Nissan Micra sa otočil voči svojim predchodcom o 180 stupňov a nič lepšie sa mu nemohlo stať.
Text a foto Peter Varga
Ostatné tri generácie Micry boli číročisté mestské autíčka a čím novšia generácia, tým viac pôsobili žensky. Ibaže dnes hrajú prím emócie. Nová Micra teda zahodila za seba všetko, čo by ju spájalo s predošlými generáciami a riadne pritvrdila. Ostré línie, silne sklonené čelné sklo, pomerne kolmý zadok, kľučky zadných verí schované v C-stĺpiku a ďalšie prvky vytvárajú vskutku dynamicky pôsobiaci celok. Obzvlášť vo výraznej oranžovej farbe Energy s čiernymi doplnkami a 17-palcovými kolesami.
Radosť za volantom
Ešte dynamickejšie pôsobí interiér testovaného modelu. Naprieč prístrojovou doskou sa totiž tiahne oranžový kožený dekor (samozrejme, mäkčený) s elegantným prešitím. Rovnaký materiál nájdeme aj na stredovom tuneli v mieste, kde sa opiera ľavá noha vodiča, resp. pravá noha spolujazdca. Opäť mäkčené, čo je tentoraz nielenže veľmi príjemné, ale aj užitočné. Oranžovou farbou sú ešte oživené aj sedadlá. Optika je jedna vec, skutočné pocity druhá. V Micre sú však tieto dva atribúty našťastie v dokonalom súlade. Viete si totiž nastaviť fantastický športový posed, pričom predné sedadlá sú široké a majú výborné vedenie tela. Vrcholom je volant, ktorý má parádny úchop. Veniec je potiahnutý kožou, ktorá sa nešmýka, má správny priemer, v mieste horizontálnych ramien je tvarovaný. Horizontálne ramená sú úzke, dobre sa obopnú prstami. Priemer volantu je akurátne veľký, takže máte v rukách cit pre riadenie. Samotný volant je v spodnej časti skosený, takže ešte aj veľmi dobre vyzerá. A, samozrejme, je nastaviteľný v oboch smeroch. Páči sa mi, že budíky sú poriadne veľké, dobre čitateľné, ale palubný počítač je v porovnaní s nemeckou alebo francúzskou konkurenciou skúpy na údaje. Prevodová páka padne do ruky, jej dráhy sú krátke a aj presne definované, no chod nie je taký precízny mechanický, aký by som pri takom skvelom pocite za volantom čakal. Samozrejmosťou je dotykový displej multimediálneho systému. Našťastie ovládanie klimatizácie a intenzity posvietenia prístrojov ostalo mimo displeja. Chybičkou krásy, ktorou trpia prakticky všetky japonské autá, je, že si rozvod vzduchu klimatizácie neviete nasmerovať na všetky tri zóny (nohy, telo a čelné sklo) naraz. Z výbavy musím vyzdvihnúť prémiový audiosystém BOSE s reproduktormi v hlavovej opierke vodiča. Schránka pred spolujazdcom je veľká, nechýbajú v nej prvky na uloženie pera, karty a mincí. Polička pred prevodovou pákou je osvetlená zospodu, čo vyzerá v noci „cool“.
Na druhej koľaji
Samotný Nissan hovorí, že Micru orientoval na vodiča, za čo tvorcov velebím. Koniec koncov je to aj riadne cítiť, za volantom je to úplná paráda. Zároveň ich karhám za to, že zanedbali pasažierov vzadu. Tí sa v Micre musia cítiť ako odsotení na druhú, či dokonca tretiu koľaj. Začnem tým, že vo dverách, ale ani nikde inde nemajú žiaden odkladací priečinok na drobnosti či nápoj. Nemajú sa ani čoho chytiť v zákrutách. Držadlá vo dverách sú úbohé a pri zatvorených dverách príliš vzadu na to, aby sa ich mohli reálne držať. O stropných držadlách môžu akurát tak snívať. To má iba spolujazdec vedľa vodiča, nikto iný. Nuž a klinec do sebavedomia cestujúcim vzadu zatlčie „švihadlo“. Micra nemôže mať elektrické ovládanie okien vzadu. Pritom samotné sedadlá sú príjemné, hlavové opierky dostatočne veľké a mäkké. Koľko by asi stáli tieto drobnosti vo výrobe? Sto eur? No povedzte, neobetovali by ste ich? Áno, viem, Nissan sa sústredil na vodiča. Ale to aj ostatné značky a pritom nezabudli na to, že v aute sa bude voziť aj vzadu človek. Dodajme, že batožinový priestor má rovných 300 m3, a pod ním je ešte priestor na plnohodnotnú rezervu, hoci my sme mali iba dojazdovku. Po sklopení operadiel vznikne schodík a aj o bezpečnostné pásy sa musíte postarať. Väčšou chybou však je, že háčiky na lanká zadného plató pôsobia na mňa veľmi titerne. Ak budete mať na plató položené niečo ťažšie a budete častejšie otvárať veko kufra, potom im nepredpovedám dlhú životnosť.
Ani nie liter
Testovaný model bol poháňaný 0,9-litrovým preplňovaným trojvalcom. Na jeho akustike počuť, že má tri valce, no v žiadnom prípade nie otravne. Dokonca ani pri intenzívnej akcelerácii nie je jeho zvuk otravný. Akusticky a aj z pohľadu vibrácií sa najlepšie cíti v oblasti nad 1 800 ot.min-1 a zhruba do stredu otáčkového rozsahu. Výkonové parametre 60 kW (90 k), resp. 140 Nm (krátkodobo dokonca 150) pri pohotovostnej hmotnosti testovanej Micry – 978 kg – stačia. Motor je preplňovaný turbodúchadlom, no správa sa, akoby ho dopoval kompresor. Odspodu ide ťažšie do otáčok a nástup výkonu je pozvoľnejší, ako to býva pri turbodúchadlách. Zároveň mu vo vysokých otáčkach dochádza dych. To by som mu nevyčítal. Skôr to, že žerie priveľa, veď 6,8 l/100 km na ani nie litrový motor a také malé auto je viac než dosť. Ak som chcel jazdiť úsporne, musel som sa krotiť, ibaže s takým parádnym športovým pocitom za volantom a takým kvalitným podvozkom sa mi to vôbec, ale vôbec nedarilo. Navyše, motor má divne nastavenú elektroniku. Napríklad pri svižnejšej akcelerácii, keď som naraz uvoľnil plyn a vyšliapol spojku, tak auto ešte zrýchlilo. Na jednej strane sú totiž reakcie motora na plyn oneskorené a na strane druhej, keď tlačíte na plyn, tak vás zúrivo škrtí elektronika. Čím viac tlačíte, tým viac vás škrtí. A keď zrazu popustíte plyn, tak prestane škrtiť a motor ožije. Okrem toho sa mi niekoľkokrát stalo, že motor „cukol. Z ničoho nič v ustálenom režime. Evidentne nedokázal vykompenzovať prudký nárast energie – zrejme zapnutia kompresora klimatizácie.
Už som spomínal, že volant výborne padne o ruky. Bolo by to však „na draka“, keby nebol spojený s dobrým riadením. Prevod riadenia je akurátny a účinok posilňovača tiež. Na ovládanie si nevyžaduje veľkú silu, pritom nie je zbytočne preposilovaný. Predné kolesá reagujú na riadenie presne, pri hre s hmotnosťou auta môžete Micru nahodiť alebo usmerniť v zákrute. Na priečnych nerovnostiach v zákrute však vedia obe nápravy poodskočiť. Podotýkam, že podvozok nebúcha a aj na naše cesty je dobre odtlmený.
Vo vašich službách
Micra je z novej generácie áut, ktoré prinášajú technológie aj do nižších segmentov. Spomeniem systém so 4 kamerami, ktoré poskytujú virtuálny pohľad na auto z vtáčej perspektívy, ale aj špecifické pohľady – napríklad na pravé či ľavé predné koleso. Okrem toho sme mali vo výbave čítanie vybraných dopravných značiek, automatické prepínanie medzi svetlami, varovanie na opustenie svojho jazdného pruhu, varovanie na čelnú nehodu s autonómnym núdzovým brzdením spojené s rozpoznávaním chodcov, sledovanie zóny tzv. mŕtveho uhla. Komfort zasa zvyšoval bezkľúčový systém.
Nová Micra je vcelku vydarené auto, k „takmer dokonalosti“ mu chýbajú maličkosti. A o to viac zamrzí, že tie maličkosti by v skutočnosti nič nestáli.
Čo treba uznať: Zmena identity Micre prospela.
Čo nám chýbalo: Elektrické ovládanie okien zadných dverí.
Čo nás prekvapilo: Výborný volant a skvelé predné sedadlá.
Nissan Micra 0,9 IG-T 90 k
Cena (základ/test) 9 690/16 065 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 898 cm3, max. výkon 66 kW (90 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 150 Nm pri 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 115 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 12,1 s, vmax=175 km/h, spotreba výrobca/test 5,1/6,8 l/100 km.
Batožinový priestor: 300 l