Kia Optima SW GT: Manažérska lokomotíva

Kia Optima SW GT je auto, po akom by som túžil, ak by som sa ani s veľkými priestorovými nárokmi nechcel vzdať vysokého výkonu a radosti zo šoférovania.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Hneď na začiatok jedno irelevantné priznanie: Kia Optima SW GT sa mi neskutočne páči. Najmä v čiernej. Väčšinou sa mi z kombíkov nepodlamujú kolená, ale z tohto áno. Možno je to veľmi vydarenou siluetou s decentným strešným spojlerom, veľkými kolesami, zníženým podvozkom a jemným náznakom športovosti cez červené strmene veľkých bŕzd a dva veľké výfuky… Asi je to všetko dokopy. Optima SW má veľmi vyvážené proporcie, klesajúcu siluetu a lišiacky prižmúrené svetlomety. Proste svetu hovorí, že ju netreba brať na ľahkú váhu.

Má na to dôvod. Pod prednou kapotou totiž ukrýva zážihový preplňovaný dvojliter s výkonom až 180 kW (245 koní) s oveľa divokejším prejavom, než by charakter elegantného kombíka napovedal. Po zošliapnutí plynového pedála sa motor za krátky čas „nafúkne“ na celých 350 Nm krútiaceho momentu a nepoľavuje, až kým šesťstupňová automatická prevodovka nepreradí na vyšší prevodový stupeň. Trochu ma mrzí, že tak spraví samovoľne aj v manuálnom režime, a že sa ani v športovom režime nikde nedozviete, aký máte zaradený rýchlostný stupeň. To ma trápilo akurát na našom okruhu, kde sa často strieda druhý a tretí prevodový stupeň a vzhľadom na tvrdohlavosť prevodovky by bolo fajn vedieť, aký rýchlostný stupeň sa (ne)rozhodla (ne)zaradiť. Keď však do seba kolieska zapadnú tak, ako si to predstavujete, je GT od Kie rýchlejšie, než by ste si pomysleli. Do výborne tvarovanej sedačky vás vie Optime zatlačiť prekvapivo hlboko.

Isto, preniesť všetku túto silu len na predné kolesá nie je ľahký koníček a na výjazdoch zo zákrut by prednej náprave pomohol samosvor alebo aspoň dobre vyladená elektronika. Kia Optima GT sa však spolieha len na starú dobrú trakčnú kontrolu, ktorú sa mi spolu s ESC nepodarilo nikdy úplne deaktivovať, aj keď sa ma Optima snažila kontrolkou presvedčiť o opaku. To ma na okruhu opäť trochu štvalo, aj keď vzápätí musím dodať, že pri normálnom používaní a dokonca ani pri zanietenejšej jazde to asi nepocítite. Spomeniem ešte zvuk motora. Ten je výrazne synteticky „dofarbený“ basovým vrčaním z reproduktorov. Pri akcelerácii si dovolím takto skombinovaný zvukový prejav označiť dokonca za impozantný, avšak inžinieri nedomysleli zmenu farby zvuku pri pustení plynu. Syntetizátor sa navyše spustí asi sekundu po naštartovaní, takže najprv počujete čisté prebudenie motora a potom vám do toho zrazu „naskočí“ elektronické vrčanie. Je to detail, ktorý trochu zamrzí.

Čo vás však mrzieť nebude, sú jazdné vlastnosti Optimy SW GT. Jej podvozok patrí k športovo tuhým, avšak nerovnosti filtruje dobre a na kvalitných cestách je veľmi dobrý. Navyše je vybavený adaptívnymi tlmičmi, ktoré po prepnutí do režimu „sport“ ešte stvrdnú a v zákrutách vám poskytnú výbornú oporu. Optima SW GT si vyslovene užíva rýchle a plynulé zákruty. Chcel by som sa v nej niekam ponáhľať. Ostré zmeny smeru v slalome až tak rada nemá, ale to by som po nej ani nechcel. Mimochodom, má výborné brzdy. Keď trochu zvoľníte tempo, oceníte skvelú automatickú prevodovku. Má síce iba šesť stupňov, ale má správne dlhé sprevodovanie a veľmi jemne radí. K charakteru auta sa náramne hodí.

Esom v rukáve testovanej Optimy však paradoxne nebol motor ani podvozok, ale priestor, výbava a luxus. Úprimne mám problém pomyslieť si, čo mi v aute chýbalo. Už samotná priestorová ponuka interiéru je jeho silnou stránkou. Vzadu si môžete pomaly preložiť nohu cez nohu a máte k dispozícii aj nastaviteľné operadlo. Nechýba vyhrievanie. Vpredu sa k tomu všetkému pridáva odvetrávanie, a elektrické nastavovanie s pamäťou. Ešte raz musím spomenúť pohodlné športové sedadlá, ktoré perfektne triafajú kompromis medzi držaním tela v zákrutách, mäkkosťou čalúnenia a komfortom na dlhých trasách. Za zmienku stojí aj 552-litrový kufor, ktorý síce parametrovo zaostáva za Superbom, ale pochybujem, že vám tie litre navyše budú niekedy chýbať.

Spomeňme ešte zaujímavé prvky výbavy: adaptívne svetlomety, adaptívny tempomat, 360° kamery, parkovací asistent… Zoznam je naozaj dlhý a nenecháva toho veľa, čo by vám mohlo v Optime SW GT chýbať. Aj preto si ju viem predstaviť ako vynikajúcu manažérsku limuzínu – vybavenú, reprezentatívnu a silnú zároveň. Optima SW GT poslúži aj ako tajná zbraň tatka, ktorému manželka nedovolila športové auto. Vie totiž predviesť dokonale slušnú jazdu, ale má čo ponúknuť, aj keď nastane „volanie divočiny“.

 

Čo treba uznať:                          Taký pomer ceny/výbavy/priestoru a zábavy za volantom vám hocikto neponúkne.

Čo nám chýbalo:                       Úplne vypnuteľné ESC a lepšia kontrola trakcie.

Čo nás prekvapilo:                   Záťah motora.

 

Kia Optima SW GT

Cena a záruka:

Základ/test 24 110/39 880 €

7 rokov alebo 150 000 km

 

Motor: zážihový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 180 kW (245 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 350 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 191 g/km.

 

Jazdné výkony, spotreba:

0-100 km/h za 7,6 s,

vmax= 232 km/h, spotreba výrobca/test 8,2/9,0 l/100 km.

 

BT – áno, AUX – áno, USB – áno, Wi-Fi – áno, MirrorLink – nie, ø8,0“, 552 l kufor

Čas na okruhu: 1:22,2 (sucho)

GTKiaKia Optima SW GTKombiOptimatest
Komentáre (0)
Pridať komentár