HONDA CB 1 100 RS: Džentlmeni nikdy nevymrú!

Honda CB 1100 RS dáva klasickým hodnotám dobový nádych, vďaka ktorým tie hodnoty nikdy neupadnú do zabudnutia.

Aj dnešné motorky sú krásne, ale toto je niečo iné. Toto je skutočná, nesmrteľná krása. Dnešné stroje o pár rokov vyjdú z módy a pri pohľade na ne budeme krútiť hlavou, ako sa nám mohli páčiť. Pôvodná klasika zo 70. rokov minulého storočia, ktorú dizajnovo reprezentuje Honda CB 1100, však ostane „in“ večne. Rovnako ako ikony Marilyn Monroe či Audrey Hepburn, ktoré sú sexsymbolom a inšpiráciou v každej dobe a pre každú generáciu, aj ona bude vždy krásna. Ja som dostal na test dokonca ostrejšiu verziu s prívlastkom RS. Tá má ostrejšiu geometriu vidlice a kratší rázvor osí kolies ako „nešportová“ verzia CB 1100 EX, vďaka čomu je agilnejšia a rýchlejšia v riadení. Vpredu sú pružiace jednotky Showa Dual Bending Valve s dvoma ventilmi, ktoré vytvárajú lineárnejšiu odozvu pri stlačení a uvoľnení tlmiča. Zadné jednotky majú externé rezervoáre oleja. Naladenie tlmičov je pevné, napriek tomu nebudete kliať na našich cestárov ako dláždič či pokrývač. Riadidlá sú hlbšie na verzii EX, takže posed je športovejší. Telo je tak trochu naklonené dopredu, ale ani zďaleka to nie je také únavné, ako som čakal. Naopak, bol som veľmi príjemne prekvapený, že ani takmer celodenná jazda ma nezničila. Dokonca ani skrčené kolená mi nevadili. Ak by som niečo ofrflal, tak trochu tvrdú výplň sedla. Spolujazdkyňa si však sedenie vzadu pochvaľovala – tuhosť výplne sedadla, posed a najmä kvalitu pruženia. Vraj ju ani na priečnych nerovnostiach tá motorka netrieskala do chrbta ako s lopatou. Jednou z najočividnejších zmien oproti predošlej generácii CB je svetlomet s LED technológiou. K retro štýlu mi to síce nepatrí, ale musím uznať, že tie svetlá svietia lepšie ako halogény. LED techniku využívajú aj smerovky a zadné svetlo. Pred sebou máte dva budíky s malým palubným počítačom medzi nimi a zopár kontroliek. Palubný počítač aj budíky sa však ľúbia za slnka lesknúť a vtedy z nich vôbec nič neprečítate. Ale to nevadí, čím čistejšia hlava, tým viac spokojnosti a radosti. Tak načo ju zaťažovať zbytočnými údajmi. Motorka sa ovláda absolútne jemne, poslúcha na každé slovo. Rám je pevný, takže sa nekrúti pod vami ako had. Brzdy sa dobre dávkujú, samozrejmosťou je ABS. Nevypínateľné.

Klasik

V klasickom oceľovom ráme je prenádherný rebrovaný štvorvalec v tmavom stvárnení so štvoricou lesklých zvodov akoby vystrihnutý zo sedemdesiatych rokov. A skutočne, rebrá nie sú žiadne atrapy, motor je skutočne chladený vzduchom a olejom – ako za starých krásnych čias. Všetko ostatné je z dnešných dní, počnúc technológiou výroby cez materiály a ich povrchové spracovanie až po elektronicky riadené vstrekovanie PGM-FI.  Vďaka tomu motor aj napriek vzduchovému chladeniu spĺňa najnovšej emisné limity Euro 4 platné dnes pre motocykle. Skrátené sanie a výfuk podporujú silu motora v stredných otáčkach. Samotný motor má zamatový prejav a mocný záťah prakticky už od voľnobehu, no v okolí 7 000 ot.min-1 ešte citeľne ožije a potom ho zhruba pri 9 250 ot.min-1 rázne zastaví obmedzovač. Spôsobom „ra-ta-ta“. Motor má síce síl na rozdávanie, no nie je výbušný. Človek má pocit, že keď za túto motorku zapriahne Jumbo Jet (Boeing 747), tak ho utiahne. Na druhej strane nejde do otáčok tak agresívne, že vám pri mimovoľnom pootočení „plynu“ vyletí spod zadku. Leštené pochrómované výfuky majú krásny dunivý zvuk, ale nie „prebasovaný oblbovák“. Prvých päť prevodových stupňov je kratších, šestka je rýchlobeh. V stovke točí motor na najvyšší prevodový stupeň približne 2 750 ot.min-1.

Honda CB 1100 RS je ako džentlmen, ktorý je jemný, úslužný a láskavý, no zároveň sa neštíti rýchlosti.

Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor

 

Čo treba uznať: Nesmrteľný dizajn, silný motor a krásny zvuk výfuku.

Čo nám chýbalo: Vôbec nič, ani nastavovanie tuhosti zadných tlmičov.

Čo nás prekvapilo: Rebrá nie sú „fejky“, motor je skutočne chladený vzduchom a olejom.

 

Honda CB 1100 RS

Cena (základ/test) : 12 490/12 490 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

Vzduchom chladený R4/16V, zdvihový objem valcov 1 140 cm3, max. výkon 66 kW (90 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 91 Nm pri 5 500 ot.min-1. Emisie CO2 123 g/km.

 

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 252 kg, vmax=~180 km/h, spotreba výrobca/test 5,4/5,5 l/100 km.

 

 

 

 

 

 

Honda CB 1100 RStest
Komentáre (0)
Pridať komentár