Mitsubishi 100: pohon S-AWC priniesol vavríny z WRC

Medzi technológiami typickými pre automobilku Mitsubishi Motors zaujíma osobitnú pozíciu systém pohonu S-AWC (Super-All Wheel Control), ktorý vzišiel z postupného vývoja pravidiel automobilových súťaží a sám o sebe sa osvedčil ako najlepšia technologická zbraň 4WD.

Pôvod má v modeli Galant VR4, ktorý zvíťazil na 38. ročníku Lombard RAC Rally v novembri 1989 ako aj v legendárnom modeli Lancer Evolution. Odvtedy prešiel dlhú cestu až k dnešným vozidlám Eclipse Cross a e-Evolution Concept.

    

Mitsubishi je vytrvalým účastníkom motoristických súťaží a taktiež dlhodobo víťazilo v seriáloch pretekov, o čom svedčí aj 12 víťazstiev legendárneho modelu Pajero na Dakare. Pretekárska história Mitsubishi sa začala písať v roku 1962 nástupom na Veľkú cenu Macaa s malým modelom 500, pokračovala prakticky vo všetkých podobách motoršportu – od rally súťaží (Colt 1000F na Rally Južného kríža v Austrálii alebo Lancer 1600 GSR na Rally Safari v africkej Keni) až po preteky vozidiel Formule (zisk 1. a 2. miesta modelu Colt F2000 na Veľkej cene Japonska v roku 1971).

V nadväznosti na tieto vynikajúce výkony v motoršporte sa automobilka Mitsubishi Motors rozhodla vrátiť do rally súťaží najvyššej úrovne, tj. na preteky svetového rally šampionátu FIA (WRC), avšak s odlišným prístupom k tomuto športu v rámci plnenia najnovšej verzie regulačných požiadaviek.

Od skupiny B k skupine A

Tento nový počin neprišiel len tak z čista jasna, keďže automobilka Mitsubishi Motors si už pohrávala s programom Skupiny B, kde nasadzovala výkonné kupé Starion Turbo v úprave 4WD, ešte predtým, než sa prakticky cez noc zmenili pravidlá WRC kvôli sérii tragických nehôd.

Továrenské tímy preto od začiatku roka 1987 pracovali na vývoji vozidiel pre nový formát Skupiny A, čo platí aj pre Mitsubishi Motors, ktorá si určila za cieľ pripraviť úplne nový Galant šiestej generácie (Japonské auto roka 1987) pre súťaže WRC.

MMC na základe vrcholnej preplňovanej verzie Galant VR4 2,0 litra 4WD s výkonom 177 kW/240 koní (aj keď bez systému riadenia všetkých štyroch kolies „Dynamic Four“, určeného pre sériovo vyrábané vozidlá) pripravila súťažné vozidlo, pôvodne predstavené a homologované podľa pravidiel Skupiny A.

Do svetového rally šampionátu tak v roku 1989 prvýkrát vstúpil Tím Mitsubishi Ralliart Europe, vybavený vyššie uvedeným špeciálom, a hneď zaujal víťazstvom v troch súťažiach WRC: Švéd Mikael Ericsson v spomínanom roku vybojoval víťazstvo na 39. ročníku fínskej Rally 1000 jazier, avšak vrcholný úspech tohto vozidla prišiel o tri mesiace neskôr – v novembri 1989 – kedy Fín Pentti Airikkala ohromil konkurentov víťazstvom na 38. ročníku Lombard RAC Rally. Tretie víťazstvo sa dostavilo v roku 1991, kedy Kenneth Eriksson vyhral 40. ročník medzinárodnej rally Švédska.

Mitsubishi Galant VR4 však medzitým pozbieral úspechy aj v úplne odlišnom prostredí, konkrétne na nesmierne náročnom podujatí WRC Rally Pobrežie Slonoviny – Bandama v rokoch 1990, 1991 a 1992.

Od modelu Galant (VR4) k Lanceru (Evolution)

Skupina A podstúpila rýchly vývoj a konkurenčné továrenské tímy hľadali cesty, ako zvyšovať výkon a zlepšovať jazdné schopnosti s využitím menších vozidiel s kratším rázvorom.

Práve tak sa zrodila závodná legenda, model Mitsubishi Lancer Evolution-a (Skupina A), ktorého konštrukčný vývoj vychádzal z modelu Galant VR4.

Automobilka Mitsubishi Motors nadviazala na predchádzajúcu závodnú verziu modelu Lancer a pôvodne vyvinula Lancer Evolution zo sériového sedanu Lancer – a vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologáciu v Skupine A – aby mohla efektívnejšie konkurovať na podujatiach svetového rally šampionátu FIA, čo sa jej tiež nepochybne podarilo, pretože nazbierala ďalšie štyri tituly majstra pre závodných jazdcov (v rokoch 1996, 1997, 1998 a 1999), resp. jeden majstrovský titul v pohári konštruktérov (v roku 1998).

Od špecializovanej technológie WRC k typickému pohonnému ústrojenstvu značky

Účasť továrenského tímu s vozidlami Galant VR4 a neskôr Lancer Evolution v súťažiach WRC umožnila vývoj prepracovaných technológií, ktoré automobilka Mitsubishi Motors neskôr uplatnila aj v sériových modeloch, pričom „stály pohon všetkých kolies“ sa stal jednou z charakteristických technológií značky.

Tento pohon, dnes označovaný ako S-AWC (Super-All Wheel Control), stále určuje jazdné charakteristiky tak rôznorodých vozidiel, ako sú Outlander PHEV či úplne nový Eclipse Cross.

Outlander Outlander PHEV Lancer Evolution
(iba ako referencia)
Konfigurácia systému Aktívny predný diferenciál (AFD)

El. posilňovač riadenia (EPS)

Spal. motor, prevodovka

Elektronicky riadená spojka

Otvorený diferenciál

Otvorený diferenciál

Spaľovací motor

Elektromotor

Elektromotor

Otvorený diferenciál

„Šnekový“ Šamosvorný diferenciál

Spal. motor, prevodovka

Aktívny medzinápravový diferenciál (ACD)

Medzinápravový diferenciál s rozdelením 50:50

Sústava ozubených prevodov

Diferenciál AYC

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravami Elektronicky riadený pohon 4WD Pohon Twin Motor 4WD Aktívny medzinápravový diferenciál (ACD)
Rozdelenie krútiaceho momentu vľavo/vpravo Aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osy (AYC) Aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osy (AYC) Aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osy (AYC)
Riadiaci systém Elektrický posilňovač riadenia (EPS)

Aktívny predný diferenciál (AFD)

Brzda

Brzda Brzda diferenciálu AYC
Jazdný režim AWC ECO / NORMAL / SNOW (sneh) / LOCK NORMAL / 4WD LOCK TARMAC (pevný povrch) / GRAVEL (šotolina) / SNOW (sneh)

Pohon ‘Super-All Wheel Control’ (alebo ‘S-AWC’) tak možno skrátka chápať ako zastrešujúcu technológiu, stojacu za najrôznejším poňatím toho istého princípu: bez ohľadu na typ vozidla vždy slúži na riadenie hnacích a brzdných síl všetkých štyroch kolies, a to rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi kolesá prednej a zadnej nápravy, resp. medzi ľavé a pravé kolesá vozidla.

Príbeh pohonu ‘Super-All Wheel Control’ od Mitsubishi Motors, začal pred tridsiatimi rokmi modelom Galant VR4, bude aj naďalej pokračovať, tentoraz v úplne novom a čisto elektrickom smere, o ktorom vypovedá koncepčný model e-Evolution Concept so sústavou pohonu 4WD s trojicou elektromotorov a systémom AYC s dvoma elektromotormi …

Mitsubishi (šr)

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi 100: pohon S-AWC
Komentáre (0)
Pridať komentár