Kia Sportage je auto, ktoré by nikto nemal podceňovať. Má jeden z najlepších podvozkov v triede. A možno aj kúsok mimo nej.
Po tom, ako sme naplno otestovali vrcholnú verziu Kie Sportage, by sa hodilo pozrieť sa aj na opačný koniec jej ponuky. V tomto prípade však hovoríme iba o motorizácii. Testovaná výbava Platinum je totiž druhá najvyššia a okrem elektricky otvárateľného veka batožinového priestoru, koženého čalúnenia a ventilovaných predných sedadiel tu bolo prakticky všetko podstatné. Dokonca aj vyhrievanie zadných sedadiel. Škoda, že si xenóny neponechali funkciu natáčania z výbavy GT-Line, ale aj tak svietia veľmi dobre.
Kia Sportage má kontroverzný dizajn, ktorý je však prudko návykový. Mne sa začal Sportage páčiť len nedávno, ale teraz sa z neho idem zblázniť. Vyrobiť dnes jedinečný dizajn nie je jednoduché, no Kii sa to podarilo. Lahodne tvarovanej karosérii sekunduje výborne navrhnutý a kvalitne spracovaný interiér. Znovu musím pochváliť kvalitu sedadiel, a to ako vpredu, tak aj vzadu. Aj posed je vynikajúci. Kia Sportage však úplne najviac vyniká podvozkom. S viacerými kolegami z brandže sme sa zhodli, že patrí medzi najlepšie na trhu, nielen vo svojej triede. To, ako sa Kii podarilo vyladiť mainstreamový podvozok tak, aby si dokonale rozumel ešte aj s devätnásťpalcovými kolesami, je neuveriteľné. Mnoho prémiových áut na tom nie je tak dobre. S nerovnosťami si poradí bez nepríjemných pazvukov a sekundárnych „dotrasov“, každý úder od jamy vydá len mäkké, pekne odtlmené buchnutie. Sportage síce patrí medzi tvrdšie naladené autá, ale aspoň sa v zákrutách nenakláňa.
Niektorým ľuďom sa môže Sportage zdať zbytočne tvrdý. V tom prípade im odporúčam kúpiť si Hyundai Tucson, ktorý je kvalitatívne to isté, len v inom a trochu mäkšom balení. So zákrutami si však zďaleka nerozumie tak dobre ako Sportage. Najslabší motor 1,7 CRDi s výkonom 85 kW (115 k), aký sme mali aj my, zďaleka nevyužije potenciál auta a podvozka. Najmä ak poháňa len prednú nápravu. Pridvihnutá karoséria by si zaslúžila pohon 4 x 4. Na druhej strane, na mestské vozenie to úplne stačí a nikto nemusí vedieť, aký máte pod kapotou motor. Z Kie Sportage budete mať dobrý výhľad a budete vyzerať štýlovo. Zároveň sa budete voziť aj za menej než 6,5l/100 km, čo je príjemná hodnota. Ak mi na modeli niečo prekážalo, tak to boli len trochu precitlivené brzdy a nevýrazná manuálna prevodovka. V základe by som mu tiež doprial aspoň o 10 – 20 koníkov viac. Tak či onak by sa mala konkurencia Kie seriózne obávať.
Čo treba uznať: Kia vie, ako spraviť dobrý podvozok.
Čo nám chýbalo: Pár koníkov navyše.
Čo nás prekvapilo: Pohodlie na zadných sedadlách.
Kia Sportage 1,7 CRDi Platinum 2WD
Cena a záruka:
Základ/test 20 390/27 370 €
7 rokov/150 000 km
Motor: vznetový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 685 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 280 Nm pri 1 250 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 124 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 11,5 s,
vmax=176 km/h, spotreba výrobca/test 4,7/5,8 l/100 km
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor