Smart Fortwo ed a Forfour ed sú jedny z mála elektromobilov, ktoré skutočne majú zmysel.
Elektrický pohon v smarte už dokázal svoju opodstatnenosť. To však bolo ešte v tele predošlej generácie, aj to iba v dvojdverovej verzii fortwo. Teraz sa elektrický pohon dostáva do aktuálnej – tretej – generácie smartu. Navyše, prvýkrát aj do štvormiestnej verzie forfour. To znamená, že výhody elektrického pohonu môžu odteraz využívať trebárs aj mamičky, ktoré potrebujú rozviezť svoje deti do škôl alebo na krúžky. A môžete ho, samozrejme, využívať aj v otvorenej verzii cabrio.
Viac energie
Čo sa týka samotného elektrického pohonu, tam sa veľa toho nezmenilo. Ani nebolo treba. Konštruktéri sa sústredili na evolúciu. Pohon zabezpečuje znova trojfázový synchrónny elektromotor, ktorý je však o 20 kg ľahší ako doteraz. Zároveň vyvinie o 5 kW, resp. 30 Nm viac, teda 60 kW (81 k), resp. 160 Nm. Ďalšou zmenou je, že plný výkon má vodič k dispozícii kedykoľvek. Nemusí pretláčať plynový pedál cez tzv. kick-down. To, že ide o „zelené“ auto, prezrádzajú iba prvé centimetre, nanajvýš metre po rozbehu. Hneď potom zaberie elektromotor naplno a smartík trieli za plynom ako raketa. Prakticky naprieč celým rýchlostným pásmom – až do 130 km/h. Navyše, za jazdy je úplne jedno, z akej rýchlosti dupnete na plyn, elektrický smartík vás doslova zatlačí do sedadla. Bez najmenšieho problému predbehnete kohokoľvek a vďaka rozmerom sa pred neho aj vsuniete. A v meste oceníte aj extrémne malý priemer otáčania – 6,95 metra pre Fortwo a 8,65 m pre Forfour. Ďalšou novinkou je automatické riadenie rekuperácie pri uvoľnení plynu v piatich stupňoch na základe radaru. To znamená, že ak sa približujete k autu pred vami, váš smart zintenzívni rekuperáciu, čím zároveň ušetríte brzdy. Akumulátor je vylepšený, má kapacitu 17,6 kWh a z bežnej domácej siete s 220 V ho nabijete na 80 % za 6 hodín, z domáceho wallboxu za 3,5 hodiny. Mimochodom, napriek vyššiemu výkonu motora sa v prípade fortwo dojazd na jedno nabitie v cykle NEDC zvýšil zo 142 na 160 km. Forfour prejde na jedno nabitie 155 km. Novinkou je aplikácia smart control, pomocou ktorej môžete na diaľku skontrolovať stav svojho elektromobilu (kapacitu akumulátora, dojazd pri aktuálnej kapacite, zostávajúci čas po stopercentné nabitie, ale trebárs aj čas k nasledujúcej servisnej prehliadke, tlak vzduchu v pneumatikách…) a ovládať niektoré funkcie (zapnúť alebo načasovať klimatizáciu…).
Viac bezpečnosti
Dôležitá informácia pre majiteľov je, že v porovnaní s predošlou generáciou sa znova zvýšila bezpečnosť. Pasívna aj aktívna. Oceľová klietka karosérie Tridion je pevnejšia, v prednej časti pribudol crash-box, ktorý je zodpovedný za tzv. nárazovú kompatibilitu aj s väčšími autami. To znamená, že smart je teraz bezpečnejší aj pri čelnej kolízii s takými obrami ciest, ako je napríklad Mercedes-Benz GLS. Samotný akumulátor je pod podlahou v špeciálnom ochrannom obale, ktorý je odolný voči prerazeniu. Pri silnom bočnom náraze sa celý modul posunie do boku o 50 – 60 mm, aby nedošlo k prerazeniu blokov akumulátora. V oblasti aktívnej bezpečnosti je novinkou systém side wind assist, ktorý cieleným pribrzďovaním príslušných kolies eliminuje vybočenie vozidla z jazdného pruhu pri silnom náraze vetra – napríklad pri výjazde z tunela alebo spoza domu.
Text: Peter Varga, foto: autor