Na Slovensku sme v minulom roku vyrobili rekordný počet 1 038 503 automobilov.
Oproti minulému roku je to nárast o takmer 70 tis. vozidiel. Slovenský automobilový priemysel aj vlani potvrdil stabilne silnú pozíciu v slovenskej ekonomike o čom svedčí aj 44%-ný podiel výroby automobilov na celkovom priemysle Slovenska, ako aj 40%-ný podiel na celkovom slovenskom exporte. Podľa predstaviteľov Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky je v súvislosti s významom automobilového priemyslu pre slovenské hospodárstvo nevyhnutné začleniť aktuálne potreby sektora do priemyselnej politiky krajiny.
Kľúčová pozícia
Výrobné čísla potvrdzujú pozíciu niekoľkoročného lídra v počte vyrobených vozidiel na 1000 obyvateľov. Ten sa medziročne zvýšil o 11 vozidiel zo 179 vozidiel v roku 2014 na 190 vozidiel v minulom roku. “Výsledky automobilového priemyslu potvrdzujú kľúčovú pozíciu sektora v hospodárstve SR, ale súčasne sa stávajú záväzkom k zodpovednosti na zabezpečenie jeho trvalej konkurencieschopnosti. Stojíme pred významnými industriálnymi výzvami, prichádza k nám ďalšia automobilka, preto je nevyhnutné vytvoriť adekvátne podmienky a začleniť aktuálne potreby sektora do priemyselnej politiky krajiny,” zdôraznil prezident ZAP SR Juraj Sinay.
Automobilový priemysel aktuálne zamestnáva 125 848 zamestnancov. Z tohto počtu je 18 116 ľudí zamestnaných priamo u výrobcov automobilov a 107 732 ľudí v subdodávateľskej sieti. „Sú to významné čísla a je potrebné uvedomiť si, že automobilový priemysel viaže na seba priamo aj nepriamo viac ako 250 000 miest súvisiacich nielen s výrobným procesom,“ doplnil J. Sinay.
Podnety ZAP SR
Pre udržanie rozvoja a konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, ako najdôležitejšieho odvetvia národného hospodárstva SR, definoval ZAP SR svoje vízie a potreby aj pri príprave programového vyhlásenia vlády. Odporúčania sektora sa premietli do obsahu, schváleného Vládou SR. „Zväz automobilového priemyslu vníma programové vyhlásenie vlády pozitívne. Zohľadnilo podnety ZAP SR a je prísľubom udržania konkurencieschopnosti a rozvoja automobilového priemyslu. Sme pripravení byť nápomocní pri plnení ambicióznych cieľov vlády,“ konštatuje J. Sinay.
„Uvítali sme, že sa do programu vlády zapracovali niektoré zo zásadných odporúčaní v oblasti prípravy kvalifikovaných zamestnancov na strednom ale aj vysokoškolskom stupni vzdelania. Cítime z neho významnú podporu duálnej formy vzdelávania a tvorby profesijných študijných programov na vysokých školách v súlade s potrebami automotive,“ dodal J. Holeček výkonný viceprezident ZAP SR.
Nové investície
Obdobie dynamických zmien v sektore prináša zvýšené požiadavky na výskumno-vývojové a inovačné kapacity. Potvrdenie významu podpory aplikovaného výskumu a inovácii s výraznejším vplyvom rezortu hospodárstva je podľa ZAP SR predpokladom na dosahovanie výsledkov v podmienkach priemyselnej praxe a potvrdenie snahy automotive o integráciu výskumných kapacít a ich prepojenie so všetkými inštitúciami.
ZAP SR bude aj naďalej podporovať programy na vyrovnávanie regionálnych rozdielov v rámci SR. „Musíme eliminovať disproporciu v rozložení dodávateľov automobilového priemyslu. Západná časť Slovenska s rozvinutou infraštruktúrou ponúka sieť 279 dodávateľov, oproti tomu východná časť len 64 dodávateľov. Tento nepomer chceme postupne zmenšovať. Preto je kľúčovým pre nové investície v rámci automobilového priemyslu budovanie dopravnej infraštruktúry,“ konštatuje J. Sinay.