Škoda Kodiaq sa do našej redakcie vrátila. Po najvýkonnejšej verzii sme na test tentoraz dostali model s benzínovým štvorvalcom 1,4 TSI.
Text: Peter Lacena, foto: autor
Auto sme si prevzali v päťmiestnom vyhotovení, teda s obrovským batožinovým priestorom. Bude však tomuto „sťahovákovi“ stačiť benzínová jednaštvorka? Dodám, že išlo o silnejšiu verziu, teda s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a najvyšším krútiacim momentom 250 Nm. Motor spolupracoval so šesťstupňovým manuálom a pohonom 4×4. Poslednou dôležitou vstupnou informáciou je to, že bol vybavený systémom vypínania valcov ACT, ktorý fungoval veľmi dobre a motor na dva valce pracoval pomerne často. Prvé kilometre auto absolvuje iba s vodičom a po okresných cestách. V meste jazdíme na 4. prevodový
stupeň a motor točí približne 1750 ot.min-1. Chválime dobré odstupňovanie prevodovky, lebo motor ochotne potiahne.
Predbiehací manéver si teda nevyžaduje podradenie na nižší prevodový stupeň. Opúšťame centrum a na tempomate nastavíme rýchlosť 90 km/h. Prevodovka
už má zaradenú šestku a motor pracuje s otáčkami približne 2000 ot.min-1. Pri pokojnej jazde, keď tempomat po rovine či jazde z kopca iba udržiava zvolené tempo, motor okamžite odpojí dva valce, o čom vás auto informuje nápisom na displeji palubného počítača. Odpájanie sa deje rýchlo a pomerne často, na naše prekvapenie aj počas jazdy na diaľničnom limite. V tomto režime motor pracuje na najvyššom prevodovom stupni s otáčkami približne 2 900 ot.min-1 a zvukovo
je stále v pozoruhodnej ilegalite. Spotreba maloobjemových motorov v takom veľkom aute je z veľkej časti závislá od vodiča. S autom sa v meste dá jazdiť za 8,5, ale aj za 13 litrov. Záleží na tom, ako ťažkú nohu máte a ako sa ponáhľate. Podobné je to aj na okresných cestách a diaľnici. My sme brali do úvahy, že toto rozhodne nie je vysnívaná kombinácia pretekára amatéra ani pravidelného hltača dlhých diaľničných kilometrov, a tak sme s autom jazdili spôsobom, ktorý sa približuje jeho cieľovej skupine. Teda skôr plynule, pokojne a rozvážne. Týždenné súžitie sme ukončili s priemernou spotrebou
7,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Samozrejme, so zvyšovaním zaťaženia vozidla posádkou a batožinou treba počítať, že apetít motora mierne vzrastie.
Škoda Kodiaq 1,4 TSI ACT 4×4 Style
Cena a záruka:
základ/test 21 990/30 716 €
5 rokov/100 000 km
Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 395 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment
250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1.
Emisie CO2 155 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 9,8 s,
vmax=197 km/h, spotreba výrobca/ test 6,9/7,7 l/100 km