Honda HR-V. Najpredávanejšou verziou na Slovensku je kombinácia benzínového motora a CVT prevodovky.
Text: Peter Varga, foto: autor
S dieselovým motorom a manuálnou prevodovkou som si ju počas dlhodobého testu obľúbil. Na Slovensku je však najpredávanejšou verziou model s benzínovým motorom 1,5 i-VTEC a CVT prevodovkou. Táto kombinácia azda najlepšie odzrkadľuje charakter modelu – najlepšie vyhovuje mestu, najmä ľuďom, ktorí sa necítia komfortne s manuálnymi prevodovkami. V nižších otáčkach je motor akýsi letargický. Akoby mal ku svojim piestom prikované oceľové gule. S rastom otáčok však odhadzujú svoje závažia a v okolí 3 500 – 4 000 ot.min-1 motor krásne ožíva a potom jeho výkon rastie až po najvyššie otáčky. Je to jednoducho atmosféricky plnený motor. Na druhej strane, absencia turbodúchadla sa podpísala pod jednoduchšiu konštrukciu a možno aj vyššiu spoľahlivosť. Chybičkou krásy ostáva trochu vyššia hlučnosť.
Voči CVT prevodovkám mám akúsi averziu, ale Honde sa podarilo je riadne naštrbiť. Áno, naďalej je tam ten povestný vysávačový efekt, keď sa motor prakticky ustáli na nejakých otáčkach a auto zrýchľuje. Keďže však pri bežnej práci s plynom nie sú tieto otáčky vysoké, tak ten vysávačový efekt vnímate len okrajovo. Väčším problémom než vysávačový efekt je, že pri pokojnej jazde prevodovka dusí motor vo veľmi nízkych otáčkach. V 50-ke, ale trebárs aj v 60-ke ho dusí v 1 000 ot.min-1. Kedykoľvek môžete páčkami pod volantom zasiahnuť do stratégie radenia a zvoliť si niektorý zo siedmych prednastavených prevodových stupňov. Po krátkom čase sa však prevodovka vráti do klasického CVT módu. Prevodovka má, samozrejme, aj športový režim, v ktorom točí motor do vyšších otáčok. Ak v tomto režime začnete radiť manuálne, elektronika nebude zasahovať do vášho rozhodovania. Ponechá si akurát bezpečnostnú funkciu, aby ste nepoškodili hnací reťazec. V súvislosti s manuálnym radením musím vyzdvihnúť rýchle a razantné reakcie prevodovky. Zmeny jednotlivých prednastavených stupňov sú také rýchle a razantné, aké nemá väčšina automatických alebo dvojspojkových prevodoviek. Vážne, skoro som si z toho cvrkol.
Stručne
Čo treba uznať
Vo vyšších otáčkach je motor dravý.
Čo nám chýbalo
Trochu viac sily v nízkych otáčkach.
Čo nás prekvapilo
Rýchlosť a razancia radenia v manuálnom režime.
Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT Executive
Cena (základ/test) 18 290/24 809 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 6 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 155 Nm pri 4 600 ot.min-1. Emisie CO2 134 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax=192 km/h, spotreba výrobca/test 5,7/6,6 l/100 km.
Batožinový priestor: 470 l