Na nemeckých cestách: nový Opel Insignia GS – aktualizované

Opel predstavuje v týchto dňoch motoristickým novinárom svoju novú vlajkovú loď Opel Insignia GS v okolí Frankfurtu n. M. Automagazín je pri tom.

Opel novú Insigniu jednoznačne deklaruje ako svoju novú vlajkovú loď a “prvú voľbu po prémiových značkách” s ambíciou získať nových zákazníkov aj z tejto kategórie trhu. Znamenalo by to, že novinka sa vyrovná prémiovým značkám kvalitou, výbavou, výkonmi a komfortom, no jej cena bude výrazne nižšie. Podarilo sa to nemeckej značke?

      

Prvé skúsenosti spoza volantu na nemeckých cestách i diaľniciach hovoria: áno, podarilo sa!

     

Ako prvý sme vyskúšali variant, ktorý bude zrejme najpredávanejší. Poháňa ho štvorvalcový benzínový turbomotor svýkonom 121 kW (165 k) v kombinácii so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou. Nová Insignia je s ním tichá a dostatočne výkonná i pružná. Hladko, bez najmenších rozpakov plynule zrýchľuje do 180 km/h a touto rýchlosťou suverénne hltá diaľničné kilometre. Nepochybne by to išlo aj ďalej, no na mokrej, daždivej diaľnici som nechcel viac riskovať. Na takmer 100 kilometrovom úseku sme vrátane diaľnice vystriedali všetky druhy ciest a priemerná spotreba v reálnych podmienkach bola 8 l/100 km.

Nová Insignia je “vodičovo” auto. Kokpit si v ničom nezadá s prémiovými značkami. Je priestorovo veľkorysý, moderný, elegantný a praktický súčasne. Robustná stredová konzola sa ponúka pod pravý lakeť a manuálne radenie v tejto polohe je absolútne “cool”. Výhľad je bezproblémový a všetky vnemy vodiča sú nadmieru príjemné. Radenie s krátkymi dráhami, odozva riadenia, filtrácia nerovností a akustický komfort nemajú chybu. Vodič sedí nižšie, než v predchádzajúcom modeli a pocit vlády nad vozidlom to len umocňuje. Samozrejmosťou sú už v základnej verzii takmer všetky asistenčné systémy, vynikajúca konektivita a anjel strážny – systém OnStar.

Nová Insignia GS zaujme na prvý pohľad aj zvonka svižne elegantnou, nízkou karosériou so šelmovito tvarovaným predným čelom a až agresívnou bočnou líniou. Našťastie dynamikou pohybu v ničom nezaostáva za dynamikou dizajnu.

Ďalším skúšaným variantom bol turbodiesel 2,0 l (125 kW/170 k), opäť so 6- stupňovým manuálom. V podobnom režime jazdy, ako v prvom prípade, sme dosiahli priemernú spotrebu 6,5 l / 100 km. V porovnaní s benzínovým variantom je diesel o čosi potentnejší, ale tiež trocha drsnejší a o čosi hlučnejší. Bezo zvyšku však spĺňa, čo sa od dieselových vozidiel najnovšej generácie očakáva.

Tretím variantom, ktorý bola na prvej prezentácii k dispozícii bolo benzínové turbo s výkonom 191 kW/265 k a pohonom všetkých kolies. Je obdarené funkciou vektoringu krútiaceho momentu rozdeľovaného na jednotlivé kolesá a 8- stupňovou, klasickou automatickou prevodovkou. Je to vynikajúce auto, no jeho schopnosti sme v bežnej premávke nemohli hlbšie vyskúšať. Ale pochybovať o nich nemáme najmenší dôvod.

Insignia GS začal v deň našej prezentácie schádzať sériovo z výrobných liniek. Súčasne sme sa dozvedeli aj slovenské ceny. Základnou cenou je cena za benzínový variant 1,5 l (104 kW/140 k). V základnej, no naozaj bohatej výbave, stojí u nás odo dneška 20 490 €. To je cena naozaj agresívna, najmä v porovnaní s podobne vybavenými prémiovými vozidlami.

Insignia GS, teda 5- dverový variant, bude na našom trhu od mája a kombi od júna tohto roka. Bude zaujímavé sledovať jej úspešnosť. Môj odhad – úspech má na dosah !

Dalibor Klíma, Frankfurt n.M.

________________________________________________________________________

Dovolím si využiť priestor, ktorý poskytuje internet a ponúkam kompletnú tlačovú informáciu o novej Insignii GS. Tam sa dozviete naozaj všetko…

Nový Opel Insignia má extrémne dobrý tvar. Má športovú eleganciu veľkého kupé, vďaka kompletne novej architektúre je nekompromisne priestranný, poskytuje vysokú mieru pôžitku z jazdy a je vybavený príkladnými bezpečnostnými a komfortnými prvkami ako sa patrí na skutočnú vlajkovú loď. Insignia druhej generácie fascinuje nielen dizajnom karosérie a príjemnou atmosférou v kabíne ale aj širokým portfóliom inteligentných technológií, siahajúcich od inovatívnych reflektorov Opel IntelliLux LED® a zvlášť sofistikovaného systému pohonu všetkých kolies s funkciou torque vectoring po ultramoderné asistenčné systémy a head up displej. Okrem toho nová Insignia poskytuje typickú prvotriednu konektivitu Opel s integráciou smartfónu a novými funkciami telematického systému Opel OnStar – ako napríklad osobný asistent. Táto funkcia umožňuje posádke modelu Insignia rezervovať si hotelové izby[1] a vyhľadať voľné parkovacie miesto[2] prostredníctvom dispečingu OnStar. Celkovo Insignia novej generácie imponuje zvýšenou agilitou a väčším vnútorným priestorom spolu s vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty, čím sa stáva vážnym konkurentom aj pre modely značiek premium.

Po prvý raz u značky Opel je v modelovom rade Insignia novej generácie k dispozícii inteligentný systém pohonu všetkých kolies s funkciou torque vectoring – aktívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu na kolesá – 8-stupňová automatická prevodovka a kamerový systém so záberom 360°. Spolu s novou generáciou turbodúchadlom prepĺňaných motorov, až o 200 kilogramov menšou hmotnosťou (podľa verzie) nové modely Insignia Grand Sport a Sports Tourer poskytujú vodičovi bezprostrednejší a agilnejší zážitok z jazdy ako kedykoľvek predtým. S mnohými asistenčnými systémami najnovšej generácie sa nová Insignia stará nielen o bezpečnosť svojej posádky – je prvým modelom Opel vybaveným aktívnou hliníkovou kapotou motora, ktorá sa v prípade kolízie s chodcom v priebehu milisekúnd zdvihne aby sa zväčšil odstup od tvrdých častí motora, čo výrazne znižuje riziko zranenia chodca.

Novinka má preto ideálnu východiskovú pozíciu prekonať úspech modelového radu Insignia prvej generácie: “Auto roka 2009” sa predalo vyše 900 000-krát. Nový Opel Insignia Grand Sport a Sports Tourer svoje kvality verejne prezentujú po prvý raz pri výstavnej premiére na autosalóne v Ženeve.

Čisté emócie: Dizajn inšpirovaný štúdiou Monza Concept

Inšpiráciou dizajnu karosérie a interiéru modelov Insignia Grand Sport a Sports Tourer  bola vysoko oceňovaná štúdia Monza Concept, vďaka čomu nová vlajková loď Opel vyzerá rovnako impozantne a dynamicky ako štúdia.

Výsledok je veľmi presvedčivý. Insignia Grand Sport vyzerá taká ľahká ako je aj v skutočnosti. Nová generácia má až o 175 kilogramov menšiu hmotnosť ako doterajší model; nové kombi Sports Tourer je ľahšie až o 200 kilogramov. Úplne nová architektúra karosérie má o 92 milimetrov predĺžený rázvor na 2829 milimetrov, primerane skrátené previsy a o 11 milimetrov širší rozchod. O 29 milimetrov nižšia, splývajúca línia strechy limuzíny Grand Sport, prominentná maska chladiča s úzkymi reflektormi a vzhľad zadnej časti high-tech dodávajú dizajnu dramatickosť, elegantná silueta pripomína štvordverové kupé. Nová Insignia Grand Sport je taká úhľadná ako vyzerá – má príkladný koeficient aerodynamického odporu 0,26, ktorý ju radí najaerodynamickejším vozidlám v triede.

Už nová Insignia Grand Sport preberá mnohé črty atletickej štúdie Monza Concept, no kombi Insignia Sports Tourer ide ešte ďalej. Novinka vyzerá ešte atletickejšie a agilnejšie. Pôsobivý vzhľad podporuje oproti predchodcovi dlhší rázvor, skrátený  predný previs a zväčšený rozchod vpredu i vzadu. Typická “čepeľ” automobilov Opel sa začína na predných dverách a zdvíha sa smerom dozadu, čím vedie pohľad na zadnú časť karosérie Chrómovaná lišta bočných okien, bezprostredne inšpirovaná jednou z najikonickejších dizajnových čŕt štúdie  Monza Concept, prechádza do zadných skupinových svetiel z LED a dodáva nízkej karosérii (iba 1500 milimetrov) kombi Insignia Sports Tourer ešte atletickejší vzhľad. Strieborné pozdĺžne lišty strešného nosiča (štandardné pri všetkých verziách vybavenia) vizuálne predlžujú automobil a zvýrazňujú dizajn vysokej kvality.

Príjemne praktický: Interiér so zárukou wellnessu

Pozornosť venovaná najmenším detailom je dobre viditeľná aj v kabíne. Rovnako ako exteriér, aj kokpit jasne reflektuje filozofiu dizajnu Opel “sochárske umenie v spojení s nemeckou presnosťou”. Vodič sedí nižšie ako predtým a preto je lepšie integrovaný do automobilu, vďaka čomu má športovejší a bezprostrednejší zážitok z jazdy. Veľká pozornosť bola venovaná aj ovládacím prvkom a rozhraniu systému infotainmentu. Nový  head up displej posilňuje digitálny charakter prístrojového vybavenia a dotykový monitor systému infotainmentu IntelliLink bez rámu vyžaruje sofistikovanosť a technický šarm. Mnohé funkcie vozidla sa pre zjednodušenie používateľského rozhrania ovládajú prostredníctvom dotykového monitora. Oblasť stredovej konzoly obsahuje tri funkčné zóny fyzických prvkov (zhora dole: Infotainment / klimatizácia / asistenčné systémy) umožňujúcich rýchle a intuitívne ovládanie hlavných funkcií.

Aj cestujúci na zadných sedadlách profitujú z prepracovaných proporcií, vďaka ktorým majú vo všetkých smeroch väčší priestor. Už objem batožinového priestoru limuzíny Insignia Grand Sport od 490 do 1450 litrov je pôsobivý, no kombi Sports Tourer má maximálny objem až 1665 litrov – o 130 litrov viac ako predchádzajúca generácia. A vynikajúci výhľad poskytuje príplatkové panoramatické strešné okno formátu 1400 x 860 milimetrov, ktoré siaha dozadu až nad hlavy zadných pasažierov.

Sports Tourer má nové praktické detaily: Pre maximálne uľahčenie manipulácie s batožinou sú elektrické dvere batožinového priestoru ovládané senzorom bez fyzického dotyku vozidla. V kombinácii so systémom odomykania a štartovania bez kľúča “Keyless Open & Start” stačí malý pohyb nohou – naznačené kopnutie – pod zadným nárazníkom na otvorenie dverí batožinového priestoru (silueta vozidla premietaná na zem ukazuje správnu oblasť). Ďalšie kopnutie nohou pod nárazníkom aktivuje zatvorenie dverí. Inteligentný systém pri tom rozoznáva prekážky a v kritickej situácii zastaví pohyb dverí. Druhým detailom je uzáver palivovej nádrže. Konštruktéri Opel sa rozhodli vypustiť klasické skrutkovacie veko. Jednoducho stačí zasunúť pištoľ do hrdla a automatická klapka otvorí prívod do nádrže. Tankovanie je tak jednoduchšie, rýchlejšie a čistejšie.

Technológie pohonu zvyšujúce pôžitok z jazdy

Insignia Grand Sport jazdí rovnako dynamicky ako vyzerá. Už pri uvedení na trh je k dispozícii so širokým portfóliom turbodúchadlom prepĺňaných benzínových a naftových motorov s priamym vstrekovaním paliva a s novými prevodovkami. Tieto motory boli konštruované tak, aby dosahovali vynikajúcu spotrebu paliva v reálnej premávke. Testy uskutočnené podľa novej metodiky WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), ktorá je bližšia k podmienkam reálnej premávky ako aktuálna metodika NEDC, ukázali, že spotreba podľa očakávania najrozšírenejších motorov (benzínový 1.5 Turbo a naftový 1.6 CDTI) je nižšia o 3 až 10 % oproti ekvivalentným modelom predchádzajúcej generácie.

Ponuku benzínových motorov otvára novo konštruovaný benzínový štvorvalec 1.5 Turbo. Tento extrémne účinný motor je na výber v dvoch modifikáciách s výkonom 103 kW (140 k) a 121 kW (165 k). Spotreba paliva podľa NEDC Grand Sport: V meste 7,3 l/100 km, mimo mesta 4,7-4,8 l/100 km, kombinovaná 5,7 l/100 km; 129-130 g/km CO2. Spotreba paliva podľa NEDC Sports Tourer: v meste 7,5-7,7 l/100 km, mimo mesta 4,8-5,3 l/100 km, kombinovaná 5,8-6,2 l/100 km; 132-141 g/km CO2.

Ďalšou významnou novinkou je špičkový benzínový motor pre modelový rad Insignia novej generácie. Štvorvalec 2.0 Turbo dosahuje výkon 191 kW (260 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Spotreba paliva podľa NEDC Grand Sport: v meste 11,2 l/100 km, mimo mesta 7,1 l/100 km, kombinovaná 8,6 l/100 km; 197 g/km CO2. Spotreba paliva podľa NEDC Sport Tourer: v meste 11,5 l/100 km, mimo mesta 7,0 l/100 km, kombinovaná 8,7 l/100 km; 199 g/km CO2. Pre špičkový motor je vyhradená úplne nová  8-stupňová automatická prevodovka, ktorá radí zvlášť mäkko a inteligentný systém pohonu všetkých kolies s funkciou torque vectoring – čo je unikátny prvok v strednej triede. Tento systém pohonu všetkých kolies high-tech využíva dve elektronicky ovládané multilamelové spojky namiesto klasického diferenciálu zadnej nápravy, vďaka čomu aktívne prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu na kolesá v zlomku sekundy podľa momentálnej jazdnej situácie.

Ponuku pohonného ústrojenstva pre Grand Sport dopĺňa zvlášť účinná nová 6-stupňová manuálna prevodovka pre vylepšený štvorvalcový turbodiesel 1.6 CDTI s výkonom 81 kW (110 k) a 100 kW (136 k). Spotreba paliva podľa NEDC Grand Sport: V meste 4,6-5,1 l/100 km, mimo mesta 3,6-3,9 l/100 km, kombinovaná 4,0-4,3 l/100 km; 105-114 g/km CO2.

Okrem toho Opel ponúka optimalizovaný turbodiesel 2.0 CDTI s výkonom 125 kW (170 k) (spotreba paliva podľa NEDC Grand Sport: V meste 6,7 l/100 km, mimo mesta 4,3 l/100 km, kombinovaná 5,2 l/100 km; 136 g/km CO2). Spotreba paliva podľa NEDC Grand Sport: v meste 6,9 l/100 km, mimo mesta 4,3 l/100 km, kombinovaná 5,3 l/100 km; 139 g/km CO2.

Bezpečnosť na prvom mieste: Najmodernejšie asistenčné systémy

Nová Insignia neimponuje iba najmodernejšou technológiou pohonu ale aj ultramodernými asistenčnými systémami a komfortnými prvkami. Nijaký iný model v segmente neposkytuje takú širokú škálu asistenčných technológií ako nová generácia vlajkovej lode Opel.

Svetlým príkladom v pravom zmysle slova sú inovatívne a viackrát ocenené adaptívne reflektory Opel IntelliLux LED®. Majú 32 segmentov z LED – dvakrát toľko ako v modelovom rade Astra – ktoré sú všetky integrované v užších hlavných reflektoroch. Zväčšený počet prvkov LED umožňuje ešte presnejšiu adaptáciu rozloženia svetla podľa prevažujúcich podmienok v premávke a aj prepínanie medzi jednotlivými režimami je oveľa plynulejšie. Výsledkom je zlepšenie tak kvality rozdelenia svetla ako aj intenzity svetla. Na zlepšenie viditeľnosti pri jazde v zákrutách s diaľkovými svetlami konštruktéri pridali do nových reflektorov IntelliLux LED® modelu Insignia novú funkciu aktívnych zákrutových svetiel. Okrem toho každý reflektor obsahuje aj bodové diaľkové svetlo, umiestnené v module tlmených svetiel, ktoré zvyšuje dosah diaľkových svetiel až na 400 metrov.

K ďalším významným asistenčným systémom patria:

  • Head up displej: Informácia o rýchlosti vozidla, rozoznané dopravné značky, nastavená rýchlosť tempomatu alebo obmedzovača rýchlosti a smerové šípky navigácie sa premietajú na predné okno v bezprostrednom zornom poli vodiča, ktorý nemusí odpútať pohľad od cesty pred sebou.
  • Kamerový systém so záberom 360° tvoria štyri kamery umiestnené vpredu, vzadu a na každej strane vozidla. Spracované obrazy sústavy kamier umožňujú vytvoriť pohľad na vozidlo v okruhu 360 stupňov z vtáčej perspektívy, ktorý výrazne uľahčuje parkovacie manévre.
  • Adaptive Cruise Control (ACC) pomocou radaru meria odstup od vozidla idúceho vpredu a podľa neho prispôsobuje rýchlosť vozidla v rámci nastavenej hodnoty. Adaptívny tempomat ACC iniciuje automatické núdzové brzdenie ak sa odstup náhle nebezpečne skráti.
  • Lane Keep Assist s automatickou korekciou riadením. Asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu automaticky riadením koriguje smer jazdy, čím predchádza nehodám spôsobeným neúmyselným vybočením z jazdného pruhu.
  • Rear Cross Traffic Alert. Asistenčný systém pre vyparkovanie využíva radarové senzory v zadnom nárazníku s dosahom 20 metrov na monitorovanie iných vozidiel a objektov približujúcich sa v uhle 90 stupňov keď vozidlo cúva z parkovacieho miesta na cestu.

Prvá trieda: Komfort a infotainment na špičkovej úrovni

Insignia novej generácie vytvára nové štandardy aj v oblasti komfortu. Najlepším príkladom sú ergonomické predné sedadlá premium s certifikátom AGR (“Aktion Gesunder Rücken” – Kampaň za zdravý chrbát). Poskytujú jedinečnú kombináciu všestranného elektrického nastavovania polohy, vrátane bočných častí sedáka a operadla, ako aj masážnej funkcie, ventilácie a pamäte nastavenia. Aj pasažieri vzadu sa môžu tešiť na väčšie pohodlie, pretože dve vonkajšie miesta môžu byť vybavené vyhrievaním. A nakoniec vyhrievané predné okno po štarte za chladných zimných dní rýchlo zabezpečí optimálny výhľad vodiča, kým mu vyhrievaný volant príjemne zohrieva ruky.

Zábavu a konektivitu na najvyššej úrovni – čo sú typické atribúty Opel – poskytujú systémy infotainmentu IntelliLink, kompatibilné s Apple CarPlay a Android Auto. A kým je smartfón vodiča optimálne integrovaný do systému infotainmentu, môže sa pohodlne nabíjať bez kábla. Súčasťou sériového vybavenia je aj revolučný telematický systém Opel OnStar s mnohými bezpečnostnými a asistenčnými funkciami siahajúcimi od automatického volania záchranného dispečingu pri nehode až po lokalizáciu ukradnutého vozidla. Spolu s novým modelovým radom Insignia bude zavedená nová funkcia osobného asistenta, ktorá umožňuje posádke rezervovať si hotel alebo vyhľadať voľné parkovacie miesto prostredníctvom dispečingu OnStar. Súčasťou systému OnStar je aj hotspot 4G LTE Wi-Fi, umožňujúci súčasné pripojenie mobilných koncových zariadení všetkých členovo posádky na internet.

[1] Cez booking.com. Potrebná je e-mailová adresa a kreditná karta.

[2] Cez Parkopedia.

 

nový Opel Insignia ST
Komentáre (0)
Pridať komentár