Citroën Grand C4 Picasso je k posádke skutočný grand v priestore, variabilite, komfortu a svetelnosti.
Optické zmeny, ktoré C4 Picasso a jeho väčší brat Grand C4 Picasso v rámci faceliftu dostali, nie sú nejako dramatické. Ani nebolo treba, aby boli zásadné. Ak chcete na ceste rozpoznať faceliftované Grand C4 Picasso, sústreďte sa na predný nárazník, najmä na výrazný pochrómovaný lem hmloviek. Po facelifte majú zadné skupinové svetlá 3D grafiku sériovo. Inžinieri prepracovali aj multimediálny systém so sedempalcovým dotykovým displejom. Ten má rýchlejšie reakcie a je aj citlivejší ako doteraz, ale od dokonalosti má ešte stále ďaleko. Aj najhorší smartfón funguje lepšie. Niektoré virtuálne tlačidlá sú navyše veľmi malé. O tom, že ovládať všetky funkcie vrátane dôležitých a často používaných (spomeniem klimatizáciu, systém Štart&Stop, nastavenie podsvietenia prístrojového štítu a dotykového displeja) cez dotykový displej je absolútna hlúposť, ani nebudem hovoriť. Čokoľvek chcete urobiť, tak musíte sklopiť zrak z vozovky a za ten čas, kým hľadáte požadovanú funkciu v menu a prstom triafate na virtuálne tlačidlo, auto prejde naslepo niekoľko desiatok až stoviek metrov. Dúfam, že nová generácia C4 Picasso a Grand C4 Picasso sa tejto hrubej chybe vyhne. Prepracovaná je aj grafika 12-palcového prístrojového štítu, ktorý môže zobrazovať aj navigáciu. Žiaľ, displej zároveň prišiel o niektoré možnosti konfigurácie. Už som si nemohol nastaviť klasické analógové (ručičkové) zobrazenie štítu. Analógové zobrazenie má už iba otáčkomer. Škoda.
Bez sebazapierania
Pod kapotou testovaného exemplára pracovala dieselová jedna-šestka s 88 kW (120 k) a 300 Nm v spojení so šesťstupňovým automatom. Ten je dobre odstupňovaný a obzvlášť oceňujem, že nepodtáča motor. To sa dnes už nevidí často. Škoda, že sa konštruktéri nezamysleli nad pádlami manuálneho radenia pod volantom. Každé ťuknutie do nich totiž sprevádzal plastový zvuk lacnej hračky. Výkonovo síce táto kombinácia nijako neoslní, ale na normálne jazdenie s rezervou postačuje. Vzhľadom na vysoký krútiak si motor poradí aj so stúpaniami a plným obsadením. Chválim tichý a kultivovaný chod motora, jeho najsilnejšou stránkou je však spotreba. Ja som mal priemer 6,7 l/100 km, no keby som auto netestoval v predvianočnom období, keď boli zápchy hádam aj na poľných cestách, tak by som sa určite zmestil do šiestich litrov. A to aj bez veľkého sebazapierania. Rodinné zameranie auta výborne reflektuje aj dobre vyvážené nastavenie podvozka. Nie je príliš plavný, ale zachováva si pevnosť a komfort zároveň. Mohutné silentbloky nedovolia nerovnostiam preniknúť do karosérie a aj akustické odhlučnenie je príkladné. V súčinnosti s pevnou karosériou som mal z auta pocit robustnosti a trvácnosti. Len riadenie je akési nemastné-neslané.
S plnými rukami
Grand C4 Picasso sa prispôsobí vašim potrebám a potrebám vašej rodiny. V ponuke ostali masážne sedadlá vpredu a komfortné sedadlo spolujazdca s elektricky výsuvnou podložkou na vystreté nohy. Sedadlá v druhom rade sú sklopné a posuvné. Pripomeňme, že batožinový priestor má v sedemmiestnom usporiadaní 170 dm3, v päťmiestnom 645 dm3, po posunutí sedadiel v druhom rade smerom dopredu sa však táto hodnota zvýši na 725 dm3. A prepravnú kapacitu môžete ďalej zvýšiť sklopným sedadlom spolujazdca. V súvislosti s kufrom musím vyzdvihnúť novinku – bezdotykové ovládanie piatych dverí. Stačí kopnúť popod nárazník. Úžasná a neoceniteľná vec, keď máte plné ruky tašiek, škatúľ alebo máte v rukách niečo ťažšie. Ak si raz túto funkciu vyskúšate, ani nebudete vedieť, ako ste bez nej mohli doteraz existovať.
Stručne
Čo treba uznať: Priestranné, variabilné a zároveň úsporné auto.
Čo nám chýbalo: Hardvérové ovládanie dôležitých a často používaných funkcií.
Čo nás prekvapilo: Pevný a zároveň pohodlný podvozok.
Citroën Grand C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&S EAT6 Shine
Cena (základ/test) 19 990/28 140 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Preplňovaný vznetový R4/8V, zdvihový objem valcov 1 560 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 3 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 105 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 11,5 s, vmax=188 km/h, spotreba výrobca/test 3,9/6,7 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor