Keď uzrela svetlo sveta aktuálna generácia BMW M3/4, prvé reakcie boli kritické. Ostrý bavorák bol totiž famózny na hladkých okruhoch, ale stačila menej dokonalá cesta a pôžitok z jazdy sa zmenil na boj o trakciu a život.
Niečo za niečo
Po približne troch rokoch prišlo BMW s príplatkovým riešením. Nazýva sa „balík M Competition“ a stojí 7 545 €. Tento balík obsahuje zvýšenie výkonu preplňovaného radového šesťvalca na 331 kW (450 k) z pôvodných 317 kW (431 k), vokálnejší športový výfuk, nové „deravé“ anatomické sedadlá, nové tlmiče, pružiny a stabilizátory, ale najmä neskutočné 20-palcové ultraľahké kované disky obuté do širších pneumatík vpredu aj vzadu. To má mierne negatívny vplyv na komfort podvozka v meste, ale verte mi, stojí to za to. M4-ka funguje tým lepšie, čím rýchlejšie s ňou jazdíte. A toto auto je najmä o rýchlosti.
M Performance
Ešte vám objasním čudesný vzhľad testovanej M4. Je totiž vybavená prvkami z katalógu M Performance. BMW M4 v tejto špecifi kácii vyzerá doslova démonicky. Ja by som však čačky nechcel a priplatil by som si len za jednu: titánový výfuk M Performance.
Teátro
Keď som M4 prvýkrát naštartoval v podzemnej garáži a jej príplatkový výfuk zatriasol oknami áut v okolí 20 metrov, rozosmial som sa ako malé dieťa, keď mu ukážete farebnú hrkálku. Toto sa mi hádam ibasníva. Reakcie motora, nastavenie podvozka, tuhosť riadenia, rýchlosť radenia 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a režim stabilizácie sa dajú nastaviť zvlášť, pričom dva takto vytvorené „profily“ si môžete uložiť do tlačidiel „M1“ a „M2“ na volante. V skratke: podvozok nechajte v komfortnom režime pre čo najväčšiu trakciu. Režim Sport je fajn na okresky aj okruh. Sport+ je vhodný len na ozaj hladkú cestu, inak je auto uskákané. Riadenie pokojne nechajte v komforte. Prevodovka je dostatočne rýchla aj v strednom režime. Motor sa oplatí nastaviť do režimu Sport, pretože vtedy sa otvárajú klapky vo výfuku. A to chcete. Keď som v tomto režime ubral plyn, ozvali sa v kabíne také praskanice, až som si myslel, že mám za sebou práčku, v ktorej sa perie tehla. Opäť som sa na chvíľu rozrehotal ako zmyslov zbavený. Toto BMW M4 vie, ako ísť na mňa.
Najprv s rešpektom
Prvé dni som nasával tú špeciálnu atmosféru, ktorá z M4 Competitio dýchala. Avšak vždy, keď som ju chcel prehovoriť na zábavu, vyštekla na mňa ako žiarlivá frajerka, zúrivo hodila zadkom a ja som ju v ľaku len tak -tak chytil. Najprv som toskúšal v M Dynamic režime, lebo si pamätám, že aj ten dovolil všelijaké
kúsky. Ale teraz nie. Jeho kalibrácia je celkom nová a vôbec nedovolí autu tancovať. Škoda. S vypnutoustabilizáciou je M4 pre ozaj skúseného šoféra. Má minimálnu turbodieru, avšak následný nástup krútiaceho momentu 550 Nm je taký náhly a surový, že zadnégumy široké 285 mm okamžite prehrajú boj o trakciu. Toto všetko sa deje v zlomku sekundy a ja mám poriadne spotené dlane. Už dávno ma žiadne auto takto neškolilo.Dosť bolo zdvorilostí
Je čas zobrať M4 do bezpečného prostredia – do Centra bezpečnej jazdy. Tam si dávam pilulku odvahy a púšťam sa do prvých ostrých kôl. Na výjazde z tretej zákruty em -štvorka silno hodí zadkom. Ja sa však nezľaknem, nasadím ostrú kontru a plyn držím takmer na podlahe… A zrazu s bavorákomsplynieme v krásnom zadymenom drifte, ako keby sme takto tancovali už roky. Vtedy do seba všetko zapadne. Treba zvýšiť rýchlosť, poriadne pritlačiť, nezľaknúť sa roztancovaného zadku a zostaťna plyne… A zrazu funguje M4 Competition geniálne. O plnom plyne ani nesnívajte, ak pod vaminie je suchý asfalt a volant nemáte úplne vyrovnaný, ale keď sa s pravým pedálom naučíte pracovať, je M4 pekelne rýchla. Samozrejme, že na našej trati zajazdila rovnonajrýchlejší čas. Posmelený náhlou dávkou vzájomnej sympatie som M4 vzal aj na Slovakia Ring. Môžem povedať, že som zostal v hlbokom úžase. M4 nie je taká ladná ako Giulia QV. Jej podvozok nie je taký poddajný. Zato je extrémne precízna. Absolútne nepozná nedotáčavosť a so zahriatymi gumami sa veľmi zlepší aj trakcia. Tu, mimochodom,
cítiť prácu aktívneho M diferenciálu, ktorý má vo výbave Competition špeciálnu kalibráciu. Keď sa vám M4-ku podarí dobre položiť do zákruty, môžete ju odlepiť na brzdách, robiť drobné korekcie stopy plynom alebo auto pustiť do nádherného driftu. Vtedy sa správa krásne progresívne. Jej motor dáva zo seba všetko z nízkych otáčok až po obmedzovač, pričom do výfuku posiela také rany a strely (áno, zase spomínam výfuk, ale keby ste ho počuli…), až sa človek čuduje, či to auto vôbec má homologáciu. Je to neskutočný randál, avšak prudko návykový.
Starí známi
Po týchto orgiách sa môj prístup k M4 Competition zmenil. Verzia M4 Competition funguje aj na zlých cestách oveľa lepšie než klasická M4. Stále zdôrazňujem, že si vyžaduje obrovský rešpekt a veľmi rýchle ruky, ale v skutočnosti len potrebuje pána, ktorý vie, ako s ňou správne zaobchádzať. Potom si už vyžaduje iba dobrý benzín a servis. A v mojom prípade aj pneumatiky. Aspoň dve súpravy za mesiac.
BMW M4 M Competition
Cena a záruka:
základ/test 82 350/113 439 € bez M Performance doplnkov
2 roky bez obmedzenia km
Motor: zážihový 2x preplňovaný R6/24V, zdvihový objem valcov 2 979 cm3, max. výkon 331 kW (450 k) pri 5 500 – 7 300 ot.min-1, max. krútiaci moment 550 Nm pri 1 850 –5 500 ot.min-1. Emisie CO2 194 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 4,0 s,
vmax=280 km/h, spotreba výrobca/test 8,3/9,2 l/100 km.