08Rýchla doba v ktorej žijeme prináša veľmi unáhlené závery a žiaľ aj riešenia. Pred časom nás napríklad opantala móda maloobjemových benzínových trojvalcov. Prax ukázala, že až na pár výnimiek dokážu byť úsporné iba v laboratóriu. Pomaly, pomaličky si teda začíname pripúšťať, že zasa až taký zázrak nie sú. Treba ale maloobjemové trojvalce poslať do histórie? Určite nie. Napríklad jednoduchý hybridný systém, ktorý používa Suzuki, sa do mesta ukazuje ako rozumné a reálne úsporné riešenie.
Aby toho nebolo málo, máme tu ďalšiu paniku. Tento krát dieselovú. Automobilky sa predháňajú v tom, ktorá zruší dieselové motory skôr. Podľahli tejto nálade ale skutočne všetci? Nie. Zdravý rozum a nadhľad ešte predsa len nezomrel. Vývojári z Mercedes-Benz totiž idú opäť vlastnú ligu. S chladnou hlavou a nadhľadom ohlásili hybridný pohon, ktorého súčasťou bude dieselový motor. Sú vari spiatočníci, ktorí nechápu súčasnú dobu? Ale kdeže! Oni sú len skúsení pragmatici. O tom, že na dlhé trasy a rýchle presuny po diaľnici sú dieselové motory podstatne úspornejšie ako benzínové, a teda logicky produkujú aj menej emisií, dúfam nikto nepochybuje. A súčasne sa asi zhodneme aj na tom, že vybudovanie dostatočnej siete nabíjacích staníc pre masové nasadenie elektromobilov sa do zajtra celkom isto nestihne. Takže ako z problému von? No jednoducho. Navrhnúť takú zostavu pohonu, ktorá z každej aktuálne dostupnej alternatívy vyťaží to najlepšie. A následne treba nájsť odpoveď na otázku, koľko elektrických kilometrov je pre jazdu v meste dosť. Ale to už je vec zladenia systému a nie panického rušenia niečoho, za čo ešte, a to si priznajme, zatiaľ nemáme reálnu alternatívu pre masové využitie.
Peter Lacena, foto: archív