Nissan X-Trail, populárne SUV, mal doteraz najsilnejší dieselový motor s objemom 1,6 litra. V ponuke sa však objavuje nový dvojliter.
Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga
Dvojliter spolupracoval v našom vozidle s CVT prevodovkou Xtronic (s plynule meniteľným prevodovým pomerom) a pohonom všetkých kolies All-Mode 4×4-i. Pretože X-Trail dobre poznáme z dlhodobého testu, zamerali sme sa predovšetkým na spoluprácu týchto komponentov.
Nový motor má voči pôvodnému vyšší výkon o 35 kW. Vďaka nemu a aj vďaka krútiacemu momentu 380 Nm už s nie malým SUV „hýbe“ veľmi slušne (akceleráciu 0 – 100 km/h zvládne za 10 sekúnd). Hlasnú pochvalu si zaslúži jeho spolupráca s prevodovkou typu CVT a aj samotná prevodovka. Jej celkový prevodový pomer je porovnateľný so súčasnými 8-stupňovými automatmi. Treba si dať naozaj pozor, aby nezainteresovaný vodič zistil, že nejde o bežný automat. Len výnimočne sa prejaví trocha nelogický zvuk vyšších otáčok, taký typický pre menej vyspelé prevodovky CVT. Voliaca páka prevodovky umožňuje tiež manuálne radenie preddefinovaných prevodových stupňov. Aj v tomto režime však pri dosiahnutí hraničných otáčok preradí samočinne. Hoci ide o prvú ponuku X-Trailu s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, celý systém pôsobí vyzretým a spoľahlivým dojmom. Vodič si môže zvoliť buď pohon prednej nápravy (2WD), automatické pripojovanie zadnej nápravy (AUTO), alebo režim permanentného pohonu všetkých kolies (LOCK). Výsledkom je zdravý pocit dôvery vo vozidlo aj za nepriaznivých podmienok. Nissan X-Trail nás presvedčil komfortom, stabilitou a suverenitou aj na vymletých poľných cestách. Napokon práve sem SUV patrí.
Ak k tomu všetkému prirátame priestrannú kabínu s vysoko variabilným usporiadaním sedadiel (až 7), mnohými bezpečnostnými asistentmi, typickým systémom Nissan Safety Shield a aktívnym ovládaním podvozka v zákrutách a na hrboľatých cestách, ľahko dospejeme k záveru, že toto SUV patrí k tomu najlepšiemu vo svojej cenovej kategórii i trhovom segmente.
Nissan X-Trail 2,0 l dCI All-Mode 4x4i Tekna
Cena a záruka:
základ / test: 29 950 / 36 510 €
3 roky / 100 000 km
Motor: preplňovaný, vznetový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 380 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 158 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 10 s, vmax = 196 km/h spotreba výrobca / test 6,0 / 7,9 l/100 km
Batožinový priestor: 550 – 1982 dm3
Stručne:
Čo treba uznať: Dôveryhodné moderné SUV.
Čo nám chýbalo: Lepšia poloha zadnej kamery (kvôli špine).
Čo nás prekvapilo: Prevodovka X-Tronic CVT (príjemne).