Stručne:
Čo treba uznať: Priestranné a variabilné auto na malom pôdoryse.
Čo nám chýbalo: Presnejšia prevodovka.
Čo nás prekvapilo: Vysoká tuhosť karosérie.
Cena: základ/test: 12 490/15 000 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Začnem priestorom. Na pomerne malom pôdoryse (4 380 × 1 857 mm) ponúka viac ako ktorékoľvek kombi alebo SUV, ktoré sa dnes tak vehementne tlačí dopredu, s porovnateľnou dĺžkou. Kľúčom je priestor nad hlavou a kolmé bočné steny. Samozrejmosťou je variabilita príznačná pre rodinné MPV. Vzadu sú totiž tri samostatné sedadlá, ktoré síce nie sú posuvné, ale môžete si na nich prispôsobiť sklon operadiel, môžete sklopiť ich operadlá do horizontálnej roviny, môžete celé sedadlá preklopiť dopredu a nakoniec ich aj môžete pekne jeden po druhom vybrať z auta. Užitočným detailom je, že ak sú vzadu dvaja, tak si zo zadnej strany operadla prostredného sedadla môžu urobiť stolík. Alebo si môžu vyklopiť stolík z chrbtovej strany predných sedadiel. Testovaný exemplár mal navyše sedadlo spolujazdca, ktoré umožňovalo preklopiť jeho operadlo dopredu a prevážať tak v aute aj dlhšie predmety. Užitočným prvkom je elektrická detská poistka (nie na okná, ale na otváranie dverí) ovládaná priamo z miesta vodiča. Dodajme, že my sme mali päťmiestnu verziu, no existuje aj sedemmiestna. Kufor má v základe objem 675 dm3, a keď použijete sieťku a využijete priestor až po strop, tak až 1 350 m3. So sklopenými zadnými sedadlami je to potom 2 400 a po ich vybratí až 3 000 dm3. Silnou stránkou sú tiež odkladacie priestory, ktorých je neúrekom – pod nohami pasažierov v druhom rade, nad hlavou vodiča a spolujazdca, nad kaplnkou prístrojového štítu, vo dverách v niekoľkých úrovniach. Parádny je veľký vyberateľný box medzi prednými sedadlami. Jeho jedinou chybičkou je, že keď sklopíte spolujazdcovo operadlo dopredu, aby ste naložili nejakú dlhú vec, tak zavadzia lakťovému operadlu sklopeného sedadla. Preto vtedy musí box von. Z pohľadu rodinného využívania musím spomenúť ešte dve, resp. tri príjemné skutočnosti. Zadné dvere sú posuvné, čo uľahčuje manipuláciu s detskými sedačkami. Okno v piatych dverách je výklopné, takže ak chcete niečo uložiť na plató, tak nemusíte otvárať celý kufor. A tou treťou vecou je, že spomínané plató je pevné (neunesie len kabát) a má tvarované vaničky. Naopak, sklamaním je, že USB konektor pod rádiom nenabíja mobil. Ja som sa za volantom cítil príjemne, ale musím povedať, že ak preferujete posed s operadlom skloneným viac dozadu, tak vás môže sedadlo tlačiť v oblasti bedier. Dôvodom je, že otočný kĺb sedadla je príliš vysoko.
My sme testovali verziu vo výbave XTR s atmosférickým benzínovým motorom 1,6 VTi, ktorý poskytuje 88 kW (120 k), resp. 160 Nm. Berlingo s týmito parametrami nie je žiadna bomba na kolesách, skôr úctivý a nenáročný (myslím najmä na predpokladané servisné náklady) služobník. Bude vhodnou voľbou pre tých, ktorí jazdia krátke trasy a zvyčajne po meste, ale aj pre tých, ktorí jazdia po okresných cestách a nepotrebujú byť všade, vždy a za každú cenu prví. Jednoducho tým, ktorí jazdia pokojne. Ja som veľmi rozumne nejazdil, a tak som mal spotrebu takmer 8 l/100 km. Prevádzke v meste a na okresných cestách je prispôsobené aj sprevodovanie. Páka prevodovky je v dobrom dosahu ruky, ale ,žiaľ, má nepresný chod a päťka je veľmi ďaleko. Podvozok je mäkký a dobre filtruje prenos rázov do karosérie. Vo vysokej rýchlosti síce stráca stabilitu, ale s rodinou sa má jazdiť tak, aby sa cítili ako v bavlnke.
Technické údaje:
Motor: Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 160 Nm pri 4 250 ot.min-1. Emisie CO2 151g/km.
Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 11,4 s, vmax=177 km/h, spotreba výrobca/test 6,5/7,8 l/100 km.
Peter Varga, foto: autor