Renault Megane Grandtour vs Toyota Auris Touring Sports: Mladý junák vyzýva ostrieľaného borca s dobrým renomé.
Text: Peter Varga, foto: autor
Naoko sa zdá, že tento súboj má jasného víťaza. Auris predsa nedokáže ani polovicu toho, čo Megane. Ten sa vďaka systému Multisense dokáže prispôsobiť vašim preferenciám alebo náladám. Nielenže ponúka 5 rôznych režimov (Sport, Comfort, Eco, Neutral a Perso), ale v každom z nich si môžete prispôsobiť vybrané parametre auta svojmu vkusu a v režime Perso si viete prispôsobiť všetky parametre – reakcie riadenia, hnacieho ústrojenstva, reproduktorom generovaný zvuk motora, činnosť klimatizácie, grafiku prístrojového štítu, farbu a intenzitu ambientného osvetlenia interiéru. Aj v oblasti výbavy je Renault ďalej. K dispozícii máte trebárs masážne sedadlo pre vodiča (a nie je to len pulzovanie bedrovej opierky, ale plnohodnotná masáž s troma režimami, piatimi intenzitami a piatimi rýchlosťami), o čom sa Aurisu ani len nesníva. Auris nemôže mať trebárs ani vyhrievaný volant. Megane je jednoducho mladší a je na ňom vidieť, kam sa posunul automobilový svet za tie 4 roky, odkedy je Auris na trhu (hoci aktuálne máme už faceliftovanú verziu Aurisu). To však ani zďaleka neznamená, že Auris nemá čo položiť na stôl. Naopak, jeho najväčším tromfom je vyzretosť a s tým spojené skúsenosti, ale tiež vzťah k rodine.
Ohromení modernou
Keď si človek sadne za volant modelu Megane, cíti sa doslova ohúrený. Je parádne obostavaný, prístrojová doska ho doslova obopína, pritom sa však necíti stiesnene. Digitálny prístrojový štít s možnosťou voľby štyroch tém zobrazenia, ale najmä veľký 8,7-palcový dotykový displej hovoria jasnou rečou – som mladý, idem s dobou. K tomu si pripočítajte hodnotne pôsobiace materiály, najmä ambientné osvetlenie (pásiky vo dverách a na stredovom tuneli), volant nastaviteľný v širokom rozsahu a pohodlné sedadlá. Ani sa vám nebude chcieť vystúpiť. Kapsy vo dverách sú dostatočne veľké a schránka pred spolujazdcom doslova megaobrovská. Najradšej som však mal poličku pred radiacou pákou.
Predbehol dobu
Toyota je naproti tomu z celkom iného cesta. Jej tvorcovia sa síce taktiež snažili vytvoriť modernú prístrojovú dosku (asi sa im to aj podarilo, pretože horizontálne linky, aké má Auris, dnes začína používať mnoho automobiliek), no nie som si istý, či ich verejnosť pochopila. Prístrojová doska Aurisu na prvý pohľad vôbec nevyzerá vábne, no čím ďalej sa naň budete pozerať, tým sa vám bude viac a viac pozdávať. Ani tu nechýba dotykový displej, má však pomalšie reakcie a menej pompéznu, jednoduchšiu grafiku. Na druhej strane, všetky funkcie klimatizácie môžete ovládať klasickými tlačidlami, resp. ovládačmi. V Renaulte musíte niektoré funkcie (napríklad aj otáčky ventilátora) ovládať cez dotykový displej, čo považujem za nešťastie. Celkovo sú odkladacie priestory v Toyote riešené skromnejšie. Volant je väčší, má menší rozsah nastavenia a horšie sa drží než v Megane. Svoje miesto za volantom si však nájdete a sedadlá sú na dlhšiu cestu možno o chĺpok príjemnejšie.
Hybaj dozadu!
Veľký rozdiel je aj v sedení vzadu. Sedadlá v Megane nesú náznaky anatomického tvarovania, no v skutočnosti to necítiť. Je zaujímavé, že hoci je Megane dlhší v rázvore osí náprav a dokonca má aj väčší priestor na stehná, resp. kolená (vzdialenosť meraná od operadla zadného sedadla po chrbát predného sedadla pri mojom nastavení je 75 cm a pri Aurise 71 cm), v skutočnosti je pocitovo menej miesta v Renaulte. Je to spôsobené tým, že sedíte o trošilinku hlbšie a chodidlá si neviete zasunúť pod predné sedadlá. A napriek tomu, že sedíte nižšie ako v Aurise, horný rám dverí máte bližšie k hlave. Rovnako aj prahy dverí sú v Megane mohutnejšie. Spočítané a podčiarknuté: do Megane sa dozadu ťažšie nastupuje. V Megane máte viac skrčené kolená a to nie je na dlhé cesty dobré. Ak sme pri priestore na nohy, Auris vyhráva aj v tom, že má minimálny tunel medzi sedadlami. Samotné zadné sedadlá Aurisu sú doslova mäkké, veľmi príjemne sa na nich sedí. Lakťová opierka však padá na sedák. Škoda, že Auris nemá vzadu stredové ani krajné výduchy. Na jeho palube sa pasažieri vzadu musia uspokojiť s výduchmi na podlahe. V Renaulte majú okrem nich aj výduchy zo stredového tunela. V oboch autách sú samozrejmosťou kotevné oká ISOFIX, v Renaulte sú však lepšie prístupné.
Čísla a prax
Obe autá majú papierovo veľmi podobný objem batožinového priestoru – 530, resp. 521 dm3. V skutočnosti sú však odlišné do špiku kostí. Zjednodušene by som povedal, že Megane ide na efekt, Auris zasa po číslach. Renault má dvojité dno a v základnom usporiadaní je dno zarovno s nakladacou hranou. To uľahčuje manipuláciu s ťažkými predmetmi. Ale výška po plató je vtedy iba 45 cm a aj vtedy, keď je podlaha v zníženej polohe, má iba 52 cm. Dĺžka batožinového priestoru je 93 cm a po sklopení operadiel preveziete v Megane 178 cm dlhé predmety (pri mojom nastavení predných sedadiel). Šírka kufra medzi podbehmi je 111 cm, v najširšom mieste (za podbehmi) potom 137 cm. Zaujímavosťou je platňa na podlahe, ktorú môžete vztýčiť a rozdeliť ňou kufor na dve časti. Nechýbajú háčiky po boku ani na úrovni podlahy. Operadlá môžete sklopiť zozadu. Keď nepotrebujete plató, môžete ho uložiť do priestoru pod dnom kufra, zadná časť dna (to je dvojdielne) však musí byť v hornej pozícii.
Kufor Aurisu je očividne väčší. Na dĺžku má 108 cm a za mnou preveziem až 188 cm dlhé predmety. Medzi podbehmi má 98 cm a v najširšom mieste 143 cm. Výška po plató je až 59 cm. Ale dno batožinového priestoru je pár centimetrov pod nakladacou hranou a po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne niekoľkocentimetrový schod. Priestory po boku (za podbehmi) sú však väčšie a lepšie využiteľné v Toyote. Samozrejmosťou sú aj tu háčiky a kotevné oká nad úrovňou dna kufra. Pod dnom kufra má Auris priestor na plnohodnotné rezervné koleso, v našom prípade tam však bol opravný kit a doplnkové úložné priestory na povinnú výbavu atď. Aj Megane má pod dnom priestor na rezervu, no vo výbave Bose ho okupuje subwoofer a zosilňovač. Zaujímavé, že obe autá majú prakticky rovnakú výšku nakladacieho otvoru – 78 cm. Veľkým plusom Aurisu sú koľajničky v C-stĺpikoch, vďaka ktorým pri manipulácii s vecami v kufri nemusíte roletku zvinovať a môžete na nej nechať kabáty a pod. Plusom Aurisu sú tiež poličky na bokoch výplní batožinového priestoru pod plató. Veľmi šikovná vec na odloženie drobností alebo menej používaných vecí. Obe autá ponúkajú aj sieťku na oddelenie batožinového priestoru od kabíny. Aj v tomto je však na tom lepšie Toyota, pretože jej systém je jednoduchší.
Rodina alebo šofér?
Obe značky ponúkajú slušný výber motorov. Toyota má šesť motorizácií – tri benzíny, dva diesle a dokonca jeden hybrid, ktorými pokrýva výkonové pole 66 – 100 kW (90 – 136 k), Renault dokonca osem – 4 benzíny a 4 diesle, ktoré pokrývajú 66 – 151 kW (90 – 205 k). Nám sa, žiaľ, nepodarilo zohnať autá s podobnou motorizáciou. Megane prišiel na test s 1,6-litrovým dieselovým motorom Energy dCi 130, Toyota s benzínovým štvorvalcom 1,2 Turbo. Nebudem ich preto porovnávať. Musím však vyzdvihnúť vynikajúce – v dnešných časoch absolútne nebývalé – reakcie malého motora 1,2 Turbo. Vďaka nim som vedel dávať krásne štipľavé medziplyny. Škoda len, že plynový a brzdový pedál sú tak ďaleko od seba. Oba modely majú manuálne prevodovky a ani tá v Megane nie je zlá, no v Toyote je predsa o kúsok lepšia. Chod páky je lepšie definovaný, prechod cez jednotlivé stupne je jemnejší a doraz hladší. Podvozok Toyoty je citeľne mäkší a pohodlnejší. Tichšie, jemnejšie a mäkšie tlmí nerovnosti, resp. prenosy rázov do karosérie. Bežné nerovnosti sa vlastne do karosérie ani nedostanú. Cez tlmiče a silentbloky sa do nej neprebojujú. Ani pri Renaulte však nemôžem povedať, žeby jeho podvozok bol tvrdý a bežné nerovnosti aj on odfiltruje mäkko, no ostrejšie nerovnosti s ostrejšími hranami alebo väčšie nerovnosti sa aj ostrejšie prejavia. V tejto súvislosti sa mi aj karoséria Aurisu zdala pevnejšia – aspoň podľa zvukov v interiéri. Toyota na bežných nerovnostiach totiž ani len necekla a ani na väčších nevydávala trápiace sa pazvuky. Zato v Renaulte oveľa častejšie pukali plasty. Avšak to, že Megane má mäkkú karosériu, by som si však nedovolil povedať a ani to netvrdím. Renault je na druhej strane vďaka pevnejšiemu podvozku a očividne aj pevnejším silentblokom rýchlejší v zákrutách a šoférsky zábavnejší. Má aj výrazne lepšie brzdy, ktoré reagujú okamžite.
Kto z koho?
Ak čakáte, že vám teraz jednoznačne poviem, ktoré z dvojice kúpiť a ktoré nie, potom budete sklamaní. Sám by som si totiž nevedel vybrať. Obe autá majú svoje čaro a ani s jedným z nich neprehlúpite. Megane pôsobí na oko omnoho hodnotnejšie (materiálovo, výbavou, ambientným osvetlením interiéru, displejom…) ako Toyota, no pocitovo je to presne naopak. Ak by som mal personifikovať, povedal by som, že Megane je ako mladé ucho, ktoré chce zapôsobiť hneď na prvom rande, Toyota zasa skúsený harcovník, ktorý si je vedomý svojich kvalít a nedáva ich tak okato najavo.
Základné technické parametre | Renault Megane Grandtour Energy dCi 130 Bose | Toyota Auris Touring Sports 1,2 Turbo 85 kW 6MT výbava |
Cena základ/test [€] | 13 990/25 140 | 14 290/…. |
Záruka | 5 rokov alebo 100 000 km | 3 roky alebo 100 000 km* |
Motor [typ/valce/ventily] | Vznetový preplňovaný/R4/16V | Zážihový preplňovaný/R4/16V |
Objem valcov [cm3] | 1 598 | 1 197 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 96 (130)/4 000 | 85 (116)/5 200 – 5 600 |
Max. krút. moment [Nm/ot.min-1] | 320/1 750 | 185/1 500 – 4 000 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 10,6 | 10,1 |
Max. rýchlosť [km/h] | 198 | 200 |
Spotreba výrobca [l/100 km] | 4,0 | 5,7 |
Emisie CO2 [g/km] | 105 | 132 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 626/1 814/1 449 | 4 595/1 760/1 485 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 712 | 2 600 |
Hmotnosť [kg] | ,…. | ….. |
Bluetooth – áno
Wi-fi – áno AUX/USB – áno/áno Zrkadlenie – nie Uhlopriečka: 8,7 Kufor: 521
|
Bluetooth – áno
Wi-fi – nie AUX/USB – áno/áno Zrkadlenie – nie Uhlopriečka: 7,0 Batožinový priestor: 530
|
Pozn:* – za 399 eur je k dispozícii tiež predĺžená záruka na 5 rokov alebo 160 00 km.
Renault Megane Grandtour
+ multisense
+ riadenie
+ brzdy s rýchlym nástupom
+ lepšie obostavaný priestor okolo vodiča
– pocit nižšej solídnosti
– stiesnenejší pocit vzadu
Toyota Auris Touring Sports
+ príjemný rodinný podvozok
+ pocit solídnosti
+ priestor na zadných sedadlách
+ batožinový priestor
– brzdy
– dizajn prístrojovej dosky