Mitsubishi Model A: kde to všetko začalo
Začiatok 20. storočia bol pre rodiaci sa automobilový priemysel veľmi plodným obdobím. Ešte viac to platí pre krajinu ako Japonsko, kde zároveň prebiehali zásadné transformačné procesy – politické, hospodárske a spoločenské.
Prvým vozidlom značky Mitsubishi bol Model-A, zhmotňujúci prvý japonský pokus o lokálnu sériovú výrobu osobných automobilov. Model-A predstavila presne pred 100 rokmi spoločnosť Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., ktorá je predchodcom dnešnej Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.
Pokusy
Spomína pán Nakagawa, ktorý mal vtedy na starosti vývoj motorov: “S výrobou motora, prevodovky a chladiacej sústavy bolo spojených veľa pokusov a rôznych dohadov. Pred montážou ozubených kolies sme používali brúsku k zabrúseniu a doladeniu povrchov, ale potom sme museli celý deň jazdiť okolo miestnej školy, aby prevody sadli. Veľa vecí, ktoré sme museli v prípade vozidla Model-A urobiť, by pri výrobe dnešných automobilov bola nemysliteľná.”
Pán Jušida, ktorý mal na starosti konštrukciu motora, dopĺňa: “Vozidlo malo veľkú drevenú kabínu a motor s výkonom 35 koní. Neboli stanovené žiadne tolerancie, takže rozmery záviseli na zručnostiach a inštinkte mechanikov. Na správnych toleranciách sme sa dohodli až potom, čo sa niekoľko jednotiek zadrelo. Ozubené kolesá neboli dokonale vycentrované, takže dochádzalo k značnému treniu medzi zubami, čo sa prejavovalo vysokou hlučnosťou. Pri kabíne pre cestujúcich sme uplatňovali skúsenosti s výrobou koňom ťahaných kočov, pričom kabína bola vzhľadom k svojim rozmerom extrémne ťažká. Vozidlo dosahovalo najvyššiu rýchlosť asi 30 km/h. Pamätám si, ako sme za jazdy trúbili.”
Skúšobná prevádzka
Výroba spaľovacích motorov začala v auguste 1917 v lodenici Kobe Mitsubishi spoločnosti Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd. Následne sa v máji 1920 výroba presunula do mesta Nagoja, kde bol spustený závod spoločnosti Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd.
Vozidlo Mitsubishi Model-A ponúkala a predávala firma Ohte-Shokai K.K., ktorú v roku 1918 spoločne založili Mitsubishi Shipbuilding a Mitsubishi Corporation pre účely dovozu a predaja amerických automobilov a pneumatík.
Po štvorročnom skúšobnom období, kedy vzniklo 20 vozidiel (plus 2 prototypy) však bola výroba Modelu-A v roku 1921 ukončená a Mitsubishi namiesto automobilov uprednostnilo leteckú výrobu – počnúc jednomiestnym dvojplošníkom 1MF, ale aj nákladnými vozidlami a ďalšími strojmi:
1920: “T1”, prvé nákladné vozidlo Mitsubishi, ktorého odolnosť bola testovaná na trati dlhej 1 000 km (na vtedajšiu dobu mimoriadnu).
1931: “450AD”, prvý japonský vznetový motor (s priamym vstrekovaním) určený pre motorové vozidlá.
1932: “B46”, prvý autobus Mitsubishi, vo svojej dobe najväčší a najvýkonnejší na trhu.
1936: “PX33”, prvé vozidlo Mitsubishi s pohonom všetkých kolies, vzdialený predchodca dnešných modelov Pajero, Outlander, Eclipse Cross, ASX, Pajero Sport, L200 a ďalších.
Tradícia pre budúcnosť
Nehľadiac na nízky počet vyrobených vozidiel sa Model-A stal v Japonsku priekopníkom, prostredníctvom ktorého sa Mitsubishi navždy etablovalo ako inovátor. Práve stade pramenia dnešné kreatívne konštrukčné schopnosti Mitsubishi Motors Corporation a z nich vyplývajúca schopnosť prichádzať s “predpripravenými” inováciami, japonské remeselné spracovanie a robustnú spoľahlivosť na cestách, v teréne, na diaľkových trasách alebo na motoristických súťažiach.
Ako hold vzdaný dávnemu predchodcovi bola v roku 1972 postavená replika za použitia súdobých materiálov. Je vystavená v múzeu spoločnosti Mitsubishi Motors Corporation, v galérii automobilov Mitsubishi, otvorenej v roku 1989 v japonskom meste Okazaki v blízkosti vývojového R&D centra automobilky.
Hlavné technické parametre Modelu A
Dĺžka: 3 830 mm
Šírka: 1 620 mm
Výška: 2 070 mm
Rázvor náprav: 2 727 mm
Rozchod kolies: 1 400 mm
Hmotnosť: 1 300 kg
Pohonná jednotka:
Typ: benzínový štvorvalec – chladený vodou
Zdvihový objem valcov: 2 765 cm3
Výkon 26 kW/35k
Mitsubishi (šr)