WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Za týmto označením sa skrýva nová metodika merania spotreby automobilov. Automobilky sa však jej zavedeniu bránia.
V Európe už dlho pretrváva stav, keď sa výsledky merania spotreby automobilov dosiahnuté v laboratórnych podmienkach líšia od skutočnosti. Čo na to úradníci? Pred realitou roky zatvárali oči. Nová metodika má ambíciu výsledky laboratórnych meraní priblížiť realite. V čom sa ukrýva zmena?
Aktuálny stav
V súčasnosti sa používa metodika NEDC (New European Driving Cycle). Celková doba merania je 20 minút a auto na valcoch v skúšobni najazdí 11 023 metrov. Meranie sa skladá z dvoch častí. Prvá by mala simulovať mestskú prevádzku a druhá jazdu mimo mesta. Ak by sme si ale celkový test rozdelili na jednotlivé fázy, tak až 27 % testu auto stojí a motor beží na voľnobeh (v prípade, že je vozidlo vybavené systémom štart/stop sa motor vypne) a 38 % času sa vozidlo pohybuje ustálenou rýchlosťou. Metodika tiež presne definuje, kedy má skúšobný vodič preradiť na vyšší prevodový stupeň, akcelerácie prebiehajú pozvoľne… Podobá sa priebeh merania reálnej prevádzke auta? Najlepšou odpoveďou na túto otázku sú rozdiely medzi proklamovanou a skutočnou spotrebou väčšiny súčasných automobilov.
Bližšie k realite
Nová metodika merania WLTP mala pôvodne platiť od roku 2017, no už dnes je jasné, že do platnosti vstúpi minimálne o tri roky neskôr. Nová metodika bola zostavená na základe údajov zozbieraných z reálnych meraní. Celkom bolo najazdených 450 000 km v Európe, 153 000 km v USA a 98 000 km v Ázii. Metodika WLTP pozostáva zo štyroch fáz: Low Speed (589 s), Medium Speed (433 s), High Speed (455 s) a Extra-High Speed (323 s). Auto najazdí 23 262 m a test trvá 30 minút. Test teda bude v porovnaní s pôvodným dlhší, auto bude na valcoch jazdiť rýchlejšie, výrazne sa skráti čas státia a akcelerácie budú prudšie.
Vozidlá budú podľa pomeru maximálneho výkonu motora k hmotnosti vozidla rozdelené do tried. Pri klasických spaľovacích motoroch a elektromobiloch je zadelenie jasné. Pri meraniach hybridov sa pri udávaní pomeru výkonu na hmotnosť bude brať do úvahy iba výkon spaľovacieho motora a nie celej sústavy. Podľa toho, do ktorej skupiny bude merané vozidlo patriť, sa bude upravovať aj priebeh skúšky a rozdiely budú aj v priebehu jednotlivých fáz. Pre lepšie pochopenie rozdielov medzi pôvodnou a novou metodikou odporúčame porovnať si grafy priebehu aktuálne používanej a novej metodiky.
Je smutné, no pre dnešnú dobu žiaľ aj typické, že zákonodarcovia zanovito neberú do úvahy možnosti aktuálne známych technológií. Bolo by preto na mieste, súčasne so zavedením novej metodiky, emisné normy ľudovo povedané zreálniť. Ak sa tak nestane, automobilky budú opäť hľadať a nepochybne aj nájdu medzierky a snaha urobiť v tejto problematike poriadok sa minie účinku.
Cyklus jazdy WLTP 3b NEDC
Vozidlo stojí [%] 13 27
Ustálená rýchlosť [%] 4 38
Akcelerácia [%] 43 20
Spomalenie [%] 40 15
Priemerná rýchlosť [km/h] 46 34
Počet fáz 4 2
Skupina vozidiel Jazdné fázy
1 (≤ 22 W/kg) Low Medium
2 (> 22 ≤ W/kg) Low Medium High
3a (> 34 W/kg), v_max < 120 km/h Low Medium High Extra High
3b (> 34 W/kg), v_max > 120 km/h Low Medium High Extra High
Peter Lacena, foto: archív