Dacia Duster prichádza s novým dizajnom, novými technológiami, vyšším pocitom kvality, ale s pôvodnými hodnotami.
Duster je fenomén, ktorý funguje nielen na trhoch bývalého východného bloku. Od roku 2009 si ho v 44 krajinách kúpilo viac ako 1,1-milióna zákazníkov. Jeho sila nikdy nespočívala len a len v dostupnej cene, no teraz – v druhej generácii – je skutočne po každej stránke vyzreté auto, ktoré právom naháňa strach konkurencii. Jeho prerod najlepšie vystihuje výrok jedného z konštruktérov: „Robili sme iba to, čo chceli zákazníci, nie to čo chceli šéfovia Renault Group.“
Spirit of the Duster
Nový Duster má v rovnaký skelet karosérie (avšak spevnený) ako mala predošlá generácia, no všetky vonkajšie plechy sú celkom nové. A nové sú aj svetlomety, maska chladiča, nárazníky… Auto tak pôsobí mohutnejšie a modernejšie, pritom si zachováva charakteristické črty pôvodného modelu – tzv. Spirit of the Duster . Zo všetkých zmien by som určite vypichol LED denné svetlá, adventure prvok za prednými blatníkmi či štvorcové zadné skupinové svetlá. Považujem za dôležité zdôrazniť, že nové výrobné technológie umožnili automobilke zmenšiť fúgy medzi jednotlivými panelmi karosérie.
Modernejší
Ešte väčšie zmeny sa udiali v interiéri. Začnem prístrojovou doskou s troma okrúhlymi výduchmi uprostred, ktorá vyzerá veľmi dobre. Prakticky celá horná časť je z jedného diela – bez medzier, v ktorých by sa usádzal prach a špina. To, že je z jedného dielu zároveň znamená, že nebude pukať a „pracovať“ za jazdy. Na popud zákazníkov sa displej navigácie, informačného a multimediálneho systému dostal vyššie a, navyše, je natočený k vodičovi. S nemým úžasom som si prehliadal ovládanie klimatizácie vrúbkovanými striebornými obručami a displejom zobrazujúcim práve aktívny rozvod vzduchu, teplotu alebo intenzitu ventilátora na jednotlivých ovládačoch. Spomínané tri okrúhle ovládače dopĺňajú 4 tlačidlá medzi nimi a podobné tlačidlá (tentoraz na ovládanie základných funkcií vozidla – výstražných smeroviek, kamerového systému, režimu ECO atď) sú aj v rade nad ovládaním klimatizácie. Celé to na mňa pôsobí ako v Audi – fantázia. Mimochodom, plne automatickú klímu môže mať Duster prvýkrát. Predné sedadlá sú väčšie a lepšie tvarované, výškové nastavovanie je ľahšie a intuitívnejšie. Tvorcovia nezabudli ani na lakťovú opierku ani na nastaviteľnú bedrovú opierku u vodiča. Volant je výborne tvarovaný, novinou je, že riadenie má elektrický posilňovač, ktorý dáva autu ľahkosť. A pochvalu musím adresovať aj k chodu manuálnej prevodovky. Je výborný – presne definovaný, akurátne tuhý a krásne cítite ako zapadajú jednotlivé stupne. Potešila ma aj taká drobnosť ako sú nové tlačidlá stropného osvetlenia interiéru. V kabíne je viac odkladacích priestorov – novinkou je napríklad zásuvka pod sedadlom spolujazdca. K zaujímavostiam patrí aj bezkľúčové odomykanie, resp. zamykanie dverí a štartovanie motora. Stačí mať so sebou Keyless kartu. Tá je taktiež prvýkrát dostupná v Dacii. Ale to už hovoríme o nových technológiách, ktorý je viac. Spomeniem kamerový systém so 4 kamerami, ktoré poskytujú rôzne pohľady na auta a jeho okolie, monitoring bočného a pozdĺžneho náklonu karosérie pri jazde v teréne, stráženie jazdných pruhov, sledovanie zóny mŕtveho uhla, automatické diaľkové svetlá, 6 airbagov sériovo… To všetko, spolu s výrazne lepším odhlučnením dodáva novému Dusteru výrazný posun kvalitatívneho vnímania.
Stále Duster
Ostali však základné hodnoty ako je robustnosť, off-roadové schopnosti ale najmä dostupná cena, ktoré dláždili Dusteru cestu k úspechu. Nový Duster na gréckych cestách (tie sú podobne rozbité ako tie naše) a tiež na dvoch nespevnených „vložkách“ potvrdil, že je ako stvorený do náročnejších podmienok. Podvozok sa mi zdal síce pevnejší ako doteraz, no vôbec nebúchal do karosérie. Off-roadové vlastnosti sme si overili v kameňolome. Pohon 4×4 s režimami 2WD, AUTO a LOCK, svetlá výška 210 mm a krátke previsy, resp. dobré nájazdové uhly dovoľujú štvorkolkovým verziám Dustera viac, než by som si dovolil ja. Novinkou je asistent zjazdu z kopca. Ponuka motorov ostala zachovaná – 1,5 dCi, 1,2 TCe a 1,6 SCe s výkonom 66 – 92 kW. Hoci oficiálne ceny ešte nie sú známe, v základnej výbave by nový Duster nemal byť drahší ako jeho predošlá generácia. Vo vyšších stupňoch výbavy bude cena zrejme mierne vyššia, no určite nie o toľko, koľko dostanete v podobne nových prvkov, technológií, komfortu a kvalitatívneho vnímania auta. Dacia Duster bude jednoducho naďalej dostupná pre masy ľudí. Mimochodom, po novom dostanete na Dustera záruku v trvaní 3 rokov alebo 100 000 km.
Text: Peter Varga, foto: autor