Inšpiráciou pre uvedenie modelu Yaris GRMN na trh sú úspechy japonskej automobilky v motoristickom športe.
Nový Yaris WRC, ktorý patrí do súťažného tímu TOYOTA GAZOO Racing, vybojoval prvé miesto vo Fínsku i Švédsku, druhé miesto na Sardínii a na okruhu v Monte Carle.
Už v 50. rokoch Kiichiro Toyoda zdôrazňoval význam motoristického športu pre rozvoj automobilového priemyslu. Preteky si vyžadujú extrémne testy výdrže áut a stále nové technológie. Bez nich by podľa zakladateľa Toyota Motor Corporation automobilky nenapredovali tak rýchlo.
TOYOTA GAZOO Racing
Dlhé roky to Toyota skúšala v mnohých disciplínach – na cestných aj terénnych pretekoch od WRC po Ralley Dakar, vo Formuli 1, NASCAR či Majstrovstvách sveta na dlhé trate (FIA WEC). Jej autá štartujú na najprestížnejších podujatiach – 24-hodinových pretekoch Le Mans, ADAC 24h Nürburgring, Baja 1000 či v Monte Carle.
Donedávna ju reprezentovali rôzne tímy. V roku 2015 však spojili svoje aktivity pod jedným názvom TOYOTA GAZOO Racing. Bol to impulz pre užšiu spoluprácu pretekárov aj technických tímov, aby lepšie využívali vedomosti a skúsenosti. Prvým výsledkom tejto spolupráce je Yaris GRMN.
Odštartoval športové dejiny značky
Začiatky TOYOTA GAZOO Racing siahajú do 50. rokov, keď zakladateľ Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, rozhodol o účasti Toyoty na najslávnejšich a najnáročnejšich pretekoch tých čias, Round Australia Trial.
V roku 2007 sa japonská značka rozhodla štartovať v náročných 24-hodinových pretekoch na okruhu Nürburgring. Do tímu mechanikov vybrali inžinierovov z rôznych oddelení firmy. Tak vznikli dva prototypy Toyoty Altezza RS200s. Prvý štart na ADAC 24h Nürburgring sa skončil úspechom – obidve vozidlá dorazili do cieľa.
V tejto etape nebolo najdôležitejšie víťazstvo, ale spoločné úsilie, získané skúsenosti a formovanie charakterov. Názov Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring je istým druhom pocty pre týchto pionierov, ktorí prežili jedinečné dobrodružstvo a získané schopnosti využili pri ďalších sériových modeloch Toyoty.
Yaris GRMN pre fanúšikov športovej jazdy
Trojdverový športový Yaris bude prvým modelom GRMN v Európe. Autá z tejto série doteraz predávali výlučne v Japonsku.
Yaris, inšpirovaný prototypom WRC, má pod kapotou 1,8-litrový preplňovaný motor s výkonom 158 kW/215 k, vybavený kompresorom. Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá prenáša výkon na predné kolesá a dosahuje najlepšie zrýchlenie vo svojej triede – z nuly na 100 km/h za 6,3 s. Zavesenie kolies modelu odborníci vyladili pri rozsiahlom testovaní na okruhu v Nürburgringu. Je to dobrá správa pre milovníkov dynamickej jazdy po cestách so zákrutami. Podvozok bol oproti mestským verziám znížený a spevnený dodatočnými výstužami. Auto dostalo samosvorný diferenciál Torsen, športové tlmiče Sachs, špeciálne vyrobené pre tento model, a predný stabilizátor s väčším priemerom. Posilnený brzdový systém je vybavený veľkými vetranými kotúčmi a štvorpestikovými prednými strmeňmi.
Športový automobil musí tak aj vyzerať, a tak Yaris GRMN dostal čierny zadný spojler, výraznú koncovkou výfuku a čierne 17-palcové viaclúčové disky kolies z ľahkých zliatin BBS. Červené a čierne grafické prvky na karosérii nadväzujú na zdobenie automobilov TOYOTA GAZOO Racing nálepkami. Interiér takisto nepripomína „civilné” auto. Pohodlné anatomicky tvarované športové sedadlá Boshoku a malý volant z kupé Toyota GT86 uľahčujú riadenie pri rýchlych manévroch. Športový charakter vozidla zvýrazňuje štylizovaný kombimeter a hliníkové pedále.
Yaris GRMN je výsledkom vydarenej európsko-japonskej spolupráce. Európska divízia zodpovedná za motor a projekt interiéru, podvozok a brzdný systém skonštruovali japonskí inžinieri. Vozidlo vyrábajú v závode Toyoty vo Valenciennes, skade vychádzajú aj mestský model Yaris a Yaris Hybrid.
Limitovaná edícia športového modelu Toyota Yaris GRMN, ktorého bolo vyrobených len 400 kusov pre celú Európu sa predáva aj na Slovensku.
1stclass (šr)