Z prvých dvoch generácií automobilka predala viac ako 3,4 milióna vozidiel. Tento úspech zaväzuje, a tak na zabezpečenie vysokej kvality tretej generácie prešli prototypy s tromi motormi a siedmimi variantmi prevodoviek absolvovali viac ako deväť miliónov kilometrov.
Automobilka má s novinkou veľké plány, čomu zodpovedá aj množstvo noviniek, ktoré prináša. Tretia generácia modelu Sprinter ponúkne budúcemu užívateľovi až 1 700 rôznych kombinácií. Na to, aby dokázala ponúknuť takúto rozsiahlu možnosť variability techniky a prepravného priestoru, dostala na výber až tri verzia pohonu. Ku klasickej zostave pohonu kolies zadnej nápravy a verzie s pohonom všetkých kolies, je po novom Sprinter k dispozícii aj s pohonom kolies prednej nápravy. Toto riešenie usporilo až 50 kilogramov. Pri navrhovaní vozidla mysleli konštruktéri aj na pohodlie pri manipulácii s nákladom. Dno nákladného priestoru je teraz v porovnaní s predchodcom o 80 mm nižšie. Koncepcia s pohonom prednej nápravy vytvára navyše priestor aj na využitie Sprinteru ako ideálny základ pre tvorbu veľmi populárnych obytných automobilov, či špeciálnych nadstavieb presne podľa potrieb budúceho majiteľa.
Motory a prevodovky
Štvorvalcový turbodiesel s objemom 2,1 litra, je v závislosti od koncepcie pohonu na výber vo výkonových úrovniach 84 kW (114 k), 105 kW (143 k), 120 kW (163 k) a 130 kW (177 k), pričom najvýkonnejšia verzia je k dispozícii exkluzívne pre segment obytných automobilov. Vrcholom v ponuke modelového radu Sprinter je šesťvalec s objemom 3,0 litra s maximálnym výkonom 140 kW (190 k). Ku znižovaniu emisií prispieva osvedčená technológia motorov BlueTEC. Objem nádrže na kvapalinu AdBlue sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou zväčšil z 18 na 22 litrov. Všetky agregáty sú na výber s manuálnou alebo automatickou prevodovkou a spĺňajú normu Euro 6. Novinkou v segmente transportérov je použitie 9-stupňovej automatickej prevodovky 7G-TRONIC PLUS. Prepínačom Drive Select a radiacimi páčkami na volante môže vodič manuálne zasiahnuť do aktuálneho profilu radenia. Mercedes-Benz myslí aj na pohon budúcnosti, eSprinter príde na trh v roku 2019.
Špičková bezpečnosť
Sprinter dostal bezpečnostných asistentov, ktoré boli doteraz vyhradené pre osobné motorové vozidlá. Napríklad cúvaciu kameru s premietaním obrazu vo vnútornom zrkadle, či moderný parkovací balík s 360-stupňovým výhľadom z vozidla. V ponuke bezpečnostných prvkov nechýba asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny systémy asistent brzdenia, udržiavania v jazdnom pruhu, ako aj asistent sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST. Vozidlo dokáže sledovať dopravné značky, obmedzenia rýchlosti, zákazy vjazdu a predchádzania, ako aj zrušenie týchto obmedzení. Súčasťou sériovej výbavy je aj asistent jazdy pri bočnom vetre. Na želanie si nový Sprinter búdu môcť zákazníci objednať aj reflektory osadené modernou LED technikou.
Nová technika
Mercedes-Benz berie zavádzanie modernej techniky komplexne, a tak množstvo noviniek, ktoré iba pred týždňom dostala nová trieda A, doprial aj svojmu úžitkovému modelu Sprinter. Jazda s autom teda bude nielen komfortnejšia, no vodič bude mať k dispozícii aj techniku, ktorá mu kilometre strávené za volantom spríjemnia. Nové možnosti otvára aj prepojenie Mercedes PRO connect spolu s úplne novou generáciou telematiky. Táto novinka, ktorá bude k dispozícii v rámci ôsmich balíkov, vytvára ideálnu bázu pre špecifické požiadavky a potreby zákazníkov. Vďaka nemu možno online riadiť realizáciu zákaziek a takmer v reálnom čase mať k dispozícii informácie o vozidlách, napríklad ich aktuálnu polohu, zásobu paliva alebo intervaly údržby. Systém ponúka napríklad aj možnosť dynamického plánovania trasy vozidla. Prevádzkovateľom veľkých flotíl automobilov určite pomôže aj digitálna kniha jázd. Prvé služby Mercedes PRO connect budú k dispozícii od júna 2018 na 19 európskych trhoch (vrátane Slovenska). Nové služby sa okrem iného používajú prostredníctvom úplne nového multimediálneho systému MBUX cez 10,25-palcový displej s vysokým rozlíšením, ovládanie pomocou dotykovej obrazovky, tlačidlami na volante alebo aj intuitívne ovládanie hlasom. Aktuálne je ovládanie hlasom k dispozícii v 19 jazykových mutáciách vrátane češtiny.
Prepravná kapacita
Klasická plechová dodávka ponúkne prepravnú plochu 3,980 až 7,606 m2 s objemom 7,8 až 17,0 m3, plochu (uložíte sem sedem europaliet). V prípade valníka sú hodnoty nasledovné: nákladná plocha 4,3 až 9,2 m2 s dĺžkou 2 128 až 4 308 mm. Na plochu je možné naložiť až pre osem europaliet. Maximálne užitočné zaťaženie vozidla je v obidvoch prípadoch viac ako 3 000 kg. Sprinter na prepravu osôb ponúkne priestor až pre 19 cestujúcich. Divízia Mercedes-Benz Vans vyvinula nový systém montáže a demontáže radov sedadiel vozidla, ktorú bez pomoci zvládne aj jedna osoba. Pri luxusnom variante vozidla je každý rad sedadiel vybavený nabíjacími zásuvkami USB a úložným priestorom pre mobilné telefóny.
Text: Peter Lacena, foto: archív