Len lietať je krajšie, ako jazdiť! Starý slogan, stará pravda. Vyskúšali sme si na vlastnej koži aké to je, keď obidva zážitky poskytne to isté vozidlo.
Dalibor Klíma, foto: Juraj Hrivnák
Sen o lietaní je starý ako ľudstvo samo, sen o lietaní autom je starý ako automobil sám. V poslednom čase sa s lietajúcimi autami – v rôznej fáze realizácie, či vízie – akoby roztrhlo vrece. S kolegom Jurajom Hrivnákom sa nám podarilo počas piatich dní sedieť v dvoch z nich, ktoré sú nielen nám geograficky najbližšie, ale aj veľmi ďaleko v ceste na bežný trh. Trúfam si tvrdiť, že im patrí svetový prím. V jednom z nich sme dokonca aj jazdili, aj lietali. Ale poďme po poriadku.
Trocha histórie
Z prístupných materiálov vyplýva, že Henry Ford v roku 1940 vyhlásil: „Zapamätajte si, prichádza kombinácia lietadla a automobilu. Možno sa usmejete, ale je to tak!“ V roku 1956 začala americká armáda vyvíjať „lietajúci Jeep“, ktorý napokon skončil s prívlastkom „nepoužiteľný na modernom bojisku“. Stručne zhrnuté – okrem ešte doslova zopár pokusov nič významného. Až zrazu prišiel skutočný lietajúci automobil zo Slovenska!
AeroMobil
Pri vjazde do Bratislavy od Šamorína, na veľkej križovatke pri Kauflande, si možno ani nevšimnete na pravej strane stojacu dosť veľkú, novú, relatívne peknú a nijako neoznačenú budovu. Hlavný vchod má totiž z malej bočnej uličky. Sídli v nej a naplno pracuje spoločnosť AeroMobil. Vlastne tam sídlia firmy tri: AeroMobil, s.r.o., spoločníci: AeroMobil R&D, s.r.o. a AeroMobil Holding z Luxemburska; AeroMobil R&D, s.r.o., spoločníci Mgr. Juraj Vaculík, AeroMobil Holding z Luxemburska a ULTIMATE TECHNOLOGIES LIMITED so sídlom na Cypre; a napokon AeroMobil Prototyping, s.r.o., s jediným spoločníkom AeroMobil R&D, s.r.o.. Konateľmi vo všetkých troch firmách sú Mgr. Juraj Vaculík a Patrick Hessel. Takto to stojí v Obchodnom registri. Dušou celého podnikania je evidentne Mgr. Juraj Vaculík, ktorý nás nedávno vo svojej firme ochotne a s espritom sprevádzal.
Klenoty v hangári
…či skôr vo velikánskej garáži, ktorá je súčasťou areálu. Tam stoja a vznikajú lietajúce autá. Otcom myšlienky u nás je charizmatický doc. Štefan Klein. Úžasne úspešný pedagóg (vychoval niekoľko svetovo špičkových dizajnérov), nadšenec lietania a realizátor svojich snov. Vymyslel a priviedol na svet lietajúci automobil, ktorý naozaj jazdil i lietal: AeroMobil 2.5. Žal s ním obrovské úspechy na všetkých fórach. V roku 2010 založil aj spoločnosť AeroMobil, s.r.o. a z dlhého zoznamu jej predmetov činnosti je jasné s akým zameraním. Dnes už doc. Klein vo vyššie spomínaných spoločnostiach nefiguruje. Bez toho, aby som túto skutočnosť akokoľvek komentoval, vráťme sa k lietajúcim autám v hangári v Bratislave. Okrem pôvodného a spomínaného AeroMobilu 2.5 tam totiž stojí aj najnovší AeroMobil 3.0.
AeroMobil 3.0
Ako mi povedali Mgr. Vaculík i technický riaditeľ Doug MacAndrew, cieľ je jasný: perfektné auto a perfektné lietadlo v jednom. Keď stojíte zoči-voči vozidlu, musíte byť fascinovaný. Technická dokonalosť z neho priam sála. Na prvý pohľad ide o automobil, na prvý pohľad ide o lietadlo. Takmer 6 metrov dlhé vozidlo má za dvojmiestnou kabínou zložené krídla ako veľký chrobák. Umiestnenie kolies aj ich špeciálne závesy dávajú tušiť solídne jazdné vlastnosti na ceste. Dva elektromotory s celkovým výkonom 80 kW (110 k) poháňajú predné kolesá. Na stovku rozbehnú vozidlo za 10 sekúnd, max. rýchlosť je 160 km/h. V dvojmiestnej kabíne nájde posádka všetok komfort a voči „normálnemu“ autu je obmedzením azda len malý batožinový priestor. Premena na lietadlo trvá necelé tri minúty. AeroMobil doslova roztiahne krídla, vyklopiť treba listy zadnej tlačnej vrtule. Veľa vecí sa udeje automaticky, napríklad čiastočné zasunutie kolies. Ich záves je jedným z mnohých patentov spoločnosti. Vo vzduchu je pohonnou jednotkou 2 l benzínový štvorvalcový turbo motor s výkonom 224 kW (300 k), ktorý na zemi slúži ako generátor elektrickej energie pre už spomínané elektromotory. Vo vzduchu dosiahne AeroMobil až 360 km/h, pričom cestovná rýchlosť je 259 km/h. Poslednou bezpečnostnou inštanciou je centrálny padák, s ktorým dokáže vozidlo núdzovo pristáť za prakticky akýchkoľvek podmienok. S 90 l nádržou má normovaný dolet 750 km, spotreba na zemi je 4,2 l/100 km.
Objednávky pribúdajú
S AeroMobilom 3.0 sme sa na cestu, ani do vzduchu nepozreli. Vyrobený kus vo vzduchu ešte nebol. Počítačové animácie však jednoznačne hovoria, že poletí perfektne. Aby získal všetky certifikáty na medzinárodnej úrovni, čaká jeho tvorcov veľmi dlhá a tŕnistá cesta cez kvantum úradov najrôznejších úrovní. Vo vývojovom centre ich zoznam visiaci na stene obsahuje stovky položiek. No najmä po extrémne úspešnom prevedení AeroMobilu v Monte Carle má firma už niekoľko desiatok objednávok. Základná cena je cca 1,2 milióna Eur. Dodávku prvým zákazníkom očakávajú predstavitelia spoločnosti v roku 2020. Držíme im všetky palce, pretože to, čo na Slovensku dokázali, je takmer z ríše fantázie. Sídlo a vývojové centrum je na najvyššej technickej úrovni, vo vedení je kvantum špičkových „západných“ i našich odborníkov a rovnako ako produkt samotný, všetko pôsobí maximálne dôveryhodne, cieľavedomo, veľkoryso a sympaticky. Klobúk dole, tým viac ak sa podarí rozbehnúť výrobu prvej cca 25 kusovej série a potom aj ďalších tiež na Slovensku.
Celkom iný prístup
V Přerove (ČR) na letisku sídli spoločnosť Nirvana Systems s.r.o., okrem iného aj zástupca nemeckej spoločnosti Autogyro, vyrábajúce špičkové vírniky. Privítal nás v nej jej majiteľ, Ing. Pavel Březina. Neopísateľne milý, racionálny človek, skvelý športovec, konštruktér i obchodník. Jeho technickým dieťaťom je v cestnej premávke použiteľná modifikácia vírnika GyroMotion. Nedávno sa preslávil tým, že s ním odletel z Přerova do Prahy, zašiel s ním až na Václavské námestie, tam si dal kávu a zase pokojne odišiel a potom odletel. Čo je to za zázrak, ten jazdiaci-lietajúci GyroMotion?
Jazdí i lieta!
GyroMotion je vírnik, ktorý vďaka prídavnému elektromotoru dokáže a smie aj jazdiť po verejných komunikáciách. Čo je vírnik? Ak to vulgárne zjednoduším, predstavte si čosi, čo vyzerá ako ľahká helikoptéra, ale horizontálne vrtuľa nie je poháňaná motorom (len sa voľne otáča). Vzadu má tlačnú vrtuľu poháňajúcu vírnik vpred. Pro dosiahnutí určitej rýchlosti sa horizontálna vrtuľa (rotačné krídlo) krúti tak rýchlo, že začne vírnik „ťahať“ nahor. Geniálne, jednoduché, skvele to funguje. Počas jazdy po zemi má všetko, čo podľa zákona potrebuje. Ovláda sa ako lietadlo, teda pedálmi a pákami, ale nie je to nič zložité. Má žlté „číslo“ ako špeciálne vozidlo. Nemôže teda na diaľnicu, ale načo aj! Dosiahne veľmi svižne rýchlosť 40 km/h. Na ceste pôsobí ako UFO: 8,4 m dlhá, dvojlistová vrtuľa je fixovaná v ose vozidla a celok vyzerá, ako keby po ceste omylom išlo lietadlo. No nie je to omyl, GyroMotion sa len prepravuje napr. natankovať na normálnej čerpacej stanici, alebo niekam, odkiaľ môže vzlietnuť (stačí mu s rezervou 50 m!). Pán Březina nás povozil po letisku a s úplnou samozrejmosťou nás po jednom zobral aj do vzduchu!
Úžasné a skvelé!
Premena na lietadlo trvá cca 1 minútu a je veľmi jednoduchá. Uvoľní sa vrtuľa, sklopia „automobilové“ záležitosti a je to! Dohovor s riadiacou vežou, kratučký rozjazd a stúpame. Motor spokojne vrčí (Rotax, boxer), kabína, v ktorej sedíme za sebou a tvorí ju vlastne jedna „vyhliadková“ bublina sa mierne pravidelne chveje. Cestovnou rýchlosťou 160 km/h dokážeme letieť aj 5 hodín. Pán Březina lieta pravidelne do Hannoveru (700 km bez dočerpania) i Humenného (2:20 hod. namiesto 6 hod. autom), na dovolenku (manželka má druhý stroj, berú i deti). Úžasný je pocit bezpečia: vírnik bez problémov pristane aj s vypnutým motorom. Navyše takmer kdekoľvek. Na poľnej ceste, lúčke, keby bolo zle hoci aj na čerpacej stanici. Na pristátie mu stačí cca 30 metrov! Trocha to skúšame na poliach okolo letiska. Zdá sa, že nič nemôže byť jednoduchšie. Tento zážitok radím medzi top 5 automobilových zážitkov mojej novinárskej kariéry!
Reálna možnosť
Objednať si jazdiaci vírnik nie je problém. Už je vyvinutá aj verzia so sedadlami vedľa seba a dokonca s hybridným pohonom pre jazdu na ceste, čím odpadne údaj o dojazde. Najprv však treba absolvovať školu, tiež v Přerove na letisku. Absolvujete ju pri troche usilovnosti cca za 2 mesiace a medzitým vám postavia váš vírnik. Istý čas potom zaberie dostavba umožňujúca jazdu na verejných komunikáciách. Jej hmotnosť je len 20 kg! Prihlásia vám ho v ČR a prevedú registráciu do SR. Dostanete „veľký techničák“ a máte „špeciálne vozidlo vírnik“. A celý tento špás (vrátane školy) vás bude stáť od 1,5 milióna CZK (bez sady na cestu), čo je až neuveriteľné na to, čo získate. Nečudo, že asi 10 objednávok už majú v Přerove na stole a podstatne viac zákazníkov čaká na novšiu verziu, ktorú som zmienil vyššie. Pán Březina, ďakujem, blahoželám a keby som bol mladší, začínam určite šetriť!
Budeme autami lietať?
Áno – nebudeme! Áno preto, že technicky to možné je. Nebudeme preto, lebo by sme sa jednoducho pozabíjali. Keď si predstavíte čo sa deje na súčasných cestách, transponujete to na tretí rozmer pohybu a k tomu pridáte predstavu, ktorí zo súčasných „2D“ vodičov by sa do tretieho rozmeru dostali najskôr – áno, tí najagresívnejší – tak ma oblieva smrteľný pot. Navyše, ani dve vozidlá, ktoré sú podľa mojich vedomostí celosvetovo najďalej k tomu, čo si predstavujeme pod pojmom „lietajúce auto“, neumožnia preskočiť zápchu, ktorá sa práve pre vami vytvorila či už v meste, alebo na diaľnici. Neumožňuje to legislatíva a v prípade AeroMobilu ani cca 500m potrebných na vzlietnutie. Áno, dovezú vás z domu na miesto, z ktorého vzlietnete, vyhnete sa zápcham medzi štartom a cieľom a privezú domov z miesta pristátia. V prípade vírnika síce relatívne skromne, ale už dnes a miest na pristátie takéhoto vozidla je takmer neobmedzene veľa. V prípade hyper luxusného AeroMobilu je potreba spevnenej plochy desaťnásobne väčšia. Takže buďme realisti a riešme radšej cestnú a železničnú sieť, ľudstvu ako takému to prospeje oveľa viac, než snívať.
Sme naozaj najlepší?
Ak tým „sme“ rozumieme Slovensko a ČR, trúfam si povedať, že sme – pokiaľ ide o realizáciu sna o lietajúcom automobile. Slovenský AeroMobil stavil na absolútnu hi-tech vo všetkých smeroch, okázalý luxus produktu s jasným zacielením na najbohatších. Moravsko-nemecký GiroMotion vyzerá jednoducho, priateľsky, dostupne, športovo – a najmä už jazdí a lieta. Na svete sú desiatky prototypov a koncepcií lietajúcich automobilov. Dala by sa o nich napísať kniha, nie jeden článok. Ale tie dva „naše“, ktorých som sa v hlbokej úcte dotýkal, ma naplnili nadšením a hrdosťou. Tešíme sa na pokračovanie ich príbehov o invencii, odvahe a úspechu!