Opel Mokka X je kompaktným SUV na každodenné využitie i voľnočasové aktivity. Tieto zadania plní s nenápadnou ľahkosťou a príjemnou serióznosťou.
Testovali sme najvýkonnejší a najlepšie vybavený variant. Všetky štyri kolesá poháňa turbodiesel s objemom 1,6 l a ľahko zapamätateľným výkonom 100 kW (136 k). Autu (alebo auto jemu) padne ako uliaty. Mokka X je s ním živá, s radosťou reaguje na plynový pedál a súčasne je aj v reálnom živote prekvapivo úsporná. Posúďte sami: diaľničná spotreba s dvoma osobami a kopcom batožiny je 5,6 l/100 km, na vidieckych cestách 4,5 l /100 km a v meste 5,4 l / 100 km. 6- stupňová manuálna prevodovka je výborne odstupňovaná. Pri rýchlosti 135 km/h ukazuje otáčkomer údaj 2 200 ot.min-1 (na 6. prevodovom stupni). Presne teda „sedí“ v rozsahu otáčiek maximálneho krútiaceho momentu a na jazde i hospodárnosti sa to prejavuje absolútne pozitívne. Mokka X je na diaľnici tichá, stabilná, živá a prekvapivo málo citlivá na bočný vietor. V (nielen) tomto hodnotení patrí k tomu najlepšiemu na trhu v segmente a smelo konkurujeme aj vyšším kategóriám SUV.
Pocit istoty
Mokka už zvonka zaujme svojou robustnosťou. Ešte viac z blízka a na parkovisku medzi inými vozidlami, než z diaľky. Hoci je dlhá len 4 275 mm, je vysoká (1 658 mm) a svojím tvarom a napr. veľkými kolesami (v našom prípade 18“) jednoznačne deklaruje pevnosť a robustnosť. Ak k tomu prirátame automaticky pripájateľný pohon 4×4, posádka sa ocitá v dobre odhlučnenom, dostatočne priestornom (bat. priestor 356 – 1 305 l), nevtieravo elegantnom a na všetko (vrátane zasúvateľného nosiča bicyklov v zadnom nárazníku) pripravenom vozidle. Prekvapenia sa nekonajú a ak, tak len príjemné!
Elegancia a výbava
Interiér je (ako som už uviedol) dostatočne pohodlný na všetkých sedadlách a vyslovene prekvapí svojou výškou. Elegantná palubná doska, typická pre súčasné Opely, neponúka žiadne lacno-efektné prvky, no veľký 8“ dotykový displej, perfektne čitateľné prístroje a prehľadné, jednoznačne fungujúce ovládače svedčia o vyzretosti dizajnu i kvalite materiálov a ich spracovania. Azda jediné, čo by som zmenil, je relatívne malý ovládač svetiel, no to je naozaj maličkosť. O serióznosti svedčí aj taký detail, ako vyhrievanie volantu – veniec hreje celý a nielen segmenty okolo priečok. Keď si primyslíme prepojenie so smartfónom, výbornú audio sústavu, kvantum asistenčných systémov a korunujeme to vynikajúcim OnStar prepojením so živým operátorom a z toho vyplývajúcu priam knihu výhod a možností, získame obraz zvonka síce nie vulgárne vyzývavého, no rešpekt budiaceho SUV, ktoré už ťažko dovybaviť niečím aspoň trocha rozumným.
Život s Mokkou
… je príjemný, bezproblémový, primerane sebavedomý. Jej súčasná generácia je všestranne prispôsobená aktívnemu spôsobu života súčasníkov. Každodenné cesty za zamestnaním i ešte radostnejšie cestovanie za zážitkami s primeranou „hardvérovou“ športovou výbavou sú bezstarostné, bezpečné, hospodárne i primerane štýlové.
Dalibor Klíma, foto: autor, archív
Stručne
Čo treba uznať: moderné, kompaktné SUV spĺňajúce vysoké nároky.
Čo nám chýbalo: v teréne možno pár cm svetlej výšky pod čelom
Čo nás prekvapilo: hospodárnosť a komfort (oboje príjemne)
Opel Mokka X 1,6 CDTI 136 k 4×4 6MT
Cena (základ/test) 16 890 / 26 460 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 3 500 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 2 000 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 119 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 9,7 s, vmax=187 km/h, spotreba výrobca/test 4,5 /5,4 l/100 km