Polovica z predaja nových áut v Nórsku tvoria teraz hybridy alebo elektricky poháňané automobily.
Zdá sa, že škandinávske krajiny môžu byť najpriateľskejšie pre elektromobily vo svete vďaka kombinácii daňových a iných legislatívnych stimulov, dobre vyvinutej dobíjacej infraštruktúre a priaznivému postoju občanov k znižovaniu emisií uhlíka.
Vďaka tejto jedinečnej sérii okolností tvoria predaje automobilov na elektrický pohon v Nórsku bežne väčšie percento z predaja nových áut, než v iných krajinách. Tohtoročné údaje ukazujú, že podiel ekologických vozidiel ďalej narastá takým tempom, aké sme zatiaľ nepozorovali nikde inde.
Polovica všetkých nových automobilov registrovaných v Nórsku v januári 2017 boli elektrické autá alebo hybridy. Z informácií Norway’s Road Traffic Information Council vyplýva, že autá na elektrický pohon tvorili 17,6 percenta registrácií nových áut v januári. Hybridy predstavovali 33,8 percenta z celkových registrácií, čím sa celkový súčet oboch kategórií dostal až na 51,4 percenta.
Elektrifikované hybridné vozidlá, plug-in hybridy a batériovým elektrickým agregátom poháňané vozidlá predstavovali polovicu nových nórskych registrácií automobilov aj raz predtým – v marci 2016. Vtedy tiež boli v jednotlivých mesiacoch väčšmi kupované autá na elektrický pohon, najmä Nissan Leaf a Tesla Model S boli na vrchole predaja automobilov v Nórsku.
K dosiahnutiu takejto impozantnej štatistiky predaja nových áut napomáhajú skutočnosti, že autá na elektrický pohon sú oslobodené od mnohých daní a poplatkov, ktoré musia platiť majitelia vozidiel so zážihovými či vznetovými motormi.
Elektrické autá majú tiež ďalšie výhody, ako je napríklad voľné nabíjanie, parkovanie zadarmo a prístup do vyhradených autobusových pruhov v mestských konglomeráciách.
Okrem toho v prospech elektrických áut, ktoré boli kúpené počas ostatných rokov, svedčí aj skutočnosť, že majú dojazd okolo 160 km, čo je pre majiteľov v Nórsku dostačujúce viac než inde.To preto, že populácia je pomerne husto koncentrovaná okolo hlavného mesta Osla a väčšina ľudí žije do 100 km od hlavného mesta. Krátke dojazdové vzdialenosti spolu s dodatočným oslobodením od spoplatňovania infraštruktúry v Oslo, zvyšuje výrazne záujem o ekologické autá.
Ale predstavitelia vlády a aj mimovládne organizácie by radi videli ešte väčší nárast predaja elektrických automobilov. Vláda už niekoľko rokov sústredene pracuje na pláne zákona, podľa ktorého skončia predaje nových vozidiel s benzínovými alebo naftovými motormi do roku 2025. Ide o ambiciózny cieľ, dokonca aj pre Nórsko.
Vzhľadom na prekvapujúcu rýchlosť akceptácie elektrických vozidiel by sa ale mohlo zdať, že dnes môže mať Nórsko väčšiu šancu na dosiahnutie tohto prelomového cieľa než ktorákoľvek iná krajina.
(šr)