Pred 50 rokmi sa zrodila jedna z najpopulárnejších dodávok v histórii automobilového sveta – Toyota HiAce. Dnes je na európskom trhu známa pod názvom PROACE.
Päťdesiate roky boli v Japonsku obdobím budovania krajiny po vojne. Rozvíjajúce sa podniky potrebovali ľahké úžitkové vozidlá v mnohých variantoch. Na trhu vtedy dominovali trojkolesové dopravné prostriedky, ktoré mali viac spoločného s rikšami ako s autami. V septembri 1954 Toyota uviedla na trh model ToyoAce známy aj ako Toyopet Light Truck alias Toyopet série SK. Názov ToyoAce (Ace = eso) vymysleli zákazníci v ankete.
Dodávka s príbehom
Prvú generáciu ToyoAce poháňal štvorvalcový motor s objemom 995 cm3 a výkonom 30 kW. Zatvorená kabína vodiča a na japonské pomery neobvykle široká nakladacia plošina boli hlavnými prednosťami vozidla predávaného v sieti Toyopet Store. V druhej polovici 50-tych rokov ustúpili zastarané „moto-rikše” vozidlám typu van. ToyoAce získal motor s výkonom 33 kW. Okrem Japonska sa dobre uplatnil v Austrálii a na Ďalekom východe.
Skvelé renomé, ktoré si získali dodávky Toyota, bolo motiváciou pracovať na nových modeloch ľahkých a stredne ťažkých vozidiel, ktoré rozšírili ponuku úžitkových automobilov. V roku 1966 Toyota kúpila väčšinový balík firmy Hino Motors, Ltd., ktorá sa špecializovala na výrobu nákladných áut a dodávok. To umožnilo rozšírenie výrobnej škály o model Dyna (séria U10).
Zrodil sa model HiAce
V tých časoch na japonských cestách testovali prototypy novej série H10 (4/5-dverové karosérie typu van) a PH10 (karoséria pick-up). Na 14. ročníku Tokyo Motor Show v novembri 1967 predstavila automobilka model Toyota HiAce, ktorý sa stal vážnou konkurenciou modelu Prince (Datsun) Homy B640.
Nová dodávka Toyoty mala klasické rozloženie: motor vpredu a pohon zadných kolies. Na rozdiel od modelu Stout, ktorý mal za vzor americké pick-upy, mala HiAce motor umiestnený v kabíne (Cab Over Engine), vďaka čomu získala kompaktné línie. Prvé automobily boli poháňané 4-valcovými 3P jednotkami s objemom 1345 cm3 a výkonom 65 kW. Dĺžka samonosnej karosérie predstavovala 4,35 m, rázvor osí 2,35 m a hmotnosť okolo 1135 kg. Charakteristickým znakom boli štyri reflektory, v tom čase na dodávkach veľmi zriedkavé.
Zákazníci si pochvaľovali spoľahlivosť aktuálnej verzie ToyoAce, ale kritici upozorňovali na príliš jednoduché vybavenie kabíny a nepohodlné sedadlá. Nový HiAce ponúkal úroveň výbavy podobný osobným kompaktom a často ich štandardom dokonca prevyšoval. Tento model mal na japonskom trhu pohodlné sedadlá leteckého typu s integrovanými opierkami hlavy, výkonný systém ventilácie a ergonomický interiér. Vozidlo malo decentné tvary karosérie a starostlivo vypracované detaily. Ponuku postupne obohatili nové varianty karosérie. Okrem dodávky sa dostali na trh aj 6-9 miestne mikrobusy, pick-up s oddelenou a dlhou kabínou a sanitka. Rázvor osí bol od 2,35 do 2,65 m, užitočné zaťaženie od 550 do 1000 kg.
Okrem Japonska bola Toyota HiAce dostupná v Austrálii, na Novom Zélande, Filipínach, v Thajsku a v ďalších krajinách Ázie a Afriky. Vďaka bezporuchovosti a vysokým úžitkovým prednostiam sa tešila obrovskej popularite. V 70-tych rokoch sa objavila na vybraných európskych trhoch – v Dánsku, Fínsku, Írsku, Portugalsku a vo Veľkej Británii.
Prvý diesel
Presne 1. februára 1977 uviedol výrobca na trh 2. generáciu modelu HiAce. Konštruktéri v nej dali dôraz na väčšiu bezpečnosť, vyšší komfort jazdy, funkčnosť, na väčší priestor v kabíne a aj v nákladnom priestore. Model H-RH20V dlhý 4,34 m pôsobil veľmi štíhlo. Základný, 4-valcový benzínový motor 12R-J (1,6 litra) dosahoval výkon 80 kW, ale v ponuke boli aj motory 1,8 l (95 kW) a 2-litrová jednotka 18R-U s výkonom 100 kW.
Rovnako ako pri predchádzajúcom modeli, mali karosérie niekoľko desiatok variantov – od základného vanu (zaťaženie do 850 kg) cez sanitku, mikrobusy až po 10-miestny bus. Samostatnú skupinu tvorili modely HiAce vo verziách nákladných áut s jednomiestnou alebo dvojmiestnou kabínou a rázvorom osí 2,29 m.
Zásah do čierneho
Prelom nastal v júli 1979, keď sa v autosalónoch Toyoty objavil HiAce poháňaný dieselovým motorom s objemom 2,2 l a výkonom 53 kW/72 koní. S týmto modelom Toyota trafila do čierneho, prilákal tisícky kupcov. Návrhári Toyoty mysleli na to, že vodiči trávia desiatky hodín v kabínach. Navrhli im pohodlné sedadlá, bezpečnostné pásy a prehľadne usporiadaný interiér v príjemných béžových, modrých alebo sivých odtieňoch plastu. Efektívna ventilácia sa osvedčila vo všetkých klimatických podmienkach od arktických oblastí Fínska až po horúcu Afriku.
V roku 1979 spustili výrobu HiAce v prvom európskom závode Toyoty – Salvador Caetano I.M.V.T. v Portugalsku. Z výrobných pásov vychádzali aj nákladné vozidlá Toyota Dyna. Model sa v tom čase dostal na nové trhy – do Francúzska, Nemeckej spolkovej republiky a do Talianska.
Pohodlie a komfortná jazdu
V decembri 1982 opustili výrobný závod v Honsha prvé vozidlá HiAce H50. Tretia generácia bestselleru medzi dodávkami sa odlišovala väčším komfortom a lepšími jazdnými vlastnosťami. Viac ako 80% kusov na objednávku bolo vybavených dieselovým motorom s výkonom 53 kW72 koní, zvyšných 20% klientov si vybralo 2-litrový motor 3Y s výkonom 105 kW/145 k. V Japonsku bol tento motor vybavený štvorstupňovou automatickou prevodovkou Aisin-Warner v luxusne vybavenej verzii Super Custom Limited. Metalíza, disky z hliníkovej zliatiny, velúrové čalúnenie a klimatizácia pripomínali skôr auto prémiovej triedy ako pracovnú dodávku.
Populárne verzie dodávok poskytovali vodičom pohodlie a komfortnú jazdu, aké pri iných vanoch nepoznali. Dva okrúhle svetlomety nahradili vo vybraných verziách štyri obdĺžnikové. HiAce 3. generácie bol dostupná s rázvorom osí 2,29 m alebo 2,49 m a záujemcovia si mohli vyberať zo širokého spektra rozličných karosérii na prevoz osôb alebo tovaru. V auguste 1985 líniu nákladných áut HiAce zjednotili pod názov Dyna.
Úspech aj štvrtýkrát
Debut 4. generácia modelu (H100) v roku 1989 dosiahol úspech na celosvetovom trhu a vozidlo získalo status bestselleru v segmente vanov v Juhoafrickej republike, Thajsku, na Filipínach a z európskych krajín v Belgicku, Holandsku a Portugalsku. Spolu s novou karosériou sa objavil aj rad nových benzínových motorov 2,0 l s výkonom 100 kW/132 k (1RZ/1RZ-E) a 2,4 l s výkonom 120 kW/163 k (2RZ-E), ale aj dieselových 2,4 l a 3,0 l. Pred ukončením výroby sa do ponuky dostal aj turbodiesel 2.0. Medzi novými verziami karosérie bola tiež sanitka so zvýšenou strechou a motorom V8 z Toyoty Celsior alias Lexusu LS400.
Epocha modelu PROACE
V auguste 1995 bol do predaja v Európe uvedený HiAce zo série XH10, príbuzný s minivanom Toyota Granvia, ktorý bol v ponuke v Japonsku. Aerodynamická karoséria sa odlišovala od hranatých predchodcov. Dieselový motor 2,4 l vyvinul výkon 79 kW/108 k a v turbo verzii 90 kW/123 k, menej kupujúcich sa rozhodlo pre benzínovú verziu 2,4 l s výkonom 116 kW(156 k. Novinkou bol systém ABS a airbagy pre vodiča aj spolucestujúceho.
V Japonsku a ázijských krajinách bola v tom istom čase v ponuke séria H100, ktorá prešla dvomi litftingami karosérie. V roku 2004 ju nahradila 5. generácia modelu HiAce (kod H200), ktorá prekonávala rekordy popularity na ázijských trhoch. Na domácom trhu bola hitom verzia s benzínovým motorom 2 TR-FE s objemom 2,7 litra a výkonom 151–160 kW s variabilným časovaním ventilov VVT-i. Alternatívou bol turbodiesel s objemom 2982 cm3 a výkonom 106 kW/144 koní. Hmotnosť vozidla narástla na 1910 kg v základnej verzii. Predĺžila sa aj karoséria: základný van meral 4,69 m, predĺžený bus Commuter 5,38 m. Po niekoľkých liftingoch sa auto vyrába dodnes.
V Európe nebol model HiAce H200 v ponuke, ale v roku 2013 ho nahradil model PROACE, blízky príbuzný modelu Peugeot Expert II. Najnovšiu, v poradí druhú generáciu modelu Toyota PROACE predstavili vlani na autosalóne v Ženeve. Bestseller medzi dodávkami Toyoty vyrábajú v TMMF vo francúzskom Valenciennes.
V crash testoch NCAP dosiahol vynikajúci výsledok – 5 hviezdičiek. Klienti majú na výber dve osobné verzie (Verso) alebo dodávky (Van) v početných obmenách, s dvomi rázvormi osí (2,9 alebo 3,2 m) a v 3 dĺžkach karosérie. Dodávky sú dostupné s balíkmi výbavy Active alebo Life, a Verso s balíkmi Family, Shuttle alebo luxusnou alternatívou VIP. Na výber sú hnacie jednotky 1,6 l (95–115 kW) a 2,0l turbodiesel D-4D (122–180 kW).
Od septembra 2016 je PROACE dostupný aj na Slovensku. Toyota PROACE je považovaný za mimoriadne bezpečné, funkčné a spoľahlivé vozidlo. Napokon – k tomu zaväzuje pol storočia budovaná vynikajúca povesť modelu HiAce.
1stclass (šr)