Renault Clio R.S. Trophy je ultimátny malý hot-hatch, ktorý sa snaží prehovoriť aj k mladej generácii. Nový dizajn k tomu len prispieva.
Stručne:
Čo treba uznať: Clio R.S. je čím ďalej, tým lepšie.
Čo nám chýbalo: Trophy by pristali ešte lepšie sedadlá.
Čo nás prekvapilo: Výborný čas na našom okruhu napriek úzkym pneumatikám.
Cena: základ/test: 24 290/26 870 €
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Zo sprvoti kontroverzného Clia R.S. sa postupom času stal uznávaný hot-hatch. Doba sa skrátka pohla a s ňou musíme ísť ďalej aj my. Čas aj tak ukázal, že Clio R.S. s turbo motorom a automatom bol dobrý ťah. Predajné výsledky hovoria samy za seba.
Teraz prešlo Clio R.S. dôležitým faceliftom. Najvýraznejšou zmenou je grafika predných a zadných svetiel, ktoré dostali Full LED technológiu a oveľa zaujímavejší svetelný podpis. Tieto však nájdete aj na bežnom Cliu. Úplná paráda sú však LED hmlovky špecifické pre R.S. Majú typickú grafiku R.S. a slúžia ako pozičné, hmlové aj odbočovacie svetlá. Vyzerajú parádne a dodávajú autu zlovestný, nasrdený pohľad. Takže vlastne perfektne vystihujú jeho charakteristiku.
Clio R.S. Trophy je totiž zlostné autíčko. V bežnom režime sa síce motoricky správa ako baránok, ale jeho podvozok na menej kvalitnej ceste jemným poskakovaním naznačuje, že takto si Clio zábavu nepredstavuje. Chce ísť rýchlo! Prepnutím do režimu Sport alebo Race (kde máte k dispozícii iba manuálne radenie hliníkovými páčkami na stĺpiku riadenia) odhalí svoju pravú tvár. Z výfuku od legendárneho Akrapoviča sa začnú popri nahnevanom vrčaní a chrčaní ozývať pľuvance a strely, malý turbomotor reaguje na plyn ochotnejšie a prevodovka radí najrýchlejšie, ako vie. Po pridaní tempa sa podvozok upokojí a vy máte zrazu v rukách perfektnú neúnavnú vreckovú raketu, ktorá napriek prednému náhonu veľmi rada tancuje zadkom a brzdí ako o život. Charakter 220-koňovej jedna-šestky je zaujímavý. Pri pridaní plynu v strednom pásme vám nezlomí krk, ale o to charizmatickejšie útočí na červené pole, za ktorým leží ustrieľaný obmedzovač. Funkcia Launch Control a vynikajúca ručná brzda z vás na pár sekúnd spraví rely jazdca. Rýchlosť a odozva prevodovky sa od uvedenia aktuálnej generácie Clia R.S. výrazne zlepšili. Čerešničkou sú však jeho jazdné vlastnosti. Verzia Trophy má podvozok oproti verzii CUP ešte nižší podvozok (-20 vpredu a -10 mm vzadu), tuhšie tlmiče, až o 40 % tuhšie zadné pružiny, o 10 % rýchlejšie riadenie a agresívnejšie naladenú prevodovku. To všetko robí z Clia R.S. Trophy najzábavnejší malý ostrý hot.hatch na trhu.
Tabuľka:
Motor: zážihový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 618 cm3, max. výkon 162 kW (220 k) pri 6 050, max. krútiaci moment 260 (280 na 4. a 5. prev. stupni) Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 135 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 6,6 s,
vmax= 235 km/h, spotreba výrobca/test 5,9/6,9 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor