Aj vás ubíjajú hodiny strávené v zápchach? Kúpte si skúter a prepletajte sa nimi s úsmevom na tvári. Niet sa čoho báť. Zvládnete to a nepotrebujete ani vodičák na motocykel.
Doprava na hlavných ťahoch vo všetkých mestách, ale aj na pripájačoch k väčším mestám každé ráno a popoludní kolabuje. Množstvo áut sa len pomaly hadí za sebou v kolóne a ľudia sú z toho otrávení. Zápchy a vlečúce sa kolóny nás ubíjajú a oberajú nás o život s rodinou a blízkymi, ale aj o naše záľuby či jednoducho náš odpočinok. Nikde však nie je napísané, že v zápchach musíte tráviť čas aj vy.
Voľnejšia legislatíva
Od 1. mája 2013 môžete už aj na Slovensku riadiť skúter s motorom do 125 cm3 bez špeciálneho vodičského oprávnenia pre motocykle. Stačí vám vodičské oprávnenie skupiny B, teda na osobné auto. Nemusíte absolvovať žiadne kurzy, nemusíte si nechávať zapisovať žiadnu zmenu do vodičského preukazu ani nič podobné. Jednoducho si kúpite skúter a jazdíte. Jedinou podmienkou je, aby ste mali vodičské oprávnenie skupiny B platné aspoň 2 roky. Existujú tu však ešte dve obmedzenia, ktoré však majú na očiach výrobcovia skútrov. V prvom rade skúter musí mať najviac 11 kW a musí byť vybavený automatickou prevodovkou. V druhom rade nesmie pomer výkonu k hmotnosti presahovať hodnotu 0,1 kW/kg. To však spĺňajú prakticky všetky 125-kubíkové skútre, ktoré sa u nás predávajú. Dodajme, že ak chcete jazdiť na skútri pred uplynutím spomínaných dvoch rokov, musíte si urobiť vodičské oprávnenie skupiny A1. Dôležitou poznámkou je, že táto novela oprávňuje majiteľov vodičského oprávnenia skupiny B viesť motocykle kategórie A1 s automatickou prevodovkou iba na území Slovenskej republiky. Zároveň je však pravda, že v mnohých krajinách môžu držitelia vodičského oprávnenia skupiny B riadiť motocykle kategórie A1 už dávnejšie.
Každému podľa jeho chuti
Na trhu je množstvo skútrov, medzi ktorými si nájde každý to svoje. My sme si zobrali dva modely, ktoré nahrubo definujú hranice, v ktorých sa pohybujú.
Mestský šampión
Honda SH 125i je typický mestský skúter – kompaktný a ľahko ovládateľný, pritom výkonný. Sedlo je vo výške 799 mm, takže zo skútra dočiahnu na zem aj nižší ľudia. Riadidlá sú úzke, aby ste sa vmestili do úzkej medzery medzi autami. Vzhľadom na 16-palcové kolesá je veľmi stabilný a s prehľadom zvládne aj nerovnosti mestských ciest. Vzadu si môžete nastaviť predpätie pružín v piatich krokoch podľa vašej hmotnosti, resp. podľa toho, či sa budete voziť sami alebo so spolujazdcom. Brzdy sú účinné a v našom prípade podporené protiblokovacím systémom ABS. Bez tohto systému si skúter ani nekupujte. Tých pár eur navyše (pri SH 125i iba 200 eur) rozhodne stojí za zvýšenie bezpečnosti. Na skútri má totiž ABS ešte väčší význam ako na aute, najmä v rukách menej skúsených jazdcov. Na pohon slúži veľmi tichý, vodou chladený jednovalec eSP (enhanced Smart Power) so zníženými stratami, vďaka čomu má nízku spotrebu. Výrobca deklaruje 2,1 l/100 km a reálne nie je problém jazdiť v jeho tesnom okolí. Nechýba systém automatického vypínania motora Idling Stop, ktorý svojou činnosťou vôbec neotravuje. Vypína síce s oneskorením (zvyčajne jednu až tri sekundy po zastavení), no štartuje bleskurýchle – okamžite po najmenšom otočení rukoväti, takže činnosť systému nemá na odpich z križovatky žiaden nepriaznivý vplyv. A to je podstatné. Ak je systém aktívny, na displeji svieti zelená kontrolka, a keď elektronika vypne motor, kontrolka začne blikať. Systém, samozrejme, môžete kedykoľvek deaktivovať – slúži na to tlačidlo na pravej rukoväti. Vtedy zelená kontrolka zhasne. Dodajme, že systém Idling Stop nepoužíva klasický štartér, ale alternátor. Samozrejmosťou sú praktické odkladacie priestory. Pod sedadlo vmestíte helmu, pred kolenami je háčik na tašku a na prevoz vecí môžete núdzovo využiť aj rovnú podlahu. Testovaný model mal navyše elegantný prídavný kufor.
Univerzálny talent
Honda Forza 125 je zasa predstaviteľom maxiskútrov v malom, ktoré svojím pohodlím a lepšou ochranou voči vetru, ale aj ostatným poveternostným vplyvom sú vhodné aj na presuny medzi satelitnými obcami a mestom, dokonca aj na víkendové výlety vo dvojici. Mimochodom, plexištít je nastaviteľný v šiestich polohách – až o 120 mm. Má síce dlhší rázvor osí kolies a samotný skúter je dlhší aj širší, no ešte stále je obratný v mestských podmienkach. Dlhšia stavba a celkom iná geometria znamená vyšší komfort aj vyššiu stabilitu. Aj ťažisko máte nižšie (sedlo je vo výške 780 mm), preto sa Forza ľahšie klopí do zákruty. Na druhej strane, menej presne sa s ním mieri v stiesnených priestoroch medzi autá ako s SH 125i. K spomínanému vyššiemu komfortu prispievajú aj širšie sedadlá (jazdcovo aj spolujazdcovo) a tiež široká a dlhá plošina na nohy pre jazdca. Vďaka tejto plošine si môžete trochu natiahnuť nohy. Pod sedadlom je osvetlená schránka na dve integrálne helmy a v kapotáži pod riadidlami je schránka s 12 V konektorom na nabíjanie mobilu alebo napájanie navigácie. Do spomínanej schránky pod riadidlami vmestíte aj bežnú pollitrovú alebo litrovú PET fľašu s nápojom, ktorú máte vždy poruke. Schránka je však iba na ľavej strane kapotáže. Prístrojový štít poskytuje množstvo užitočných informácií, medzi nimi trebárs aj okamžitú spotrebu paliva. Aj Forza 125 má systém vypínania motora na križovatkách. Výrobca udáva spotrebu 2,3 l/100 km a aj s týmto strojom dokážete jazdiť v tesnom okolí tejto hodnoty. V spojení s 11,5-litrovou palivovou nádržou si teda zrejme vystačíte celý týždeň s jedným tankovaním. Motor má najviac sily v pásme stredných a vyšších otáčok. LED svetlá prispievajú k vyššej bezpečnosti, pretože skúter je vďaka nim lepšie viditeľný pre vodičov áut. Forza má vpredu 15-, vzadu 14-palcové kolesá. Forza vo verzii s ABS váži 162 kg, vďaka čomu sa ľahko ovláda v nízkych rýchlostiach a ľahko sa s ním manipuluje pri parkovaní. Na porovnanie: SH 125i s ABS iba 125 kg. Na záver dodajme, že Forza 125 s ABS stojí 4 550 eur (bez ABS o 260 € menej), za SH 125i s ABS zaplatíte 2 990 €.
Netreba sa báť
Keď sa spomínaná legislatívna úprava zavádzala, v médiách aj vo verejnosti prebiehala búrlivá diskusia o tom, aké je to nebezpečné a o koľko sa zvýši počet usmrtených osôb na cestách. Nuž, tak ako som to vtedy predpovedal, nič sa nestalo. Od zvoľnenia legislatívy sme každým rokom zaznamenávali nárast predaja skútrov s motorom do 125 cm3, no na štatistikách sa to nijako výrazne neprejavilo. A k tomu ešte treba pripočítať, že ostatné dva roky boli veľmi dlhé motorkárske sezóny, takže sa jazdilo viacej.
Krst ohňom
Štatistiky sú jedna vec, realita druhá. A tak som posadil na skúter kolegu Juraja Hrivnáka, ktorý doteraz nemal s motorkami žiadnu skúsenosť a aj na bicykli sedel naposledy pred desiatimi rokmi. Aj tak ma vždy, keď som mal motorku na test, bombardoval otázkami, či mi nie je v lete teplo v motorkárskom oblečení, ktoré mu pripomína lyžiarske otepľovačky; a čo keď prší; a čo keď je zima; ako dlho sa dá pohodlne sedieť na motorke; je šesťstovkový motor dostatočný na motorku atď. Tak nech si to vyskúša na vlastnej koži. Tesne pred jazdou som mu dal zopár rád a ako sa hovorí, hodil ho rovno do hlbokej vody – presnejšie povedané do bratislavskej popoludňajšej premávky, kedy sa hustota premávky blíži ku špičke. Ako sa s tým vyrovnal? „Z rozprávania kolegu mi bolo zrejmé, že oblečenie, ktoré mi stačí na chôdzu po vonku, na skútri nebude nestačiť. Treba sa obliecť, ako keby bolo minimálne o 10 °C menej. A keďže v deň preberania skútrov bolo vonku iba niečo cez 10 stupňov Celzia a motorkárske oblečenie nemám, dal som si na seba tričko, košeľu, sveter, lyžiarsku mikinu a zimnú bundu. Pod džínsy som si navliekol dlhé spodky, na ruky šli futrované kožené rukavice, na hlavu kukla, požičaná helma a bol som pripravený na môj krst ohňom – na moju prvú jazdu na skútri. Kolega Peťo mi okrem iných zdôrazňoval, aby som sa pri rozbiehaní skútra neodrážal nohami a nesnažil sa na skútri akoby behať. Radšej sa v prvopočiatkoch mám šúchať nohami jemne po zemi, kým nenaberiem rýchlosť a necítim, že skúter ide stabilne. Nasadol som a opatrne pridal plyn. Automatická prevodovka (variátor) skútra má našťastie veľmi pozvoľný záber, takže rozbeh prebehol plynulo. Napriek radám kolegu som sa podvedome snažil odrážať nohami. A to bola veľká chyba, pretože som tak zbytočne rozhádzal skúter. Okamžite som si spomenul na Peťove rady a sústredil sa na rozbeh. Nohy jemne nadvihnúť, akoby šúchať po zemi a potom ich vyložiť na skúter. Síce na druhý pokus, ale rozbeh mám úspešne za sebou, prichádza prvá zákruta. Aj tu som najprv zazmätkoval. Silou-mocou som sa totiž snažil zatočiť riadidlami, čo sa skútru vôbec nepáčilo. Ani na bicykli sa tak nejazdí. Avšak ten, vzhľadom na to, že je oveľa ľahší, vám takúto chybu odpustí a nejako už zatočíte. Skúter je však ťažší, rýchlejší a chce ísť hlavne rovno, takže som skoro vybehol na ostrovček v strede cesty. Treba sa nakláňať, presne tak, ako mi vravel Peťo. Nakoniec som však aj tú prvú zákrutu nejako zvládol. Netrvalo dlho a skúter som dostal do rúk. Najdôležitejšie asi je, že v zákrutách treba pracovať telom, resp. bokmi a skúter nakláňať. Na asfalte drží prekvapivo dobre a zvládne dosť veľké náklony. Netreba sa ich báť. Riadidlá sú skôr na držanie než na zatáčanie. A vždy sa treba pozerať tam, kam chcete ísť. Aby som sa na skútri cítil ešte istejšie, na druhý deň som si to namieril na opustené parkovisko, kde som si v pokoji a v bezpečí nacvičoval slalom, prudšie brzdenie aj otáčanie sa vo veľmi malej rýchlosti. Toto odporúčam každému. Hoci sa priznám, že som sa skútra sprvu obával, veľmi rýchlo som si naň zvykol. Myslím si, že ho zvládne každý, dôležité je najmä predvídať a čítať premávku. V meste je to neuveriteľný pomocník, ktorý vám ušetrí množstvo času. A ten pocit slobody, aký vám dá skúter, vám nedokáže dať žiadne auto. Navyše, je prudko návykový, pretože jazda na skútri je zábavná.“
Zlé jazyky tvrdia, že ženám ide šoférovanie ťažšie než chlapom. Ako si teda poradí so skútrom žena? Podotýkam, že opäť žena, ktorá nemá skúsenosti s motorkami ani skútrami. Po prvých neistých kilometroch sa aj ona dostala do toho a v meste sa na semaforoch pekne drala dopredu za mnou. V zákrutách pekne klopila a využívala prácu telom. Pri odpichoch z križovatky sa nebála pootočiť rukoväťou a vyštartovala ešte predtým, než by sa vodiči áut zobudili.
Niet sa čoho báť
Vďaka skútru strávite v zápchach oveľa menej času, takže môžete zažiť toho oveľa viac. A to nehovorím o tom, že sa ľahšie zaparkuje. Skúter dáva iný rozmer slobode. Jazda na ňom je návyková a zvládne ho aj človek bez akýchkoľvek skúseností – ženy aj chlapi. Niet sa teda čoho báť. Už len si vybrať správny skúter.
Rady na záver
- Väčšina ľudí, keď nemusí, tak za mokra na skútri nevyrazí na cestu. Nikde však nie je napísané, že vás dážď nechytí počas jazdy. Vtedy si dávajte veľký pozor, najmä na začiatku dažďa, kým ešte prach nie je zmytý z povrchu vozovky. Ten sa šmýka extrémne.
- Biela farba na priechode pre chodcov za mokra šmýka ako ľad. V zákrutách sa im preto snažte vyhýbať a choďte radšej cez nenafarbený asfalt.
- Štrk v zákrute je ďalším nepriateľom motorkárov a skútristov. Majte na pamäti, že sa môže vyskytnúť znenazdajky – kedykoľvek a kdekoľvek.
- Jazdite rozvážne a predvídavo. Čítajte premávku, keď sa blížite ku križovatke, pozerajte sa ostatným vodičom do očí a skontrolujte, či vás vidia a vnímajú. V prípade potreby neváhajte použiť klaksón.
- Ak idete do situácie, v ktorej sa môže vyskytnúť neočakávaná vec, majte dva prsty pravej ruky vždy pripravené na brzde.
- Helma musí byť vždy a bezpodmienečne. Okrem toho je dobré, ak máte aj špeciálne oblečenie s chráničmi. Nikdy si nemôžete byť istý, či nespadnete. Hoci aj bez vášho zavinenia. A platí to aj pre spolujazdca.
- Počas jazdy na skútri nejedzte, nepite a nefajčite. Je to zakázané.
- Kolónu áut, či už stojacu alebo pomaly sa posúvajúcu, nikdy neobchádzajte, resp. nepredbiehajte rýchlo. Buďte pripravený na to, že niektorý z vodičov môže nečakane vystrčiť ruku, či nebodaj priotvoriť dvere.
- Ak ste závislý od mobileu kúpte si helmu s možnosťou dodatočnej montáže súpravy bluetooth alebo priamo helmu s takouto súpravou.
- Hoci majú prakticky všetky skútre s motormi okolo 125 cm3 odkladací priestor pod sedadlom, je dobré mať aj prídavný kufor.
- Rozhodne si vyberajte skúter s ABS.
Text: Peter Varga, foto: Emil Páleš a Peter Varga