Mazda CX-5 je krajšia, komfortnejšia, tichšia, lepšie vybavená, bezpečnejšia a jazdí ešte lepšie, než predtým. Je doslova presiaknutá snahou o zlepšenie v každej oblasti.
Na predpremiére novej Mazdy CX-5 vo Florencii v nás inžinieri Mazdy vzbudili veľké nádeje. Bolo z nich cítiť, že neustále hľadajú miesta, ktoré by mohli vylepšiť a neuspokoja sa s čiastočnými riešeniami. Zároveň vidieť, že sú nadšení pre svoju robotu a autá majú úprimne radi. Možno aj preto je CX-5 taká krásna, pričom jej aerodynamika sa zlepšila o 6%. Ešte aj legendárny červený lak upravili tak, aby mal väčšiu hĺbku.
Napriek rovnakému rázvoru, ako má predchodca (2 700 mm) je auto dôsledne prerobené. Len dodajme, že je dlhšie o 10 mm a nižšie o 35 mm. Návrh auta sa v Mazde začína okolo vodiča a jeho ideálnej pozície za volantom. Pozícia radiacej páky (alebo voliča automatu) bola zvýšená pre ešte lepšiu ergonómiu. Športový volant môže mať vyhrievaný veniec. Lakťové opierky sú v rovnakej vzdialenosti a výške voči sedadlám, takže v aute sa okamžite sedí príjemne. Na sedadlách si dali v Mazde extra záležať a je to cítiť. Sú mäkké, ale držia aj v zákrutách, pričom človek sa v nich na dlhšej ceste „neotlačí“. Klasické, výborne čitateľné analógové prístroje pred vodičom dopĺňa pekný farebný multifunkčný displej v pravom z troch tubusov.
Novinkou je Head-Up displej. V závislosti od výbavy sú k dispozícii dva typy: s výsuvným sklíčkom, alebo väčší, premietaný priamo na čelné sklo. Zadné sedadlá sú tiež vylepšené. Majú väčší sklon operadiel a pribudla im funkcia vyhrievania. Aj tu sa sedí veľmi príjemne, myslelo sa aj na vyšších ľudí. Dostávame sa k batožinovému priestoru. Ten má objem 477 litrov a dostanete sa doň cez elektricky otvárateľné veko kufra. To je jedna z noviniek, ktorú Mazda zaviedla na základe spätnej väzby od zákazníkov. Celkovo si však Mazda CX-5 zaslúži interiér čistú jednotku. V oblasti techniky sa tuhosť karosérie zvýšila o 15%, pričom riadenie je teraz napevno primontované ku karosérii pre lepšiu spätnú väzbu.
Prepracované sú aj prevodovky a brzdy, aby ponúkali čo najlineárnejšie reakcie. Z toho istého dôvodu majú predné tlmiče väčší priemer piestov a spodné ramená sú prichytené v silentbloku plnenom kvapalinou. Prítomná je aj technológia G-Vectoring, ktorá sa stará o plynulejší prejazd zákrutami. V oblasti pohonu je tu predvídavý pohon 4×4 i-Activ AWD, ktorý pre svoje inteligentné fungovanie využíva 27 rôznych senzorov. Zadný diferenciál dostal guľôčkové ložiská, čo znížilo jeho trecie straty o 30% a reálna spotreba auta tak klesla o 2%. Najciteľnejšou zmenou je však odhlučnenie. V Mazda CX-5 podstúpila rozsiahlu odhlučňovaciu kúru, ktorá sa začala skrytím stieračov pod kapotu a skončila sa rozsiahlejším použitím koberčekov, tlmiacich materiálov, hrubším čelným sklom či dokonca špeciálne navrhnutými časťami karosérie pre odstránenie rezonancií. Z výbavy pribudol ešte aktívny tempomat s funkciou stop&go a „vykrývacie“ LED svetlá. Ponuka motorov a prevodoviek zostala nezmenená. Stále sú teda k dispozícii motory Skyactiv-D 2,2 s výkonom 110 kW (150 k) alebo 129 kW (175 k), a benzínové Skyactiv-G 2,0 s výkonom 121 kW (165 k). Verzia s pohonom 4×4 má výkon znížený na 118 kW. Všetky motory sa dajú kombinovať s precíznym šesťstupňovým manuálom, alebo famóznym automatom s rovnakým, na dnešné pomery malým počtom prevodov. Nenechajte sa tým však zmiasť. Tá prevodovka je vynikajúca. Tak, ako celé auto.
Z krátkych jázd, kde sme mohli novú CX-5 porovnať aj priamo s tou starou, máme výborné prvé dojmy. To auto človeku skrátka sadne a mimoriadne príjemne sa šoféruje s akýmkoľvek motorom, či prevodovkou. Aj keď predchádzajúca generácia CX-5 nebola vyslovene hlučná, táto je o poznanie tichšia. Ak vám v tomto článku chýbali akékoľvek negatíva, tak je to preto, lebo sme zatiaľ žiadne nenašli. Možno pri domácom teste, ale úprimne, dosť o tom pochybujeme.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív