Suzuki SV 650 ABS je ako stvorené pre začiatočníkov. Nie však preto, žeby bolo slabé.
Text: Peter Varga, foto: autor
Galériu fotografií nájdete na konci článku
Niekedy stačí jeden pohľad, aby medzi človekom a strojom preskočila iskra. Nové Suzuki SV 650 je presne také. Má krásny veľký okrúhly svetlomet z čias, keď si ľudia najprv kupovali motorku, až potom auto, rúrkový rám, odhalený motor, priznaný pekne vytiahnutý tlmič výfuku a nádrž s asymetricky umiestneným modrým pásom. Pri mojej výške 178 cm je posed na tejto krásavici príjemne uvoľnený. Nohy nie sú príliš skrčené, telo je jemne naklonené dopredu. Vzhľadom na nízko položené sedadlo (785 mm nad zemou) a úzku stavbu motocykla v kľúčových partiách poľahky dočiahnu na zem aj baby nižšieho vzrastu. A to je prvý moment, prečo je Suzuki SV 650 ABS ako stvorené pre začiatočníkov. Veľmi príjemne ma prekvapilo, že ani napriek pevnému čalúneniu sedadla a dvojvalcovému motoru som ani po niekoľkohodinovej jazde nepociťoval v sedacích svaloch bolesť ani tŕpnutie. Isteže, keď sa na to sústredíte, vibrácie dvojvalca cítite, no nikdy nie otravne či nebodaj bolestivo. Sú niekde v úzadí. Spolujazdec však nemôže očakávať nič komfortné. Jeho sedadlo je pomerne malé a kolená má veľmi skrčené. Táto trieda je jednoducho o jazdcovi. A neodpustím si ešte jednu poznámku: digitálny prístrojový štít je za určitých podmienok pre odrazy zle čitateľný.
Spontánny a úsporný
Vodou chladený dvojvalec do V s 90 stupňami rozovretia poskytuje 56 kW (75 k), resp. 64 Nm. Viem, ostrieľaní jazdci z toho nepôjdu do mdlôb, ale verte mi, človeka s normálnymi nárokmi na výkon plne uspokojí. O začiatočníkoch ani nehovoriac. Tí z neho budú doslova nadšení. Kľúčom k tomu je krásna otáčková charakteristika. Motor totiž reaguje na pootočenie pravej rukoväti spontánne a výkon rastie lineárne až za 10 000 ot.min-1. Smelo ho teda môžete točiť. Môžete, ale nemusíte. Dostatok síl totiž odvádza už v oveľa nižších otáčkach. Patentovaný systém TI-ISC (Throttle-body Integrated Idle Speed Control) s funkciou Low RPM Assist uľahčuje rozbiehanie sa z miesta, aby motor „neskapal“ (šikovná vecička pre začínajúcich jazdcov) a zároveň zjemňuje reakcie na plyn vo veľmi nízkych otáčkach, aby bola jazda plynulejšia. Hoci vďaka tomu motor veľmi pekne znáša aj nízke otáčky, na vyššie prevodové stupne sa predsa len najlepšie cíti za hranicou 3 000 ot.min-1, kde sa zjemní jeho chod. Zaujímavosťou je systém Suzuki Easy Start, ktorý zabezpečuje, že ak máte prevodovku v neutrále, SV 650-ka naštartuje aj bez toho, aby ste museli mať zatiahnutú spojku. Keď tam však máte kvalt, ani necekne. Ďalšou zaujímavosťou, tentoraz menej príjemnou je, že nastaviteľná je iba páka brzdy. Našťastie, základné nastavenie spojkovej páky vyhovuje aj ľuďom s kratšími prstami. Samozrejmosťou je ukazovateľ aktuálne zaradeného prevodového stupňa. Chválim, že typický zvuk dvojvalca je umocnený veľmi príjemným hlbokým tónom výfuku. A najkrajšia vec na motore? Ani napriek svižnej jazde spotreba nepresiahla 4 litre na 100 km.
Zhovievavý
Vzhľadom na nízku hmotnosť (iba 197 kg) a dobrú geometriu podvozka je veľmi ľahko ovládateľný. V zákrutách stačí telom jemne naznačiť, kam chcete ísť, a motorka sa doslova sama vrhne do oblúka. Pritom kedykoľvek s obrovskou dravosťou dokáže zmeniť smer. V kombinácii s úzkymi riadidlami a spontánnymi reakciami motora sa tak môžete medzi autami prepletať ako šikovná včelička medzi kvetmi. Nápomocné vám budú aj veľké zrkadlá. Podvozok je síce pomerne tvrdý, zároveň je zhovievavý voči vašim chybám. Aj menej skúsený jazdec s ním dokáže byť pomerne rýchly a veľmi rýchlo sa bude zlepšovať. A to je vlastne tretí argument, prečo pokladám tento stroj za parádny začiatok jazdenia na veľkej motorke. Ak by som niečo na podvozku vylepšil, tak by to boli brzdy. Tie by si totiž vzhľadom na potenciál motora zaslúžili ostrejšiu charakteristiku. Samozrejmosťou je ABS, ktorý vám pomôže v kritických situáciách.
Pre masy
Hoci som niekoľkokrát zdôrazňoval, že nové Suzuki SV 650 ABS je ako stvorené pre začiatočníkov, v skutočnosti uspokojí širokú škálu motocyklistov. Motocyklistov, ktorí majú rozumné nároky na výkon, pritom chcú jednoduchý, spoľahlivý a cenovo dostupný stroj. Celý motocykel je dobre poskladaný, ide z neho pocit solídnosti.
Čo treba uznať: veľmi rýchlo ho dostanete do rúk.
Čo nám chýbalo: krajšie počasie počas testu.
Čo nás prekvapilo: ani po dlhšej jazde nebolí zadok.
Suzuki SV 650 ABS
Cena (základ/test) 6 390/6 390 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Kvapalinou chladený V2/8V, zdvihový objem valcov 645 cm3, max. výkon 56 kW (75 k) pri 8 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 64 Nm pri 8 100 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za n. u. s, vmax=n. u. km/h, spotreba výrobca/test 3,8/4,0 l/100 km.