Diablik pre neposedných: športový Yaris

Inšpiráciou pre uvedenie modelu Yaris GRMN na trh sú úspechy japonskej automobilky v motoristickom športe. 

Nový Yaris WRC, ktorý patrí do súťažného tímu TOYOTA GAZOO Racing,  vybojoval prvé miesto vo Fínsku i Švédsku,  druhé miesto na Sardínii  a na okruhu v Monte Carle.

Už v 50. rokoch Kiichiro Toyoda zdôrazňoval význam motoristického športu pre rozvoj automobilového priemyslu. Preteky si vyžadujú extrémne testy výdrže áut a stále nové technológie. Bez nich by podľa zakladateľa Toyota Motor Corporation  automobilky nenapredovali tak rýchlo.

    

TOYOTA GAZOO Racing

Dlhé roky to Toyota skúšala v mnohých disciplínach  –  na cestných aj terénnych pretekoch od WRC po Ralley Dakar, vo Formuli 1, NASCAR či Majstrovstvách sveta na dlhé trate (FIA WEC). Jej autá štartujú na najprestížnejších podujatiach – 24-hodinových pretekoch Le Mans, ADAC 24h Nürburgring, Baja 1000 či v  Monte Carle.

Donedávna ju reprezentovali rôzne tímy. V roku 2015 však  spojili svoje aktivity pod jedným názvom TOYOTA GAZOO Racing. Bol to impulz pre užšiu spoluprácu pretekárov aj technických tímov, aby lepšie využívali vedomosti a skúsenosti. Prvým výsledkom tejto spolupráce je Yaris GRMN.

     

Odštartoval športové dejiny značky

Začiatky TOYOTA GAZOO Racing siahajú do 50. rokov, keď zakladateľ Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, rozhodol o účasti Toyoty na najslávnejšich a najnáročnejšich pretekoch tých čias, Round Australia Trial.

V roku 2007 sa japonská značka  rozhodla štartovať v náročných 24-hodinových pretekoch na okruhu Nürburgring. Do tímu mechanikov vybrali inžinierovov z rôznych oddelení firmy. Tak vznikli dva prototypy Toyoty Altezza RS200s. Prvý štart na ADAC 24h Nürburgring sa skončil úspechom – obidve vozidlá dorazili do cieľa.

V tejto etape nebolo najdôležitejšie víťazstvo, ale spoločné úsilie, získané skúsenosti a formovanie charakterov. Názov Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring je istým druhom pocty pre týchto pionierov, ktorí prežili jedinečné dobrodružstvo a získané schopnosti využili pri ďalších sériových modeloch Toyoty.

     

Yaris GRMN pre fanúšikov športovej jazdy

Trojdverový športový Yaris bude prvým modelom GRMN v Európe. Autá z tejto série doteraz predávali výlučne v Japonsku.

Yaris,  inšpirovaný prototypom WRC, má pod kapotou 1,8-litrový preplňovaný motor s výkonom 158 kW/215 k, vybavený kompresorom. Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá prenáša výkon na predné kolesá a dosahuje najlepšie zrýchlenie vo svojej triede – z nuly na 100 km/h za 6,3 s. Zavesenie kolies  modelu odborníci vyladili pri rozsiahlom testovaní na okruhu v Nürburgringu. Je to dobrá správa pre milovníkov dynamickej jazdy po cestách so zákrutami. Podvozok bol oproti mestským verziám znížený a spevnený dodatočnými výstužami. Auto dostalo samosvorný diferenciál Torsen, športové tlmiče Sachs, špeciálne vyrobené pre tento model, a predný stabilizátor s väčším priemerom. Posilnený brzdový  systém je vybavený veľkými vetranými kotúčmi a  štvorpestikovými prednými strmeňmi.

Športový automobil musí tak aj vyzerať, a tak Yaris GRMN dostal  čierny zadný spojler, výraznú koncovkou výfuku a čierne 17-palcové viaclúčové disky kolies z ľahkých zliatin BBS. Červené a čierne grafické prvky na karosérii nadväzujú na zdobenie automobilov TOYOTA GAZOO Racing nálepkami. Interiér takisto nepripomína „civilné” auto.  Pohodlné anatomicky tvarované športové sedadlá Boshoku  a malý volant z kupé Toyota GT86 uľahčujú riadenie pri rýchlych manévroch. Športový charakter vozidla zvýrazňuje štylizovaný kombimeter a hliníkové pedále.

Yaris GRMN je výsledkom vydarenej európsko-japonskej spolupráce. Európska divízia zodpovedná za motor a projekt interiéru, podvozok a brzdný systém skonštruovali japonskí inžinieri. Vozidlo vyrábajú v závode Toyoty vo Valenciennes, skade vychádzajú aj mestský model Yaris a Yaris Hybrid.

Limitovaná edícia športového modelu Toyota Yaris GRMN, ktorého bolo vyrobených len 400 kusov  pre celú Európu sa predáva aj na Slovensku.

1stclass (šr)

športovýToyotaYaris
Komentáre (0)
Pridať komentár