Téma autonómne jazdiacich automobilov momentálne zamestnáva vývojárov každej veľkej automobilky. S veľmi odvážnym vyhlásením prišiel aktuálne Ford. V roku 2021 plánuje na trh uviesť vozidlo, ktoré nebude mať volant, ba ani plynový a brzdový pedál!
Mark Fields, šéf značky Ford, počas tlačovej konferencie v USA prezradil, že vozidlo, ktoré plánujú uviesť na trh už o päť rokov, bude vybavené podstatne modernejšou a komplexnejšiu technikou, než len adaptívnym tempomatom s rozšírenými funkciami.
Dnešné autá už ale do istej miery autonómne jazdiť dokážu. Časový úsek, počas ktorého vozidlo jazdí bez zásahu vodiča nie je daný schopnosťami systému, ale legislatívnymi normami. Už so systémami na dnešnej úrovni by, na základe mojich skúseností, vozidlo dokázalo v priamom smere jazdiť bez zásahu vodiča napríklad v dopravnej zápche. Rozbehnúť sa, udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla pred ním a opäť zastaviť. Dnešné systémy dokážu rozpoznať aj stojaceho či pohybujúceho sa chodca a vozidlo v prípade hroziacej kolízie úplne zastaviť. Vodič by teda volantom iba korigoval smer jazdy. Podobne som systém preveril v praxi pri jazde na diaľnici. Podľa štatistík nehodovosti na diaľniciach je nedodržanie bezpečnej vzdialenosti od vozidla jednou z najčastejších príčin kolízií. Ak by teda legislatíva mohla výrobcom uvoľniť priestor, tak práve tento je podľa môjho názoru zrelý na to, aby sa ním kompetentní začalo seriózne zaoberať.
Aktuálne systémy začnú mať problémy až vtedy ak preberú zodpovednosť aj za riadenie. Prejazd zákrutami, odbočenie na vedľajšiu cestu… Ak nevidia čiary, alebo sa cesta rozdeľuje v tvare písmena Y začnú zmätkovať a následne sa deaktivujú. Skrátka nevedia, podľa ktorej čiary sa majú orientovať. Je teda zrejmé, že iba na základe dopravného značenia vozidlá autómne jazdiť vývojári nenaučia. Vstupných údajov a aj snímačov zabudovaných vo vozidle bude treba podstatne viac.
Ochrana proti hackerom
Ak by sme sa navyše na problematiku autonómnych vozidle pozreli zo širšieho uhla zistíme, že naučiť auto jazdiť bez zásahu vodiča nie je jediný problém. Do popredia totiž vystupujú minimálne ďalšie dva. Ako ochrániť súkromie vodiča a jeho spolucestujúcich? Ako systémy vo vozidlách ochrániť pred útokom hackerov? To je dosť vážnych otázok, na ktoré sme až doteraz nepoznali relevantné odpovede.
Zdá sa, že veci sa, minimálne v prípade druhej otázky, pohli dopredu. Ohlásila sa totiž spoločnosť Harman International Industries, ktorá tvrdí, že jej systém je prakticky nepreniknuteľný. Detaily samozrejme neprezradila, no systém vraj pracuje vo viacerých štruktúrach, a je chránený nedefinovaným počtom bezpečnostných vrstiev. V praxi teda ide o to, aby vozidlo z externých zdrojov (snímačov, on-line navigácie, internetu) dostávalo iba vstupné informácie o dopravnej situácii okolo vozidla či dopravných problémoch na zvolenej trase, no vlastné ovládanie vozidla bude samostatné a z externých zdrojov neovplyvniteľné. To, či sa firme podarilo vytvoriť takýto systém sa nepochybne dozvieme už čoskoro. Je totiž všeobecne známe, že hackeri dokázali popreháňať aj vývojárov najprestížnejších elektronických gigantov. Bude tento prípad výnimkou?
pl