Učni z podnikového učilišťa ŠKODA AUTO postavili elektrickú buginu.
Každý rok navrhujú a stavajú učni Stredného odborného učilišťa strojárskeho ŠKODA AUTO učňovský automobil. Po troch úspešných štúdiách vozidiel z predchádzajúcich troch rokov sa teraz učni rozhodli pre elektricky poháňanú buginu, ktorá dostala meno Škoda Element. Písmeno E odkazuje na elektrinu, samotné meno Element zase na to, že elektropohon bude v budúcnosti elementárnym zdrojom mobility. Učni na otvorenom plážovom roveri pracovali celých 1500 hodín. To je dôkaz nadšenie mladých technikov. Stavba vlastného vozidla fascinuje nielen učňov v podniku ŠKODA AUTO, ale funguje aj ako reklama pre automobilku ŠKODA aj Stredné odborné učilište strojárske ŠKODA AUTO. Dobrá inšpirácia pre najlepšie technické talenty v Českej republike.
Element vychádza z modelu Škoda Citigo
Škoda CitiJet, Škoda Funstar, Škoda Atera a teraz Škoda Element – už po štvrtýkrát navrhli a vyrobili žiaci Stredného odborného učilišťa strojárskeho ŠKODA AUTO vlastný automobil. Škoda Element, elektrická bugina vychádzajúce z vozidla Škoda Citigo, prináša ďalší dôkaz o šikovnosti žiakov na ŠKODA Akadémii. Nový žiacky automobil je kompletne funkčná plážová bugina so solárnym panelom, chytrou televíziou, chladničkou a mobilnou diskotékou na palube. Škoda Element má dĺžku 3597 a šírku 1641 milimetrov. Dvojmiestna plážová bugina nemá ani strechu, ani bočné dvere, svetlá výška narástla o 60 mm – avšak predovšetkým vďaka zásadne modifikovanej otvorenej karosérii ide o celkom svojský automobil. Na prednom i zadnom nárazníku sú strieborné ochranné prvky, vozidlo jazdí na efektných čierno-žltých 16-palcových kolesách z ľahkých zliatin SCORPIUS. Vysoko vyrezané lemy blatníkov dostali čierne plastové ochranné prvky, na ktoré nadväzujú tmavé prahy medzi predným a zadným kolesom.
Dvere by ste tu hľadali márne, nastupuje sa jednoducho cez bočné prahy zdobené profilovaným hliníkovým plechom a posádka potom jednoducho vkĺzne rovno do anatomických športových sedadiel. Zadné svetlá sú vybavené LED-prvkami. Žlto lakované brzdové strmene ukazujú lásku k detailu, s ktorou žiaci Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO mysleli aj na maličkosti. Čierne sedadlá, potiahnuté kombináciou kože Alcantara so žltým lemovaním a žltými ozdobnými švami, pochádza z vozidla Škoda Octavia Rs. Nesú vyšívaný nápis ŠKODA Akadémie. Dvojfarebnosť sa uplatňuje v celom individuálne upravenom interiéru. Lakovaný pás palubnej dosky má farbu žltoej metalízy, volant a radiaca páka sú potiahnuté čiernou kožou so zlatými prvkami. Plocha medzi palubnou doskou a čelným oknom je čalúnená čiernou kožou Alcantara. K dispozícii je navigačný systém Navigon, umiestnený v separátnom držiaku nad ovládacou jednotkou klimatizácia.
Najnápadnejšou zvláštnosťou je ale na mieste, kde sa u vozidla Škoda Citigo zvyčajne nachádzajú zadné sedadlá. Za predné sedadlá namontovali mladí technici solárny panel a tiež múdru televíziu, ktorú možno prepojiť cez Bluetooth s chytrým telefónom. Múdra televízia je umiestnená vo veku batožinového priestoru zdobenom hliníkom, na ktorom je solárny panel namontovaný medzi dvoma matne čiernymi ochrannými oblúkmi. Vďaka dvom reproduktorom vpredu a dvom pridaným reproduktorom v batožinovom priestore sa Škoda Element stáva mobilnou plážovou diskotékou s akustickým výkonom 400 Wattov. Do batožinového priestoru vkusne obloženého modrým kobercom navyše žiaci zabudovali chladničku, ktorá je napojená na prídavný akumulátor a tiež zásobovaná energiou zo solárneho panelu.
O pohon vozidla Škoda Element sa stará kompaktný elektromotor s výkonom 60 kW (82 k) s najvyšším krútiacim momentom 210 Nm. Štúdia elektromobilu zrýchľuje z 0 na 100 km za 13 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť 130 km/h. Lítium-iónová batéria integrovaná v zadnej časti auta disponuje kapacitou 18,7 kWh. Dojazd vozidla Škoda Element na jedno nabitie dosahuje, podľa profilu trasy, štýlu jazdy a aktuálnemui zaťaženiu až 160 kilometrov.
Škoda Média Services (šr)