Včera som sa presúval z Podbrezovej do Kežmarku. V duchu som spomínal na úžasný okamih spred pár rokov, keď mi na rovnakej ceste, ktorá viedla cez Čertovicu, skočil pred auto rys ostrovid. Keby som nemal v aute spolujazdca, asi by som si do dnešného dňa myslel, že sa mi to snívalo…
Asfaltový had sa krútil údolím, chvíľu stúpal, aby sa vzápätí prudko spustil do údolia. Jarabá, Vyšná a Nižná Boca, Malužiná. 90, 70, 50, uberám plyn, aby som dodržal predpísané rýchlosti. A mysľou mi stále rotovala otázka – kde to vlastne bolo? Žiaľ, odpoveď neprišla. Za mnou sa medzičasom vytvorila kolóna áut, ktorú viedli mimoriadne netrpezliví vodiči. Blikali, niektorí trúbili a pokúšali sa ma predbehnúť bez ohľadu na plnú čiaru či predpísanú rýchlosť. Napokon sa im to podarilo nebezpečnými myšičkami. Ohrozili nielen nás, ale aj posádky protiidúcich vozidiel.
Keď som to večer preberal v debate s kamarátmi z automobilovej brandže, jeden z nich mi povedal zaujímavý fakt – keď idem z Bratislavy do Podbrezovej a prekročím dovolenú rýchlosť o 20 kilometrov za hodinu, ušetrím štyri minúty. Štyri minúty!!! Neprepočítaval som to, napokon to ani nie je podstatné. Oveľa dôležitejšia je otázka, či je pre mnohých z nás, vodičov, dôležitejší ľudský život alebo štyri minúty, ktoré akože ušetria pri ceste z bodu A do bodu B. Je známe, že jednou z hlavných príčin smrteľných nehôd na Slovensku je nedodržiavanie predpísanej rýchlosti.
Policajné štatistiky hovoria, že vlani na slovenských cestách zomrelo 242 ľudí. Tieto čísla, našťastie, na Slovensku mierne klesajú, pričom strategický cieľ Európskej únie je za dekádu od roku 2010 do 2020 znížiť počet obetí na cestách na polovicu. Európske dokumenty v tomto prípade uvádzajú aj príklady, ako tento cieľ dosiahnuť. Lepším dodržiavaním pravidiel cestnej premávky, rozvojom a údržbou infraštruktúry, ale aj vzdelávacími a osvetovými podujatiami.
Ak na našich cestách už nefunguje ako výchovný prostriedok zvyšovanie pokút za rýchlu jazdu, možno by pomohlo nielen odobrať vodičské oprávnenie, ale aj povinné prednášky napríklad na tému, prečo musíme dodržiavať rýchlosť, prípadne, aké sú dôsledky nebezpečne rýchlej jazdy. Ak už hovorím o príčinách smrteľných nehôd na slovenských cestách, potom musím pripomenúť aj ďalší fakt z policajných štatistík – najrizikovejšia skupina vodičov sú mladí šoféri. Aj to sú dôvody, ktoré nás vlani viedli k myšlienke zorganizovať celoslovenskú súťaž VODIČ ROKA.
O niekoľko dní nás čaká finále druhého ročníka tejto súťaže. Pripomeniem, že sa uskutoční v sobotu 16. septembra v areáli Slovakia Ringu v Orechovej Potôni, kam pozývame 32 finalistov, aby ukázali, ako poznajú pravidlá cestnej premávky či prvej pomoci, ale aj svoje praktické zručnosti vodiča. Verím, že väčšina z finalistov bude, rovnako ako vlani, patriť do kategórie slušných, tolerantných a neagresívnych vodičov, ktorí pochopili, že ľudský život je viac ako štyri „ušetrené“ minúty.
Ivan Mičko