Mercedes-Benz CLA aj po modernizácii zostal autom, ktoré pútalo pozornosť všade, kde sme sa s ním objavili. A pod avantgardným obalom skrývalo zaujímavú techniku.
Začnime dizajnom. Auto dostalo upravené nárazníky, prepracovanú (pre mňa chlapskejšiu) prednú masku a tiež predné reflektory vybavené LED technikou. Svietia výborne a spokojní sme boli aj s funkciou automatického prepínania medzi stretávacím a diaľkovým režimom.
Na tepe doby
V kabíne je zmien skôr poskromne. Úprimne, ani ich nebolo treba. Poloha za volantom je stále výborná, podobne možno hodnotiť aj ergonómiu rozmiestnenia ovládacích a informatívnych prvkov. Novinkou je displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 8 palcov. Umiestnený je uprostred palubnej dosky, a tak je dobre čitateľný pre vodiča aj spolujazdca. Systém okrem väčšieho displeja s prepracovanou grafikou teraz dokáže komunikovať aj so smartfónmi iPhone cez Apple CarPlay, ako aj smartfónmi s Androidom vďaka platforme Android Auto. V obidvoch prípadoch je k dispozícii aj ovládanie hlasom. Punc prémiovosti podčiarkujú pekné a pohodlné sedadlá a tiež kvalita materiálov a dielenského vypracovania. A, samozrejme, dvere s bezrámovými oknami. To je niečo, čo pragmatik prehliadne. Kto však auto považuje za viac než bezduché približovadlo, ten tento krásny prvok ocení. Na predné sedadlá sa pohodne posadia dvaja priemerne vysokí cestujúci. Na zadné tiež, no miesta (hlavne nad hlavou) budú mať menej. Batožinový priestor má solídny objem 470 dm3, pri nakladaní kufrov sa budete musieť popasovať s menším otvorom. Musím však dodať, že ak by to bolo inak, už by to podľa mňa nebol ten chutný malý športiak. Takže OK.
Nafta, automat, štvorkolka
Čo viac si našinec môže priať. Pod kapotou sme mali štvorvalcový turbodiesel s „dospelým“ objemom 2,2 litra, maximálnym výkonom 130 kW (177 k) a najvyšším krútiacim momentom 350 Nm. Motor spolupracuje so sedemstupňovou dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou 7G-DCT. Prevodovka dobre využíva parametre motora, pracuje plynule a rýchlo. Ak by ste sa jej chceli miešať do práce, môžete. Na tento účel máte páčky pod volantom. Prechod z manuálneho do automatického režimu je vyriešený veľmi jednoducho – stačí dlhšie podržať pravú páčku. Motor svoju silu prioritne posiela na kolesá prednej nápravy, no v prípade potreby dokáže časť vďaka pohonu 4MATIC poslať aj na zadné (v rozsahu 0 až 50 %). Citeľne tak v zákrutách dokáže korigovať nedotáčavosť. Príjemnou možnosťou z pohľadu jazdnej dynamiky bola možnosť voľby nastavenia adaptívneho podvozka prostredníctvom ovládača jazdného režimu Dynamic Select. Štandardne sme jazdili v komfortnom móde. V športovom, s prihliadnutím na disky s priemerom 18 palcov a nízkoprofilové pneumatiky, už totiž bola jazda menej pohodlná na našich rozbitých cestách. Na tých kvalitných to bola úplne iná pesnička. Kombinácia výkonného motora, pohonu 4 × 4 a adaptívneho podvozka nám dopriala užiť si toto auto aj podstatne agresívnejším štýlom. Aký má apetít toto auto? Všetko záleží na vodičovej nohe. V meste sa viete dostať aj hlbšie pod 6 litrov nafty na 100 kilometrov a na diaľnici, v rámci povolených rýchlostných limitov, to bude podobné. Mimo mesta môžete jazdiť aj za 4,5 litra. Náš priemer, keď sme sa občas nechali strhnúť potenciálom auta, sa ustálil na hodnote 5,3 litra nafty na 100 km. Úprimne, dalo by sa jazdiť aj za menej, no načo by ste si kupovali takéto auto a potom jazdili ako ekológ. Veď by to bol hriech.
Čo treba uznať : Rýchle a úsporné auto.
Čo nám chýbalo: Viac miesta nad hlavou na zadných sedadlách.
Čo nás prekvapilo: Výborná spotreba paliva.
Mercedes-Benz CLA 220 d 4Matic 7G-DCT
Cena a záruka:
Základ/test 33 185 €/52 662 €; 2 roky bez obmedzenia km
Motor: preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 143 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3 600 – 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 400 – 3 400 ot.min-1. Emisie CO2 119 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 7,7 s
vmax = 230 km/h, spotreba výrobca/test 4,6/5,3 l/100 km.
Peter Lacena, foto: Peter Varga