Na testy malých automobilov sa vždy teším, práve na nich totiž najviac vidno kompetenciu vývojárov. V prípade novej generácie modelu Rio ju prezentovali v plnej paráde.
Text a foto Peter Lacena.
Pri navrhovaní tohto auta niekto tuho a pragmaticky premýšľal. Stavba interiéru, rozmiestnenie ovládacích a informačných prvkov, výhľad z vozidla, rozloženie odkladacích priestorov, naladenie podvozka. To všetko sú disciplíny, v ktorých Rio výrazne dospelo, vďaka čomu sa zaradilo do TOP ponuky v rámci svojej triedy.
V kabíne sa žiadne experimenty nekonajú, vládne v nej až nemecký poriadok a logika. Dobrým príkladom sú tlačidlá vyhrievania sedadiel a volantu zoradené vedľa seba. Ak by mi v tomto aute predsa len niečo chýbalo, tak vari navigácia (k dispozícii je za príplatok). Ak by ju vozidlo malo, bol by som s pracoviskom vodiča absolútne spokojný. K plusom treba pripočítať aj priestor na zadných sedadlách a veľkosť batožinového priestoru. Nie o všetkých autách tejto kategórie by som si dovolil povedať, že sú dobrou alternatívou rodinného auta. V prípade modelu Rio s tým nemám problém.
Testovaný model mal pod prednou kapotou kombináciu prepĺňaného litrového trojvalca a šesťstupňového manuálu. Motor ochotne stúpa do otáčok, povoziť sa s týmto autom svižnejšie teda nie je nereálnym očakávaním. K tejto schopnosti navyše výrazne prispieva veľmi dobré odstupňovanie prevodovky. Na jednotlivých rýchlostných limitoch (50, 90 a 130 km/h) motor pracuje v optimálnych otáčkach. Vývojári sa teda múdro vyhli snahe šetriť palivo za cenu podtáčania motora. Zladenie motora a prevodovky je preto optimálne nielen z pohľadu dosiahnutej spotreby paliva, ale aj kultúry chodu motora a jeho ochoty akcelerovať. Naladenie prevodovky navyše dobre potláča charakteristické vlastnosti maloobjemových trojvalcov. A tak, hoci nepatrím medzi ich nadšených fanúšikov, v tomto prípade by som určite spravil výnimku.
Mám rád, ak ma niekto nechce ohúriť pozlátkami a čačkami, no spolieha sa na to, že ma presvedčí počas testovacej jazdy. Nové Rio ma presvedčilo práve počas nej.
Čo treba uznať: Rio dospelo v každom smere.
Čo nám chýbalo: Navigácia.
Čo nás prekvapilo: Priestrannosť interiéru.
Kia Rio 1,0 T-GDi Platinum
Cena a záruka:
Základ/test 9 990/15 140 €
7 rokov alebo 150 000 km
Motor: preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 171,5 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 107 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 10,2 s
V max = 190 km/h, spotreba výrobca/test 4,7/5,4 l/100 km.
kufor 325 dm3