Toyota Yaris sa downsizingu otočila chrbtom a ponúka väčší a výkonnejší motor pre svoj faceliftovaný model. Výsledný efekt je vynikajúci!
Do nového Yarisu Toyota investovala približne 90 miliónov Eur a vyvinula preň vyše 900 nových dielov. To všetko v honbe za vyššou kvalitou. Každá štvrtá vyrobená Toyota je totiž Yaris, pričom jeho hybridná verzia tvorí až 25% z celkových predajov.
Zákazníci Yarisu (a najmä hybridu) často prichádzajú z vyšších segmentov a hľadajú menšie, úspornejšie mestské autíčko k svojej limuzíne či SUV. Práve preto sa inžinieri Toyoty sústredili na štyri hlavné piliere, na ktorých postavili faceliftovanú verziu, ktorú sme si vyskúšali v okolí Amsterdamu.
Prvým pilierom je dizajn, ktorý má pôsobiť dynamickejšie a prepracovanejšie. Na výsledok si spravte názor sami, ale predpovedáme, že nový Yaris sa bude páčiť – najmä dámam. Interiér dostal nový prístrojový štít s 4,3-palcovým farebným multifunkčným displejom medzi dvoma novými, veľkými a dobre čitateľnými budíkmi. Druhým pilierom bolo zlepšenie hybridnej verzie. Tu sa vývojári sústredili najmä na zníženie hluku. Toyota Yaris hybrid stále používa CVT prevodovku, a tak bolo cieľom znížiť nepríjemné „hučanie“ pri akcelerácii. Yaris teda vyfasoval nové úchyty motora, novú prednú nápravnicu, hnacie hriadele, nový stredový tlmič výfuku a mnoho ďalšieho. Výsledkom je zníženie hlučnosti v priemere o 5,5 dB, čo je významné zlepšenie. Štatistika z 900 testovacích vozidiel, ktoré najazdili dokopy vyše pol milióna kilometrov, ukázala, že Yaris hybrid používa čisto elektrický pohon v priemere 55% a prejde takto 37% celkovej vzdialenost. Aj z toho vyplýva jeho priemerná spotreba iba 3,3 l benzínu na 100 km.
Pripomeňme, že na jeho pohon slúži 1,5-litrový motor, ktorý aj s elektromotorom dodáva autu výkon 74 kW (100 koní). Nový Yaris je k dispozícii aj s litrovým trojvalcom, známym z modelu Aygo, ktorý dosahuje výkon 51 kW (69 koní). Nás však najviac zaujal nový, 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 82 kW (111 koní), ktorý je zároveň tretím pilierom nového Yarisu. Tento motor bol koncipovaný s ohľadom na nové meranie spotreby v reálnej premávke. Má o 10% vyšší výkon a krútiaci moment, než súčasná 1,33-ka, avšak v reálnom svete má aj o 10% menšiu spotrebu. To všetko vďaka variabilnému časovaniu ventilov, ktoré mu umožňuje plynulo prepínať medzi Atkinsonovým a Ottovým cyklom, a jeho vysokej termálnej účinnosti 38,5%. Ak si však myslíte, že bude mať ekologicky pridusený prejav, mýlite sa. Ten motor je stelesnená radosť a energia. Pod záťažou má veľmi pekný zvuk (aj keď bežne je tichší, než jeho predchodca) a mimoriadne ochotne sa vytáča, pričom jeho sila s otáčkami len rastie. Citeľne však zaberá aj v strednom pásme. Odozva na plyn je fantastická a Yaris je s ním hotové malé žihadlo.
S motorom výborne spolupracuje šesťstupňová prevodovka s krátkymi dráhami, ktorá má kratšie prvé stupne a primerane dlhú šestku, takže najmä v meste je Yaris mimoriadne agilný. Podvozok a odhlučnenie auta sú tiež na vysokej úrovni. Bodaj by si z Yarisu bralo príklad viacero značiek. Posledným pilierom pre Yaris je bezpečnosť. Yaris teda v štandarde pre všetky verzie ponúka systém Toyota Safety Sense, ktorý v sebe obsahuje niekoľko asistenčných a predkolíznych systémov, ako aj automatické diaľkové svetlá či rozpoznávanie dopravných značiek.
Text: Juraj Hrivnák, foto: archív