Strata hodnoty automobilov

Mám rád štatistiky. Zvlášť tie, ktoré sa zaoberajú autami. Na svetlo sveta vyšla opäť jedna zaujímavá, ktorá sa zaoberala stratou hodnoty automobilov. Prečo ma zaujala? Čítajte ďalej.

Určiť reálnu stratu hodnoty konkrétneho auta je podľa mňa veľmi zložité, ak nie nemožné. Každé jazdené auto je totiž v podstate unikát. Či už z pohľadu výbavy, počtu majiteľov, spôsobu využívania, servisnej histórie ako aj počtu skutočne najazdených kilometrov. A v neposlednom rade je tu regionálny fenomén. Inak sa predáva jazdené auto, ktoré má v regióne kvalitný servis a inak, keď je najbližší servis vzdialený dvesto kilometrov.

Výbava

Je otázne, z akých cien štatistika pri stanovovaní straty hodnoty vychádzala. Zo základnej tabuľkovej, alebo z tej reálnej, za ktorú bolo konkrétne auto predané? Skôr prvá možnosť je reálna. Neviem si predstaviť, že by anketár ku každému autu vyhľadával pôvodnú faktúru. Príplatková výbava však môže základnú cenu výrazne navýšiť (nezriedka o desiatky percent). Z pohľadu klienta a reálnej straty hodnoty vozidla je preto zaujímavejšie kúpiť si auto, ktoré bolo v základe vybavené lepšie a za príplatky zaplatiť menej. Percentuálna strata hodnoty z reálne zaplatenej ceny totiž bude v druhom prípade vyššia.

Počet a druh majiteľov

Ak predávate auto, ktoré bolo ako nové predané u nás, malo jedného majiteľa a pravidelne navštevovalo servis, máte šancu predať ho rýchlo a za dobrú cenu. Ak ale budete predávať auto z dovozu a neznámou (nezdokumentovanou) históriou, budete ho predávať buď podstatne dlhšie, alebo keď sa s predajom ponáhľate, predáte ho za nižšiu cenu. Trh skrátka diktuje jasné pravidlá, ktoré stanovuje dopyt.

Resumé

Akú výpovednú hodnotu má teda priemerná cena? Priemerne nepresnú. Rozdiely v cenách na základe vyššie spomenutých kritérií sa totiž pohybujú rádovo v desiatkach percent.

Ak teda chcete na aute stratiť čo najmenej orientujte sa na značky, ktoré majú na trhu dobré meno, kvalitné zastúpenie a spoľahlivé servisné zázemie. Pri výbave za príplatok postupujte uvážlivo. Ak si chcete dopriať luxusu, porovnajte ponuku konkrétneho vozidla (aj s vami preferovanou výbavou) s konkurenčným modelom, ktorý ju má už v základe. Možno zistíte, že vyššia cena pri kúpe nového auta sa minimálne čiastočne vráti v nižšej strate hodnoty keď budete auto predávať. Majte na mysli, že strata hodnoty sa nepočíta z kompletnej ceny (vrátane všetkých príplatkov), ale so základnej ceny konkrétneho modelu.

Text: Peter Lacena, foto: archív

 

Strata hodnoty auta
Komentáre (0)
Pridať komentár