Alpine A110 predstavuje znovuzrodenie legendy, ktoré vzniklo na čistom papieri. Využíva neštandarné riešenia a sú zaň zodpovední naozajstní nadšenci. Výsledok je fantastický!
Mnoho začínajúcich firiem sa dnes módne označuje za startupy. Tie zoskupujú nadšencov, ktorí ponúkajú neštandardný, často šikovne vymyslený produkt a ich najväčšou marketingovou zbraňou sú sociálne siete a viralita. Keď som sa na moje obrovské šťastie ocitol na prezentácii novej Alpine A110 pri Aix-en-Provence vo Francúzsku a keď som počul, ako nadšene o nej jej tvorcovia hovorili, povedal som si, že takto nejako si predstavujem startup. V pozadí značky Alpine je síce slávna fabrika v Dieppe a Renault Sport, ale model A110 nie je iba marketingovým zlepencom existujúcich dielcov. Je to celkom nový dvojmiestny športiak s motorom v strede, pohonom zadných kolies a unikátnym odpružením.
Ľahkosť je cesta
Alpine A110 má novú celohliníkovú karosériu, pričom konštruktéri umne šetrili hmotnosť aj na ďalších komponentoch. Zadné brzdové strmene majú integrovanú elektronickú ručnú brzdu, čo ušetrilo 4 kg. Špičkové sedadlá Sabelt vážia iba 13 kg, majú pevnú opierku a síce poskytujú aj nastavenie výšky a sklonu, ale budete pre to musieť vytiahnuť skrutkovač a chvíľu pri aute kľačať. Ešte aj v konzolách sedadiel sú štýlovo tvarované výrezy, ktoré šetria hmotnosť. Špeciálne reproduktory Focal šetria až 1 kg váhy na kus vďaka membráne zo špeciálnej tkaniny a odľahčenému magnetu, a pritom hrajú naozaj parádne. Výsledná hmotnosť 1 103 kg, ktorá platí pre plne vybavenú verziu, hovorí sama za seba. Vďaka tomu stačí A110 skromný, 1,8-litrový turbo štvorvalec s výkonom 185 kW (252 koní) , aby dokázala šprintovať z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a potrápiť tak aj Porsche Cayman. A verte tomu, že vás poriadne zatlačí do sedadla aj na vyšších prevodových stupňoch. Je to príjemne začarovaný kruh. Mimochodom, motor má veľmi pekný, prirodzený zvuk. Už len naštartovanie auta v podzemnej garáži je malá udalosť. V režime Sport alebo Track sa aktívny výfuk otvorí a zvuk auta je doplnený aj o výrazné bublanie a praskanie. Pri akcelerácii počuť syčanie turba, ktoré sa ozýva spoza vášho chrbta. Pri radení vás prevodovka v ostrejších režimoch pekne kopne do chrbta, pričom jej reakcie na manuálne pokyny sú dostatočne rýchle. Alpine sa pri akcelerácii vyslovene dravo a nenúnavne derie vpred, pričom z motora cítiť výbušnosť a radosť z toho, keď sa môže poriadne zapotiť. Sú to drobnosti, vďaka ktorým A110 prekypuje charakterom.
Funguje to!
V nečakane vzdušnom interiéri je kopec luxusne pôsobiacich prvkov – prešívaná koža, karbón či skutočný hliník. Jasné, panel klimatizácie je z Clia a tesne pod oknom je pár tvrdých plastov, ale na tie predsa auto nejazdí. Dôležitá je perfektná pozícia za volantom a výborne tvarované sedadlá. Už prvé metre v blízkosti horských priesmykov známych z rally Monte Carlo prezradili, že A110 je výnimočná. Prekypuje ľahkosťou. Jej podvozok je mäkší, než som čakal a pracuje tým lepšie, čím rýchlejšie idete. Pri normálnom tempe by ste si teda A110 hravo pomýlili s akýmkoľvek civilným autom, aspoň čo sa týka komfortu odpruženia. Vďaka veľkému zdvihu tlmičov nestrácajú pneumatiky kontakt s vozovkou ani na nerovných cestách a Alpine ich zvládne zdolávať takým tempom, že by jej nestačili ani moderné superšporty. Väčšina z nich by totiž v zákrute odskákala kamsi medzi stromy. Alpine si však vďaka lichobežníkovému zaveseniu vpredu aj vzadu a najmä vďaka dokonale nakalibrovaným tlmičom zachováva perfektné držanie tela a napriek zradnej povesti áut s motorom v strede si s ňou môžete dovoliť naozaj veľa. Tajomstvo spočíva v tom, že vďaka čitateľnosti a predvídateľnosti podvozka s ňou aj v rýchlom tempe splyniete v jedno a začnete ju riadiť takpovediac telepaticky. A je rýchla, fakt rýchla. Aby ste si však jazdu užívali, nemusíte ísť „na krv“. Aj jemne svižné tempo si vďaka vokálnemu motoru a komunikatívnemu podvozku môžete doslova vychutnávať.
Mäkká, ale nie vymäknutá
Alpine A110 sa však predviedla aj na okruhu. Jej mäkký podvozok umožňuje krásne využívať prenos hmotnosti a doslova sa hrať s autom v zákrutách. Naučí vás jazdiť, ale prípadné chyby netrestá okamžitými hodinami. Na všetko máte čas, pričom auto s vami neustále vedie dialóg o tom, čo sa mu páči a dáva vám včasné a jasné signály o tom, kde sú jeho hranice. Zvláda čistú stopu aj powerslidy na výjazdoch. Najväčšia zábava je však jazdiť štýlom „rally“, teda ponoriť čumák auta na brzdách k zemi, jemne si rozhodiť zadok a potom vykrúžiť oblúk s miernou kontrou, ako to robili historické predchodkyne súčasnej A110. Jediné, čo občas trochu chýbalo, bol mechanický samosvorný diferenciál. Alpine ho nemá a kvôli ušetreniu hmotnosti siahla po elektronickom “samosvore”. Väčšinu času to funguje naozaj dobre, ale sú extrémne momenty, keď Alpine pristihnete pri hrabaní jedným kolesom. Takisto nie je vždy ľahké “vytiahnuť” drifty až na koniec zákruty. Občas sa auto kusne trochu skôr, než som čakal. Na druhej strane absencia samosvoru umožňuje čistejšie nájazdy do zákrut a menšiu nedotáčavosť v ostrých oblúkoch. Na výjazde sa zas môžete oprieť o trakciu a nemusíte sa báť zradných momentov. Možno to tvorcovia Alpine tak chceli a elektronická náhrada samosvoru nie je kompromis, ale najlepšie riešenie. Koniec-koncov, keď sa spätne pozriem na to, ako dobre je vymyslený každý detail na A110, musím konštatovať, že jej inžinieri asi vedia, čo robia.
Som veľmi rád, že Alpine ukázala ostatným, že menej vie byť viac a že výkonová vojna sa dá vyhrať bez boja o kone. Hneď jej prvé moderné auto sa dá považovať za míľnik medzi automobilmi. Len tak ďalej!
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív