BMW i8: kulturista intelektuál

BMW i8 je jedným z mála áut, za ktorým sa ešte aj dnes obzrie azda každý. Dotvára krajinu ako socha a pritom ju jazdou znečisťuje oveľa menej, než napovedá super športový vzhľad.

Vysoko výkonný „bavorák“ totiž pod nádherným kabátom ukrýva špičkovú technológiu z oboch strán barikády: vynikajúci spaľovací trojvalec a výkonný elektromotor. Prostredníctvom vyspelých systémov spolupracujú s absolútnou samozrejmosťou.

Freude am Fahren

Nedá mi nepoužiť tento starý, no stále výstižný slogan bavorskej značky. Radosť z jazdy je naozaj to, čo elektrizujúci športiak charakterizuje najlepšie. Jeho tvorcovia ju evidentne mali za cieľ od prvej bodky projektu. Hliníkový podvozok nesie karbónovú karosériu. Plug-in hybridný športiak tak má pohotovostnú hmotnosť len 1 485 kg. Prirátajme  k tomu celkový výkon 266 kW (362 k), nizučké, veľké a široké pneumatiky (245/40 R20 vzadu, 215/45 R 20 vpredu), plošticovo nízku a širokú stavbu vozidla s nizučkým ťažiskom – a každému je jasné, čo sa stane, ak naplno zošliapnete plynový pedál. Údaj o zrýchlení na stovku za 4,4 s a maximálnej rýchlosti obmedzenej na 250 km/h sú len jednou stranou mince. Brutalitou ovládania len ťažko prekonateľná stabilita na ceste tou druhou. Elektromotor poháňa predné kolesá cez dvojstupňovú prevodovku, silnejší spaľovací zadné cez šesťstupňovú. Nechýba teda typický pocit zadného náhonu pri rýchlej jazde, no k dispozícii sú aj všetky výhody „štvorkolky“. Nápravy pritom vôbec nie sú mechanicky prepojené. V športovom režime sa nielen zmení displej prístrojového panela (sčervenie, objaví sa otáčkomer), ale trojvalec za vašim chrbtom začne mať nádherný zvuk (s trochou akustickej pomoci) a pri radení pádlami pod volantom sa odmení aj príkladnými medziplynmi. Pretože sedíte nizučko, zrýchlenia i spomalenia vo všetkých smeroch vnímate naplno, no nie nepríjemne, volant i brzdy reagujú skvelo a človek musí zapojiť všetok svoj intelekt a autocenzúru, aby nejazdil strašne rýchlo, hoci bezpečne – keby bol na cestách sám.

Jednoduchosť zložitosti

BMW i8 budí rešpekt. Okolitého sveta i vodiča, ktorý do neho nasadá po prvý krát. Široké dvere sa otvárajú nahor prekvapivo príjemne. Na parkovisku nezaberú viac miest, než dvere bežné. Otvorené odhalia široký prah. Sedadlo je dosť ďaleko vnútri vozidla. Recept? Najprv zadok do sedadla, potom nohy dovnútra. Na tretí krát bez problémov, ani netreba chodiť cvičiť Pilates. Dvere ešte nezatvorme. Odhalia totiž karbón z ktorého je karoséria vytvorená. Skutočný, nie dekoráciu navodzujúcu atmosféru športovosti. Interiér milo prekvapí praktickosťou, pohodlím a mnohými exkluzívnymi prvkami. Kto už jazdil v BMW, cíti sa ihneď doma. Žiadne „záludnosti“ konštruktéri nepripravili, no exkluzivitu interiéru uprieť nemožno. Všetko je tam, kde byť má. Výhľad nerušený, dva pedále, volič režimov bavorácky sériový. Super, tým skôr môžeme štýl jazdy pritvrdzovať. Tým viac si môžeme vychutnať skvelú audio sústavu Harman-Kardon, kožený interiér, jeho farebné kombinácie i podsvietenie. Po dvoch-troch minútach je všetko jasné: veľmi zložito pracujúci krásavec sa riadi absolútne jednoducho.

Každodenná exkluzivita

Prečo nie? Prečo si neurobiť vodičskú radosť každé ráno? Okrem dvoch skvelých miest vpredu sú k dispozícii aj dve sedadlá vzadu (dá sa v nich existovať). O samozrejmosti ovládania už reč bola. Pod výklopným zadným oknom je aj malý batožinový priestor. Približne 30 km môžete každý deň absolvovať v čisto elektrickom režime. Takmer nečujne, bez emisií. Veľmi komfortné a tiché je za všetkých okolností, okrem ostrej jazdy v športovom režime. Spotreba benzínu v meste teda závisí od toho, o koľko viac kilometrov medzi nabíjaniami najazdíte. Mimo mesto sa dá jazdiť pod 6 l/100 km. Samozrejme, ak mu riadne a dlho „nakladáte“, spotreba stúpa. Ale vždy milo prekvapí vzhľadom na štýl jazdy. Pri diaľničnej jazde 130- kou (pri takmer vybitej batérii) bola cca 7 l/100 km. Absolvovať 100 kilometrový výlet za 3 litre benzínu je reálne. Inými slovami, ak už máte peniaze na kúpu tohto auta, jazdenie v ňom vás určite nezruinuje. Vďaka jeho obratnosti a prehľadnosti sa budete bez problémov pohybovať aj v našich nepríjemných podzemných garážach a iných obmedzených priestoroch.

Čo je zač?

Kto mal možnosť vychutnať si BMW i8 to možno nebude považovať za dôležité, ale mne to nedá: je BMW i8 supercar, elektromobil, marketingový ťah, imidžotvorný člen rodiny, laboratórium špičkových technológií… ? Výkony, jazdné vlastnosti, aj po pár rokoch na trhu vrcholne atraktívny vzhľad oprávňujú odpovedať kladne na každú z týchto otázok. Moja definícia: plug-in hybrid Grand Tourismo (GT). Fascinujúce auto však rozhodne nie je šťukou trhu. V „rodnom“ Nemecku sa jeho cena začína na 130 000 € a vlani ich tu predali 393. Málo, veľa? Do súkromných rúk išla len štvrtina z nich. Pritom v tomto cenovom a výkonovom segmente sa v Nemecku jednotlivých modelov (aj) iných značiek predáva v pohode vyše tisícky. Možnože automobil, ktorý predstavili ako štúdiu v roku 2009 a o tri roky neskôr ho s malými zmenami začali sériovo vyrábať, jednoducho predbehol dobu. Nadčasový určite je, to je jasné už dnes. Isto bude po rokoch ceneným zberateľským kusom. Nemáte chuť zainvestovať?

Čo treba uznať: Vynikajúca súhra protikladov

Čo nám chýbalo: Pocit brutality

Čo nás prekvapilo: Vysoký komfort napriek tuhosti

Cena a záruka:

Základ / test: 130 000 € / 145 000 € (v Nemecku, u nás predaj na individuálnu objednávku)

2 roky bez obmedzenia km

Motor: zážihový R3/12 V, zdvihový objem valcov 1499 cm3, max. výkon 170 kW (231 k) pri 5 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 3 700 ot.min-1; synchrónny elektromotor, max. výkon 96 kW (131 k), max. krút. moment 250 Nm. Max. kombinovaný výkon v paralelnom režime 266 kW (362 k). Emisie CO2 49 g/km.

Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 4,4 s; Vmax = 250 km/h, spotreba výrobca / test: 2,1 /   l/100 km

Text: Dalibor Klíma, foto: Juraj Hrivnák

 

BMW i8test
Komentáre (0)
Pridať komentár