No testovacej trati amerického Toyota Research Institute (TRI) jazdí biely Lexus LS 600 hL so strešnými kamerami. Prítomnosť mnohých senzorov neprekvapuje – napokon, ide o testovací automobil. Prekvapiť môžu dva volanty…
Pri tomto vozidle ide o novú, dokonalejšiu verziu testovacieho autonómneho automobilu s názvom Platform 2.1. Slúži na testovanie pokročilých asistenčných funkcií vodiča v dvoch rôznych režimoch – Chauffeur (šofér) a Guardian (strážca). Chauffeur je systém plne automatizovaného riadenia vozidla, zodpovedajúci úrovni 4/5 podľa SAE (riadenie schopné viesť vozidlo bez človeka), zatiaľ čo Guardian má za úlohu pomáhať vodičovi v nebezpečných situáciách tak, aby predišiel nehode.
Bez vodiča
Ako auto reaguje bez vodiča? V prvom prípade ide vozidlo riadené automatom zákrutami. Keď sa za zákrutou neočakávane objaví balík sena, auto ho plynulo obíde a oblúkom sa vráti do svojho jazdného pruhu. V druhej situácii ide autonómne auto v pravom pruhu, v ľavom sa paralelne pohybuje iné vozidlo. Nebezpečná situácia za zákrutou – pruh je zablokovaný stojacim automobilom. Autonómny Lexus spomalí, aby prepustil auto, ktoré ide vedľa neho a potom zmení jazdný pruh, zaradí sa za vozidlo ktoré prepustil a za prekážkou sa vráti do svojho pruhu. Všetko bez účasti vodiča.
Digitálny anjel strážny
Guardian umožňuje vodičovi vychutnávať si jazdu. Je pripravený zasiahnuť v prípade nebezpečenstva, napríklad, ak vodiča postihne mikrospánok. Kamera na prístrojovej doske monitoruje oči vodiča. Ak zaznamená, že zatvoril oči a prestáva kontrolovať jazdnú dráhu, prevezme riadenie vozidla a zvukom i optickými signálmi informuje o svojom zásahu. Rovnako reaguje aj na náhlu zmenu situácie na vozovke: predchádzajúce vozidlo náhle zmení jazdný pruh, aby sa vyhlo prekážke. Automat reaguje omnoho rýchlejšie ako človek a plynulo obíde objekt ležiaci na ceste. Signálmi informuje vodiča o zásahu, a ten môže znova prevziať kontrolu nad vozidlom.
A načo je v testovacom Lexuse druhý volant? Tu je vysvetlenie: cieľom testov je preskúmanie procesu preberania kontroly automatu od človeka a naopak. Keďže scenár pokusov zahŕňa aj oneskorené alebo netypické reakcie vodiča, pre každý prípad vedľa sedí človek s druhým volantom a pedálmi pripravený v prípade potreby zasiahnuť.
1stclass (šr)