Toyota Motor Corporation oznámila, že k 31. januáru zaznamenala kumulatívny globálny predaj hybridných vozidiel (HV) na úrovni 10,05 milióna kusov, čím prekročila hranicu 10 miliónov1.
Nejde len o dosiahnutie číselného medzníka. Tento výsledok navyše dokazuje neutíchajúcu silu technológie, ktorá sa v súčasnosti stáva štandardným riešením pre znižovanie emisií skleníkových plynov a iných znečisťujúcich látok.
Už dlho je prioritou spoločnosti Toyota pomáhať znižovať vplyv automobilov na životné prostredie. Vychádza z postoja, že ekologické vozidlá môžu mať podstatný pozitívny efekt len v prípade, ak sa budú používať v širokom rozsahu. Preto Toyota podporuje celosvetové zavádzanie hybridných vozidiel na masový trh. Automobilka uviedla v auguste 1997 hybridný elektromobil Coaster a v decembri toho istého roka aj model Prius – prvé hromadne vyrábané hybridné osobné vozidlo na svete. Odvtedy sa hybridné vozidlá značky Toyota tešia obrovskej podpore spotrebiteľov z celého sveta. Tento posledný 10-miliónový medzník sa podarilo dosiahnuť len deväť mesiacov potom, ako sa celkový objem predaja vyšplhal koncom apríla 2016 na hranicu 9 miliónov vozidiel.
V čase, keď problém znižovania emisií skleníkových plynov naberal stále globálnejšie rozmery, predstavovala prvá generácia modelu Prius odpoveď automobilky Toyota na problémy 21. storočia súvisiace s dostupnosťou zdrojov a životným prostredím. Tím pracujúci na vývoji modelu Prius bol presvedčený o tom, že bez ohľadu na výsledky ich snaženia je vývoj hybridného vozidla pre budúcnosť zásadne dôležitý a že musia urobiť to, čo je potrebné, a nie to, čo sa dá urobiť jednoducho. V duchu tejto myšlienky predstavil tím svetovej verejnosti prvé hromadne vyrábané hybridné osobné vozidlo na svete. Zákazníci si Prius tak veľmi obľúbili, že sa stal zosobnením „ekologického vozidla“. Zo systému hybridného pohonu THS (Toyota Hybrid System), ktorým bol vybavený Prius prvej generácie, sa v roku 2003 vyvinul systém THS II a následne sa použil v širokom spektre vozidiel značky Toyota. Pri vývoji modelu Prius štvrtej generácie, ktoré sa stalo prvým vozidlom postaveným na modulárnej podvozkovej platforme TNGA, myslela automobilka na šetrnosť vozidla k životnému prostrediu, no nezabudla ani na vynikajúce jazdné vlastnosti pre zákazníkov, ktorí pri kúpe vozidla požadujú aj potešenie z jazdy.
Ubehlo už 20 rokov odvtedy, čo Toyota uviedla na trh svoje prvé hybridné vozidlo, pričom okolnosti týkajúce sa ekologických vozidiel sa medzičasom dosť zmenili. Rastúca popularita modelu Prius viedla k novému trendu, keď si zákazníci vyberajú vozidlá na základe ich ekologických vlastností. Stúpol počet spoločností, ktoré vyvíjajú a uvádzajú na trh hybridné vozidlá, čo znamenalo vznik nového segmentu „hybridných vozidiel“. A keďže zákazníci z celého sveta sa dnes rozhodujú pre kúpu hybridných a ďalších vozidiel s nízkou spotrebou paliva, celý automobilový priemysel tak mohol prispieť k riešeniu globálnych ekologických problémov. Toyota, ktorá teraz prekročila hranicu 10 miliónov predaných vozidiel, bude aj naďalej pokračovať vo svojom úsilí vyrábať stále lepšie vozidlá pre svojich zákazníkov.
„Keď sme na trh uvádzali Prius, nikto ani len netušil, čo je to hybrid. Tých, ktorí na ňom jazdili, nazývali technologickí maniaci a aj hocijako inak. Vďaka týmto prvým priekopníkom, ktorí dali Priusu šancu, sú dnes hybridy stále populárnejšie a vezú sa na vlne úspechu, ktorá ich vyniesla z neznáma až medzi štandard,“ povedal Takeši Učijamada, predseda predstavenstva spoločnosti Toyota, ktorý je známy ako otec Priusu. „Sme vďační každému jednému z našich zákazníkov, ktorí nám pomohli dosiahnuť tento dôležitý medzník 10 miliónov predaných hybridných vozidiel. Sme odhodlaní pokračovať v našej vzájomnej spolupráci a popasovať sa s globálnymi environmentálnymi problémami.“
Toyota odhaduje, že k 31. januáru sa vďaka používaniu hybridných vozidiel Toyota2 namiesto klasických benzínových vozidiel podobnej veľkosti s porovnateľným jazdným výkonom vyprodukovalo o približne 77 miliónov ton3 emisií CO2 menej a ušetrilo sa zhruba 29 miliónov kilolitrov benzínu.
Toyota ohlásila v októbri 2015 ekologický program Toyota Environmental Challenge 2050, kde stanovila výzvy, ktoré prijme, aby pomohla čo najviac znížiť negatívny vplyv automobilov na globálne životné prostredie a prispela k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti. Toyota dala hybridným technológiám postavenie kľúčových ekologických technológií pre 21. storočie. Hybrid zahŕňa všetky potrebné čiastkové technológie na vývoj ekologicky šetrných vozidiel, od elektrických vozidiel na akumulátorový pohon až po vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami, ktoré umožňujú využívať rôzne kombinácie palív. Toyota je preto odhodlaná ďalej rozširovať ponuku svojich ekologických vozidiel.
1 Vrátane hybridných vozidiel typu „plug-in“, podľa údajov spoločnosti Toyota.
2 Celopodnikový globálny program automobilky Toyota zameraný na štrukturálnu transformáciu automobilového dizajnu. Cieľom platformy TNGA je výrazne zvýšiť základné výkonové parametre a predajnosť vozidiel značky Toyota, a to prepracovaním a prehodnotením celkovej optimalizácie vývoja nových komponentov pohonných sústav a platforiem pre vozidlá.
3 Okrem modelov Coaster Hybrid EV a Quick Delivery 200.
Toyota, dk