Tím projektu Plug In Adventures sa stal prvým, ktorý dokončil povestnú, náročnú Mongol Rally s elektromobilom!
Manželia Chris a Julie Ramseyovci (alias Plug In Adventures) zo Škótska prešli v sobotu 9. septembra v Ulan-Ude cieľom pretekov Mongol Rally, a stali sa tak prvým tímom, ktorý dokončil túto náročnú „transkontinentálnu“ súťaž s elektromobilom. Tým elektromobilom je upravený Nissan LEAF z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle).
Z Londýna na Sibír
Chris a Julie odštartovali v sobotu 16. júla zo štartového roštu britského okruhu Goodwood Motor Circuit a v súťaži najazdili 13 000 kilometrov. Celkovo prešli 13 krajín a svoje vozidlo nabili 111-krát. Náklady na elektrinu predstavovali do prejazdu cieľom v sibírskej oblasti blízko mongolskej hranice menej než 110 €.
Teraz ich Nissan LEAF spolu s ostatnými vozidlami účastníkov súťaže naložia na vlak a cez celý kontinent ho prevezú až do Estónska. Tam si ho Chris a Julie opäť prevezmú a vyrazia na ďalšiu časť cesty, ktorá ich po 4 000 kilometroch dovedie späť domov do mesta Aberdeen. Celkovo teda pár najazdí zhruba 17 000 kilometrov.
S nulovými emisiami
Chris Ramsey povedal: „Veľa ľudí ma od súťaže odrádzalo. Hovorili, že elektromobil sa na dlhé cesty nehodí. Po tých tisícich kilometroch, ktoré sme zvládli prakticky bez problémov, však môžem povedať, že sa mýlili. Bola to cesta, ktorú podniknete raz za život. Ani sa mi nechce veriť, že sme už v cieli. Prešli sme veľa krajín, a to s nulovými emisiami a len na energiu z akumulátora. Som z toho vo vytržení. Som nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitok ma doslova nabil!“
Pri jazde po Európe využívali Chris a Julie rozsiahlu sieť rýchlonabíjačiek. Nimi je možné akumulátor vozidla nabiť na 80 % kapacity iba za 30 minút. Keď sa však dostali do Bulharska a ďalej, možností rýchleho nabitia vozidla ubúdalo, takže sa museli spoľahnúť na rôzne iné možnosti, ako si zaistiť energiu.
Medzi tieto možnosti patrilo nabíjanie v baroch, kaviarňach, hoteloch, nocľahárňach, garážach a predajniach. Došlo však i na nabíjanie v holičstve, na pošte, v predajni traktorov, na policajnej stanici a v troch ruských hasičských staniciach. Uprostred sibírskych lesov dokonca stretli profesionálneho elektrikára, ktorý im ich LEAF pripojil priamo k stožiaru s elektrickým vedením.
Nissan LEAF tiež potvrdil rolu spoľahlivého spoločníka. Chris povedal: „Čo sa týka spoľahlivosti, vozidlo bolo dokonalé. Raz sme dostali defekt, raz sme zničili hliníkové koleso a spadla zásterka. A niekto nám strhol jednu zo samolepiek. Nič viac!“
Zážitok z transfagarašskej magistrály
Tím Plug In Adventures počas svojej cesty s radosťou propagoval výhody prevádzky elektromobilu. V každej krajine, ktorú manželia navštívili, sa ich cesta i samotný elektromobil stretávali so záujmom miestnych. Chris bol dokonca pozvaný na účasť v panelovej diskusii na výstave EXPO 2017 v Astane, kde sa téma výstavy –„Energia budúcnosti“ – mohla priamo ukázať v praxi. Vozidlo LEAF AT-EV na výstave EXPO poslúžilo nielen ako dopravný prostriedok, ale tiež ako exponát.
Manželia prešli niektoré z úchvatných ciest, ktoré Európa i Ázia ponúka, a to vrátane rumunskej transfagarašskej magistrály. Táto cesta svojimi serpentínami prekonáva horský priesmyk, a poskytuje tak veľa príležitostí na regeneratívne brzdenie v režime B.
Najväčšia vzdialenosť, ktorú pár s plne naloženým vozidlom prešiel na jedno nabitie, bola 185 kilometrov. V akumulátore vtedy zostávalo 6 % energie. Vzdialenosť, ktorú Chris a Julie priemerne prešli medzi nabíjaniami, bola 153 kilometrov. V akumulátore bolo vtedy vždy dostatok energie pre prípad presunu k inému zdroju energie.
Precestované krajiny:
- Škótsko (odchod z domovského mesta Aberdeen)
- Anglicko (16. júla odchod z okruhu Goodwood Circuit, odkiaľ súťaž Mongol Rally štartovala)
- Francúzsko
- Belgicko
- Nemecko
- Rakúsko
- Maďarsko
- Rumunsko
- Bulharsko
- Turecko
- Gruzínsko
- Azerbajdžan
- Kazachstan
- Rusko (9. septembra cieľ pretekov v meste Ulan-Ude)
Plán spiatočnej cesty (koniec septembra až začiatok októbra)
- Estónsko
- Lotyšsko
- Litva
- Poľsko
- Nemecko
- Holandsko
- Anglicko
- Škótsko
Najazdené kilometre (do 9. septembra): 13 000 kilometrov (vrátane cesty z Aberdeenu na okruh Goodwood Motor Circuit)
Nabíjanie:
111 nabíjacích cyklov
26 z nich bolo „rýchlych“ (80 % nabitie za 30 minút)
15 z nich bolo „zrýchlených“ (konektorom Mennekes – typ 2, čas nabíjania 4 – 5 hodín)
Zvyšné cykly prebehli pomocou zásuviek z domácej siete (čas nabíjania 12 – 14 hodín)
Celková cena elektriny potrebnej na nabitie modelu LEAF AT-EV: Menej než cca 110 €.
Nissan LEAF AT-EV
Tím Plug In Adventures cestoval bežným modelom Nissan LEAF Acenta z roku 2016, ktorý je vybavený 30 kWh akumulátorom a na jedno nabitie umožňuje dojazd až 250 km.
Kvôli lepšiemu výkonu na nespevnených cestách bol Nissan LEAF AT-EV osadený kolesami Speedline SL2 Marmora. Pre jazdu v náročnom teréne bolo vozidlo vybavené ešte oceľovými plátmi navarenými na spodnú stranu trojuholníkových ramien, ďalej opletenými brzdovými hadicami, zásterkami a 6 mm hliníkovým spodným krytom motora.
Súťaž Mongol Rally sa nejazdí na čas a účastníci súťaže si svoje vozidlá upravujú s cieľom dosiahnuť čo najväčšie pohodlie pri ceste na dlhú vzdialenosť. Interiérové úpravy pri vozidle LEAF AT-EV sa týkali predovšetkým zníženia hmotnosti a zväčšenia objemu úložných priestorov. Priestor vodiča a spolujazdca zostal okrem pridaných gumových koberčekov bezo zmeny. Zadný rad sedadiel i s bezpečnostnými pásmi bol z vozidla odstránený. Tým sa podarilo znížiť hmotnosť o 32 kg. V batožinovom priestore pribudol hasiaci prístroj a zdravotnícky set Medi Kit.
Plug In Adventures
Projekt Plug In Adventures založil Chris Ramsey v roku 2011 vďaka svojej vášni pre dobrodružstvo a elektromobily. Cieľom projektu, do ktorého patrí i skupina škótskych fanúšikov elektromobilov, je osloviť verejnosť netradičným a jedinečným spôsobom, ktorý vyzdvihne všetko, čo súvisí s elektromobilmi.
Ľudia z projektu Plug In Adventures nie sú z hľadiska dramatických počinov elektromobilov žiadni nováčikovia. V septembri 2015 iba počas dvoch dní prešli 2 660 kilometrov dlhú trasu z dediny John O‘Groats až na mys Land’s End a späť. Vozidlom, ktoré túto trasu absolvovalo, bol 24 kWh Nissan LEAF, ktorý po ceste využíval iba verejne dostupné a bezplatné nabíjacie miesta.
V apríli roku 2016 ľudia z projektu úspešne dokončili aj akciu North Coast 500, a to v 30 kWh modeli LEAF. Náročný 805 km dlhý cestný okruh okolo škótskej vysočiny sa volá „Škótska Route 66“.
Všetky tieto dobrodružstvá poslúžili Chrisovi ako príprava na cestu, ktorá je, čo sa týka významu a náročnosti, vrcholom jeho úsilia spojeného s elektromobilmi.
Mongol Rally
Mongol Rally je 16 000 km dlhá charitatívna jazda európskymi i ázijskými horami, púšťami i stepami. Koná sa každé leto a prvý ročník sa uskutočnil v roku 2004. Udalosť usporadúva skupina The Adventurists (http://www.theadventurists.com), ktorá stojí i za ďalšími akciami, vďaka ktorým sa jej dosiaľ podarilo vybrať na charitu v prepočte už 5,5 miliónov eur. Čaká sa, že každý tím prispeje v Mongol Rally pre charitu v prepočte najmenej 1 100 €.
Podľa pravidiel musia účastníci absolvovať trasu v malom vozidle s motorom s objemom pod 1 liter. Vďaka tomu bude celá akcia ešte. Posádky charitatívnej jazdy sa nemôžu spoľahnúť na žiadne „asistenčné tímy“. Účastníci musia všetky problémy zvládnuť vlastnými silami.
V roku 2017 skupina The Adventurists podporila Chrisa v rozhodnutí absolvovať cestu s vozidlom LEAF AT-EV. Išlo totiž o prvý elektromobil, ktorý sa na tejto jazde zúčastnil, a zvýraznil tým odhodlanie, s akým sa skupina venuje témam udržateľnosti a životného prostredia.
Nissan (šr)