Mercedes-Benz je tradičným výrobcom skvelých dieselových motorov. Počas podujatia Mercedes-Benz Star Experience na okruhu Slovakiaring na našu otázku z nadpisu odpovedal ing. Július Šabo, výkonný riaditeľ spoločnosti Motorcar Bratislava.
Žijeme v čase, v ktorom sa medzi ľudí šíri kvantum dogiem a neistoty. A vyzerá to tak, že tá neistota je cielená niekým, kto má záujem, aby sa „elektrina“, alebo podobné technológie – napriek tomu, že zďaleka nie sú také vyspelé, pokiaľ ide o efektivitu, ekonomiku prevádzky a vôbec infraštruktúru, ktorá súvisí s nabíjaním vozidiel – presadila čo najviac.
My máme dnes určite historicky najúspornejšie a najekologickejšie dieselové motory aké sa kedy dali kúpiť. Máme dnes aj benzínové motory, ktoré dosahujú také parametre spotreby a emisií, z ktorých sme sami šokovaní. Kombinujú sa rôzne technológie, ktoré emisie robia takmer neexistujúcimi. Máme aj hybridné vozidlá, kombinujúce výhody týchto technológií. No aj tieto technológie budú potrebovať ešte niekoľko rokov na to, aby boli naozaj užitočnými.
Takže: v súčasnosti diesel áno, alebo nie?
V súčasnosti je pre bežného zákazníka diesel určite najlepšou, alebo prinajmenšom jednou z najlepších možností. Momentálne zaň nie je náhrada.
Napriek tomu je však jasné, že dieselovým, resp. vôbec spaľovacím motorom časom odzvoní aj u mercedesov. Bol som na niekoľkých prezentáciách a expanzia elektrifikácie vozidiel je nesporná. Koľko času dávate dieselovým a spaľovacím motorom u vás?
Náš koncern investuje do rozvoja technológií. Do rozvoja dieselových motorov plánuje počas najbližších piatich rokov investovať 3 miliardy Euro. Bez dôvery v budúcnosť tohto konceptu by takéto rozhodnutie neprijal. Samozrejme, musia sa zohľadniť trendy i určité módne veci, ktoré dnes vidíme. „Elektrina“ určite o desať-pätnásť rokov dozreje pokiaľ ide o skladovanie, efektivitu a pod. do štádia, kedy bude veľmi dobrým riešením. Musí sa však domyslieť, ako sa elektrická energia dostane ako vozidlám a ako ju vyrobiť tak, aby nebola v dôsledku škodlivejšia, než dnešná prevádzka spaľovacích motorov.
Ktoré sú najpresvedčivejšie argumenty v prospech vašich súčasných dieselových motorov?
Určite je to spotreba. Dnes dokážete s vozidlom strednej triedy (povedzme Triedu E), s výkonom takmer 200 k jazdiť za 3-4 litre nafty na 100 kilometrov, ak aspoň trocha dodržiavate predpisy a rýchlostné limity. To je určite unikátne. Všetky motory, ktoré dnes máme, plnia nielen aktuálne platnú normu Euro 6, ale majú predpoklady už dnes splniť aj nasledujúce, prísnejšie normy. Šíritelia paniky ohľadom zákazov vjazdu do miest akosi zabúdajú uviesť, že sa to týka motorov spĺňajúcich normy Euro 1 až 4, ktoré sa už desať rokov nevyrábajú.
No existuje nemecké príslovie „Wer will sparen, muss erst zahlen!“ (Kto chce ušetriť, musí najprv zaplatiť!). Nie je to zákazníkom pridraho zaplatené?
Je to otázka uhla pohľadu. Auto, ktoré dnes predávame zákazníkom je vybavené takou technológiou, bezpečnostnou výbavou, všetkým pre pohodlie tak, že keby ste zlomok z toho dali do bežného, porovnateľne veľkého automobilu, ľahko sa vám môže stať, že bude oveľa drahší ako ten náš. A to ešte nehovoríme o nákladoch počas životného cyklu vozidla. Mercedes za svoju prémiovosť nepožaduje extra a cenu a zákazník dostane služby, ktoré zlacňujú prevádzku vozidla a spolu so zostatkovou hodnotou, ktorá je vyššia ako u bežných automobilov porovnateľnej triedy, sa môže ekonomika prevádzky mercedesa výrazne zvýhodniť.
Chcú vaši zákazníci vozidlá s dieselovými motormi?
U nás tvoria dramatickú prevahu, najmä pre ich efektivitu a ekonomickosť prevádzky.
Dalibor Klíma, foto autor
iaditeľ Motorcar Bratislava