekom hľadajúcim v individuálnom dovoze potešenie, zrejme schodnejšia.

Text: Dalibor Klíma, foto: archív

Dovoz jazdených vozidiel
Komentáre (0)
Pridať komentár