Lexus LS je akousi križovatkou, kde sa stretávajú nové technológie a moderný dizajn s tradičnými remeselným umením a japonskou kultúrou starostlivosti.
Práve výnimočnosť je jedným z hlavných atribútov Lexusu LS v porovnaní s konkurenciou. Najmä výnimočnosť dizajnu. Zatiaľ čo sa konkurenti držia viac-menej konzervatívneho dizajnu, Lexus ide cestou moderného a odvážneho, až vášnivého dizajnu, avšak s nesmiernym dôrazom a citom pre detaily. Tak napríklad vretenovitá maska chladiča, ktorej mriežku tvorí 5 000 samostatných plôšok (vo verzii F-Sport dokonca viac ako 7 000), ktoré boli pre absolútnu dokonalosť po počítačovom návrhu ešte dolaďované manuálne. Samotné auto je nižšie, dlhšie a širšie, čo ešte intenzívnejšie rozdúchava vášne. Rovnaké princípy – moderna, výnimočnosť a dôslednosť do najmenšieho detailu – sa nesú aj naprieč celým interiérom. Sedadlá sú čalúnené novou L-anilínovou kožou, ktorá je o 30 % mäkšia ako exkluzívna anilínová koža. Na jej výrobu sa vyberá iba jedno jediné percento z tých najkvalitnejších koží. Zaujímavosťou je kožené obšitie samotného prístrojového štítu – nielen prístrojovej dosky, ale aj tubusov „budíkov“.
V ponuke sú, pochopiteľne, rôzne farby. Vrcholom majstrovského umenia sú ručne vyrábané prvky interiéru tými najlepšími odborníkmi z najlepších vo svojom obore – majstrami Takumi. Takýto majstri sú zodpovední napríklad za prešitie prístrojovej dosky, ale tiež za exkluzívne výplne dverí, ktoré obsahujú ručne brúsené dekoračné panely tradičného japonského sklárskeho umenia Kiriko a ručne skladanú látku do trojrozmerného vzoru – v štýle tradičného japonského skladania papiera Origami. Ďalšou oblasťou, kde sa uplatňujú majstri Takumi je precízne vrstvenie drevených dýh a nanášanie prirodzeného lesku. Lexus vraví, že nenájdete dve autá s identickým vzorom drevených obkladov. Obklad má totiž prírodnú štruktúru, je teda neopakovateľný – preto je každé auto výnimočné.
Omotenaši
Po slovách Takumi, Kiriko, Origami by sme sa mali naučiť ešte jedno japonské slovo – Omotenaši. A práve toto je asi to najdôležitejšie, pretože znamená tradičnú japonskú pohostinnosť a starostlivosť o hostí a azda najlepšie vystihuje to, čo Lexus LS poskytuje svojmu pánovi. A tá starostlivosť začína už pri nastupovaní do auta. Keď sa k nemu priblížite, vzduchový podvozok (ak je vo výbave) dvihne v priebehu 4 sekúnd auto o 40 mm, pracky predných bezpečnostných pásov sa vysunú o 50 mm, aby ste si ich ľahšie zapli. Bočná opora vodičovho sedadla sa pri odomknutí dverí automaticky „otvorí“ a po usadnutí zasa vráti do pôvodne nastavenej polohy. A takto by som mohol pokračovať. Vecičiek, ktorými Lexus LS rozmaznáva svojho pána a posádku je na milión. Spomeniem však ešte masážne sedadlá vpredu aj vzadu, audiosystém Mark Levinson s 23 reproduktormi, multimediálne displeje, či otomanové sedadlo vpravo vzadu. Mimochodom, priestor na nohy tu dosahuje 1 022 mm, čo je o 86 mm viac ako v predošlej generácii. Vodič ocení, že aj vtedy vidí na pravé zrkadlo, ak je sedadlo spolujazdca posunuté celkom dopredu a sklopené.
Hybrid alebo biturbo
Na výber je buď hybridná verzia LS 500h (264 kW/354 k) alebo benzínová preplňovaná verzia LS 500 (305 kW/415 k). Obe môžu mať pohon zadných alebo všetkých štyroch kolies. Počas testovacích jázd v exkluzívnom Ománe som testoval hybridnú verziu, ktorá bude ťažiskovým nielen v Európe, ale aj u nás. Páči sa mi, že sa konštruktéri nesnažili za každú cenu potlačiť krásny zvuk šesťvalcového motora pri akcelerácii. Pôvodný hybridný systém tvorcovia doplnili o 4-stupňový automat, ktorý v kooperácii s e-CVT prevodovkou vie vytvoriť 10 prevodových stupňov. Lexus LS je o pokojnej jazde, no keď ani vtedy vás nenechá v „štychu“, keď sa ponáhľate. Vďaka novej platforme, nízkemu ťažisku (vraj najnižšiemu v segmente), výborne vyladenému podvozku a tiež príplatkovému adaptívnemu pruženiu a či dynamickému natáčaniu zadných kolies môžete sekať zákruty. Samozrejmosťou je množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov. Systém autonómneho brzdenia s rozpoznávaním chodca nielenže varuje vodiča na prípadnú kolíziu a brzdí za neho, ale v prípade potreby sa chodcovi aj vyhne.
Text: Peter Varga, foto: autor a archív