Mitsubishi Eclipse Cross je prvým SUV-kupé automobilky a zároveň je prvým z novej generácie vozidiel, ktoré majú značku vrátiť tam, kam patrí.
Text: Peter Varga, foto: autor a archív – viď. galéria na konci článku
Za ostatné roky sme svedkami toho, že segment SUV rastie – samozrejme, na úkor ostatných, najmä na úkor segmentu MPV. Aj medzi nimi najrýchlejšie rastie segment kompaktných SUV (B-SUV). Od roku 2011 sme však svedkami ďalšieho fenoménu – v rámci segmentu SUV sa vyprofilovala skupina SUV-kupé. Na trhu sa úspešne etablovali modely ako Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLC kupé, BMW X4, Nissan Juke, Toyota C-HR… Mitsubishi Eclipse Cross mieri priamo do ohniska diania – medzi kompaktné SUV-kupé. Avšak to, že sa niekto vrhne do najrýchlejšie rastúceho segmentu, ešte neznamená, že zákonite bude mať úspech. Naopak, môže riadne tvrdo „padnúť na hubu“. Som však presvedčený o tom, že to nebude prípad Mitsubishi Eclipse Cross. Stavia totiž na dizajne štúdie XR PHEV II Concept z roku 2015, pričom si z nej zobral celkovú koncepciu, proporcie, aj najdôležitejšie detaily. Výsledok je naživo ešte pôsobivejší ako na fotkách. Rozmerovo je z radu „one-size-fits-all“. To znamená, že priestorovou ponukou vyhovie individualistom aj rodinám. Okrem toho má vzadu variabilné sedadlá delené v pomere 40:60, ktoré môžete posúvať v rozsahu 200 mm, môžete meniť sklon ich operadiel v rozsahu 15 – 32 stupňov a operadlá môžete, samozrejme, sklopiť a vytvoriť tak rovnú plochu s dnom batožinového priestoru. Samotné dno kufra je dvojité. Ak sa vrátim k dizajnu, musím vyzdvihnúť delené zadné okno, ktoré aj pri vysoko položenej zadnej časti auta poskytuje skvelý výhľad dozadu.
Puto s emóciami
Eclipse Cross je však v prvom rade o emóciách. Naznačuje to nielen dizajn, ale aj jeho meno. Prvé slovo (Eclipse) totiž vytvára puto s rovnomenným úspešným kupé z obdobia r. 1989 – 2012, druhé (Cross) zasa odkazuje na dnešný životný štýl. Vďaka pevnému podvozku (vpredu je zavesenie typu McPherson, vzadu multilink) nebudete musieť pred každou zákrutou brzdiť. Naopak, budete sa do nich môcť vrhať s vervou a užívať si ich plnými dúškami. Karoséria s extrémnou tuhosťou vás v tom len podporí. Na našich ledabolo udržiavaných cestách a nízkoprofilových pneumatikách však podvozok bude asi tĺcť do karosérie. Mitusbishi našťastie ostalo verné tomu, v čom je silné už vyše 80 rokov – pohonu všetkých štyroch kolies. Okrem pohonu predných kolies môže totiž Eclipse Cross mať aj pohon Super-All Wheel Control s funkciou potláčania pretáčavého či nedotáčavého šmyku Active Yaw Control, ktorý rozdeľuje hnaciu, resp. brzdnú silu spredu dozadu a naopak a tiež sprava doľava a naopak. Toto rozdelenie prispôsobuje nielen aktuálnym jazdným podmienkam, ale aj zvolenému jazdnému režimu Auto, Snow (sneh) a Gravel (šotolina).
Dve alternatívy
Na pohon bude v prvej fáze slúžiť celkom nový 1,5-litrový preplňovaný benziniak so 120 kW (163 k), resp. 250 Nm. Ten počas prvých testovacích jázd potvrdil, že má veľmi príjemný zvuk, vynikajúce reakcie na plyn a skvelú dynamiku – aj v spojení s CVT prevodovkou. A práve CVT prevodovka je tá, ktorá ma počas jázd najviac prekvapila. Pri pokojnej práci s plynom pracuje ako bežná automatická prevodovka a aj pri dynamickej jazde sa snaží, aby nepracoval s tzv. vysávačovým efektom. Mimochodom, CVT bude dostupná pre verzie 2WD aj 4WD. Druhou alternatívou pod kapotou je 2,2-litrový diesel z Outlanderu, ktorý je však vo svojom vnútri výrazne prepracovaný. Má nižšie trenie, rýchlejšie reakcie na plyn a lepší priebeh krútiaceho momentu. Tento sa na náš trh dostane až v priebehu roka 2018 – buď so 6-stupňovou manuálnou, alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Logický
Interiér pôsobí na zmysly človeka nielen dizajnom, ale aj spracovaním. V Mitsubishi sú hrdí na citlivé napojenie žraločieho výstupku pod strednými výduchmi klimatizácie na prístrojovú dosku. Ja osobne som veľmi oceňoval praktické odkladacie priestory a logické usporiadanie. V spodnej časti sú ovládacie prvky (ovládanie klimatizácie, páka, resp. volič prevodovky, touchpad…) v hornej zasa informačné (klasické „budíky“ s palubným počítačom, head-up displej a centrálny displej informačného a multimediálneho systému). Hoci sa touchpad objavuje v Mitsubishi prvýkrát, funguje výborne – intuitívne a nemusíte sa báť, že sa vám budú mýliť impulzy alebo že sa stratíte v menu. Volant je nastaviteľný v oboch smeroch, posilňovač riadenia má premenlivý účinok a riadeniu nič nemôžem vytýkať. Je presné a dostatočne rýchle. Chválim tiež, že predné sedadlá majú slušné bočné vedenie. Samozrejmosťou je konektivita, koniec koncov aj klimatizácia funguje cez aplikáciu v smartfóne a tiež množstvo asistenčných systémov. Spomeniem adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, varovanie na opustenie jazdného pruhu, sledovanie zóny mŕtveho uhla, autonómne brzdenie pred čelnou zrážkou s rozpoznávaním chodcov, varovanie na pohybujúce sa objekty priečne za vozidlom pri cúvaní či kamerový systém s pohľadom na auto z vtáčej perspektívy.
Nie je kanibal
Eclipse Cross je spojením rozšírených možností, funkčnej krásy, sochárskeho poňatia dynamiky a japonskej remeselnej zručnosti a precíznosti. Práve vzhľadom na unikátny charakter v Mitsubishi veria tomu, že sa modely Eclipse Cross, ASX a Outlander nebudú medzi sebou „kanibalizovať“.