Pred 50 rokmi uviedla Mazda do prevádzky rotačný motor v modeloch Cosmo.
Bol to kľúčový moment v histórii automobilov, keď pred 50 rokmi Mazda uviedla na trh svoj rotačný motor v modeli Cosmo Sport. Elegantný, štýlový dvojmiestny športiak predznamenal začiatok dedičstva inovácie, ktorá pretrvala dodnes – dedičstvo zábavy zo šoférovania automobilov a úspech v motoristickom športe, poháňaný unikátnou technológiou.
Späť do roku 1967
Cosmo Sport bol prvým automobilom na svete poháňaný dvojrotačným motorom. Známe mimo Japonska ako 110S to Bol tiež prvým športovým autom Mazdy s mimoriadnym DNA, ktoré prešlo do legendárnych modelov, akými sú Mazda RX-7 a Mazda MX-5. Napriek tomu, že bolo postavených iba 1 176 vozidiel, bol model Cosmo Sport pre spoločnosť Mazda monumentálny a začal jeho premenu od výrobcu prevažne nákladných áut a malých vozidiel po vzrušujúcu jedinečnú značku, charakterizovanú nekonvenčným prístupom k mechanike a dizajnu.
Vývoj pohonnej jednotky pod kapotou Cosmo Sport je príkladom ducha spoločnosti, ktorá je vyznávačom, a o 50 rokov neskôr sa prejavuje tradícia, ktorá sa nikdy nevzdá. Inžinieri spoločnosti Mazda prekonali početné prekážky, ktoré urobili rotačný motor komerčne životaschopným a pred uvedením na trh testovali prototypy Cosmo Sport v priebehu stoviek tisíc kilometrov. Hoci desiatky spoločností, vrátane väčšiny významných svetových výrobcov automobilov podpísali licenčné zmluvy s NSU na vývoj novej Wankelovej technológie, iba jedna bola úspešná.
Ochota zlepšovať limity
S využitím rotačného potenciálu na dosiahnutie vysokej úrovne výkonu, ktorý je rovnocenný s oveľa väčšími a ťažšími piestovými motormi, pokračovala Mazda vytrvalo a vyrobila takmer 2 miliónov vozidiel poháňaných rotačným motorom. Dosiahla aj značný úspech v automobilových pretekoch. Napríklad model RX-7 dominoval vo svojej triede na podujatiach IMSA (International Motor Sport Association) počas 80. rokov. Najväčšie víťazstvo Mazdy na pretekárskej trati prišlo v roku 1991, keď model Mazda 787B, poháňaná rotačným motorom s objemom 2,6 litra a s výkonom 520 kW/710 k, získal prvenstvo v pretekoch 24 hodín Le Mans. Bol to prvý rotačný motor, ktorý vyhral slávne vytrvalostné preteky a prvé víťazstvo ázijskej značky.
Ochota vyskúšať nové veci a neúnavne zlepšovať limity zostáva podnes synonymom Mazdy. Napríklad model MX-5 sa stal najpopulárnejším roadsterom vôbec. Priniesla aj svetovú technológiu SKYACTIV, ktorá sa nachádza v dnešnom modelovom portfóliu Mazdy, Je to komplex produktov technických prelomov, ktoré umožňujú dosiahnuť mimoriadnu kombináciu výkonu a účinnosti. Napríklad motory SKYACTIV prekonávajú nevýhody extrémnej kompresie, zvyšujú faktor zábavy a zároveň znižujú spotrebu paliva a úroveň emisií – a odlišujú Mazdu od svojich konkurentov.
Mazda (šr)