V septembri 1957 sa v Brne na veľtrhu objavilo auto s plátennou strechou, ktoré bolo priamym predchodcom mimoriadne úspešného radu ŠKODA FELICIA.
Presne pred 60 rokmi v septembri 1957 debutovala na medzinárodnom veľtrhu v Brne mimoriadna novinka: nový model ŠKODA 450. Elegantný roadster mal sťahovaciu strechu a vyznačoval sa atraktívnym, športovým dizajnom. Nový automobil bol navrhnutý špeciálne pre náročné svetové trhy, vrátane Nemecka, Spojeného kráľovstva a USA.
V októbri 1957 sa ŠKODA 450 (dĺžka 4,07 metra, šírka 1,60 metra, výška 1,38 metra) začala predávať za hranicami bývalého Československa. Po jeho debute na autosalóne v Londýne bol roadster v žiare reflektorov aj v spoločnosti kráľovnej krásy Miss USA 1957 Charlotte Sheffield.
Automobil ŠKODA 450 bol špičkovým modelom radu 440-445-450. Označenie modelu vychádzalo z počtu valcov a výkonu motora až 50 k (36,8 kW). Pozdĺžne montovaný štvorvalcový motor poháňal zadné kolesá. Vďaka inovatívnemu konceptu podvozku s nezávislým zavesením kolies ocenili sofistikované jazdné vlastnosti roadsteru aj na nespevnených cestách.
Auto bolo veľmi populárne s konfiguráciou sedadiel 2 + 2, čo prispelo okrem atraktívneho dizajnu, priestranného interiéru a praktickej skladacej strechy k jeho obľúbenosti.Vodič a spolujazdec sedeli na jednodielnej lavici. Rozdelené sklopné operadlá umožňovali
pohodlný prístup k obom zadným sedadlám.
Pri hmotnosti 930 kilogramov (bez nákladu) dosahovala ŠKODA 450 maximáln rýchlosť 128 km/h. Poháňal ju štvorvalcový motor s objemom 1 089 cm3 s dvomi karburátormi a vystačil s priemernou spotrebou 9 litrov benzínu na 100 kilometrov jazdy. Jednotlivé rýchlosti štvorstupňovej prevodovky sa radili páčkou na stĺpik riadenia.
Do konca roka 1957 bolo vyrobených prvých desať predsériových vozidiel ŠKODA
450 a sériová výroba začala v lete roku 1958. Do konca výroby opustilo výrobné linky celkovo 1 010 kusov roadsteru. Približne dve tretiny všetkých vozidiel ŠKODA 450 boli dodané zahraničným zákazníkom. Stojí za zmienku, že spoločnosť ŠKODA vyviezla do USA 408 vozidiel tohto typu – ktorý bol v tom čase jediný úspešný produkt z východného bloku.
V Československu začala ŠKODA 450 novú éru na automobilovom trhu. Bola jedným
z prvých modelov, ktoré si zákazníci mohli kúpiť na voľnom trhu bez toho, aby museli čakať na nákupný voucher, ako to bolo bežné počas predchádzajúcich rokov. ŠKODA 450 stála v tom čase 42 000 korún. Tým bol roadster výrazne lacnejšie ako konkurenčné modely, ktoré boli tiež bez poukazu: za GAZ 21 bolo treba zaplatiť 55 000 korún, Tatra 603 stála dokonca 98 000 korún. ŠKODA 450 bola okrem toho v priamom porovnaní aj praktickejšia.
V roku 1959 český automobilový výrobca pokračoval s výrobou mimoriadne úspešného nástupcu – kabrioletu ŠKODA FELICIA. Sériový model bol z veľkej časti založený na štúdii ŠKODA 440 Roadster.
Od začiatku roku 1959 schádzal v Kvasinách z linky následník modelu 450 – ŠKODA FELICIA. Nový model postupne profitoval z viacerých technických vylepšení. ŠKODA napríklad nahradila priečne listové pružiny na prednej náprave dvojicou špirálových pružín. Ďalšími zmenami bola nová palubná doska a páka športovejšej radiacej páky v strednm tuneli. Pozornosť priťahovalo potom aj moderné “krídlo” na zadných blatníkoch. Do roku 1964 vyrobila ŠKODA celkovo 14 863 áut radu FELICIA. Medzi nimi bola aj verzia otvoreného športového vozidla FELICIA SUPER, ktorá bola k dispozícii so skladacou alebo s pevnou strechou a bola určené hlavne na export.
Vďaka kombinácii nadčasového, elegantného dizajnu a spoľahlivej technológie je FELICIA
dnes jednou z najdôležitejších ikon v dejinách automobilky ŠKODA. Tento model patrí k
najznámejším veteránom českej povojnovej histórie.
Škoda Media Services (šr)
Texty k obrázkom: