Austrália je zrejme motoristickým rajom pre veľkoobjemové vidlicové osemvalce. Tamojšiu známu sériu cestovných automobilov chcú organizátori podporiť tiež formulovým šampionátom!
IndyCar má predpísané vidlicové šesťvalce 2,2 l s dvoma turbami, vo formule 1 sa preháňajú preplňované hybridné šestnásťstovky, na ktorých zvuk si mnohí ešte nezvykli. Iná situácia panuje u protinožcov, ktorí na veľké a svalnaté päťlitrové V8 proste nedajú dopustiť.
Od konca 60. do poloviny 70. rokov minulého storočia fungovala Formula 5000, ktorá sa jazdila na piatom kontinente, v USA a Európe, pričom hlavne vo Veľkej Británii sa organizovali spoločné preteky F1 a F5000. Majstri Európy sa pravidelne zviezli v nejakej tej Grand Prix.
Len nedávno uviedli na scénu monopost novej série Super5000, ktorá doplní populárny šampionát „cesťákov“ V8 Supercars, nižšiu ligu Super2 a tiež novo vypísanú sériu Superutes. Vypadá dosť retro, ale má monokok z uhlíkových kompozitov.
Podvozok je dielom miestnych Supashock, za jazdcom však tróni šestokoňová atmosférická „vé-osmička“. Surové svaly idú cez prevodovku Albins dozadu na riadne široké gumy. V kokpite nechýba ani moderný karbónový volant s displejom, navyše posiaty tlačidlami a ovládačmi.
-jj-