Minulý týždeň som na rušnej Trnavskej ceste v Bratislave zazrel vo vedľajšom pruhu mladého muža, ako má v ruke namiesto volantu mobil, do ktorého niečo, zrejme veľmi dôležité, ťukal. Podobné obrázky z našich ciest pozná určite väčšina našich vodičov. Žiaľ, aj na mobil platí známe – dobrý sluha, zlý pán.
Najmä v súvislosti s nehodovosťou na slovenských cestách, na ktorých vlani zomrelo 258 ľudí. Iste, je to menej ako v roku 2015. Dokonca aj v Európe patríme v týchto štatistikách pod priemer. Možno viete, že najnebezpečnejšie sú cesty I. triedy, kde pri dopravných nehodách prišlo vlani o život 112 ľudí, kým napríklad na rýchlostných cestách „iba“ 6 a na diaľniciach 18. Samozrejme, uvedomujem si, že štatistiky nie sú všetko, pretože tieto absolútne čísla nič nevravia napríklad o príčinách dopravných nehôd.
Celkom inak sa však tieto holé čísla javia vtedy, keď za každým číslom nájdete zmarený život, tragicky skončený jeden ľudský osud. A čo sa týka príčin – aj pri zverejňovaní tejto štatistiky vyhlásil policajný prezident Tibor Gašpar, že predsa nie je mysliteľné, aby nám vodiči za jazdy písali SMS správy. Už aj preto, lebo používanie mobilných telefónov patrí u nás k častým príčinám nehôd. Tých je prirodzene viac – k hlavným patrí nedodržiavanie predpísanej rýchlosti a nepozornosť vodičov za volantom.
Veľavravné sú aj čísla z európskych ciest, kde vlani zomrelo 26 000 ľudí. Z demografickej mapy Európy vodiči vymazali stredne veľké mesto. K najbezpečnejším krajinám v Európe patrí Malta, Holandsko a Veľká Británia. Naopak, najnebezpečnejšie štáty v oblasti dopravy sú Rumunsko, Bulharsko, Litva, Lotyšsko a Chorvátsko. A to si Európska únia určila strategický cieľ na dekádu 2010 až 2020 znížiť počet obetí na cestách na polovicu. Pri hľadaní možností, ako znížiť nehodovosť na cestách Európy, sa často hovorí o prísnejšom presadzovaní pravidiel cestnej premávky na národnej úrovni, o ďalšom rozvoji a údržbe infraštruktúry, ale aj o vzdelávacích a osvetových kampaniach.
A práve k takým sa určite radí aj naša celoslovenská súťaž Vodič roka 2017, ktorú štartujeme 1. apríla. Aj jej druhý ročník má za cieľ preveriť aktuálnu úroveň vedomostí amatérskych vodičov motorových vozidiel, ale aj propagovať a popularizovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Ako ukázali vlaňajšie výsledky, Vodič roka čitateľov Auto magazínu zaujal. Na druhej strane, dodal nášmu redakčnému tímu výraznú energiu, aby sme hľadali aj ďalšie formy, ako súťaž ešte viac zatraktívniť. Dnes hádam už môžem prezradiť, že chceme súťaž Vodič roka obohatiť napríklad aj o spoločenskú časť, ktorej by sa zúčastnili priatelia či rodinní príslušníci súťažiacich. Viac zatiaľ neprezradím. Všetko sa včas dozviete. Podmienkou je čítať Auto magazín.
Ivan Mičko vydavateľ