Auto po totálnej škode. Čo sa s ním deje a môže sa takéto auto vrátiť späť na cesty? Žiaľ, môže. Tu je naša skúsenosť.
Zhrňme si stav, ako sa z auta stane vrak v prípade dopravne nehody. Za totálnu škodu sa totiž označuje auto aj v prípade, ak bolo odcudzené alebo totálne zničené. Poisťovňa po havárii vypočíta náklady na opravu vozidla. Ak je oprava auta nerentabilná, čiže by bola drahšia, než je aktuálna časová cena vozidla, vyhlási škodu za totálnu. Majiteľovi vyplatí zostatkovú hodnotu a prípad uzatvorí. Väčšina poisťovní majiteľovi následne ponúkne sprostredkovanie predaja vraku. Presne takto to prebiehalo aj v prípade, s ktorým som sa stretol.
Majiteľka mala so svojim vozidlo haváriu. Poisťovňa vypočítala náklady na opravu a keďže boli vyššie, než časová cena vozidla, škodu vyhlásila za totálnu. Majiteľke ponúkla odpredaj vraku prostredníctvom aukcie. Predaj bol úspešný, majiteľka vozidla dostala časť peňazí od poisťovne ako poistné plnenie a časť od kupcu vraku. Potiaľto je všetko v poriadku.
Kúpila vlastné auto
Zvrat nastal v okamihu, keď sa jej, čo čert nechcel, podarilo kúpiť svoje vlastné auto v renomovanom autobazáre. Natešená volala, že sa jej poradilo nájsť veľmi podobné auto aké mala a navyše za dobrú cenu. Nič lepšie ju nenapadlo, než ho hneď vyplatiť. Že je to to isté auto sme ale zistili až vtedy, keď sme ho išli poisťovať. VIN číslo karosérie neoklamete. V autobazáre jej predsa tvrdili, že auto nebolo búrané a je po prvom majiteľovi. Morálku nechajme tentokrát bokom, sústreďme sa na to podstatné.
Kde sa podeli peniaze?
Keď som preštudovali faktúru z poisťovne zo zostavy položiek bolo jasné, že bola vypočítaná správne. Okrem dielcov karosérie na výmenu, karosárskych, lakovníckych a mechanických prác, tam boli napríklad aj všetky airbagy. Práca sa však na celkových nákladoch na opravu podieľala v minimálnej miere. A tu nastáva zaujímavé počítanie. Ak sme totiž zrátali sumu, za ktorú bol vrak predaný a tú z kalkulácie opravy, výsledok bol podstatne vyšší, než za koľko známa auto kúpila. A samozrejme, každý, cez koho ruky auto prešlo, na tom niečo zarobil. Obchod s jazdenými autami rozhodne nie je v zornom poli filantropov. Niekde máme chybu, chýba niekoľko tisíc €. Opäť som preštudoval kalkuláciu. Zvážil každú položku, skorigoval náklady, ktoré vie šikovný mechanik spraviť lacnejšie. Stále som bol v mínuse. Ako je to možné? Boli použité nové dielce, alebo z iného auta. Sú tam vôbec airbagy? Bolo vymenené všetko, čo po takejto nehode výrobca predpisuje? Veľa „nebezpečných“ otázok, na ktoré iba ťažko nájsť uspokojivú odpoveď. Alebo sa mýlim?
P.S. Autobazár nakoniec od predaja (po nátlaku) odstúpil a známej vrátil peniaze. A čo sa s autom stalo? Hádajte.
Text: Peter Lacena, foto: archív